Vælg en side

Motorcykel rejse i Frankrig
Fantastisk natur og flotte ruter!

Lørdag 1. til lørdag 15. juli 2023.

15 dages rejse med 14 overnatninger.
Rejsen garanteres gennemført.
2 danske turledere.

Pris fra kr. 18.650,-.

Se priser nedenfor.

Motorcykel rundrejse til Frankrig, bl.a. Jura-området, Beaujolais-vinområdet, Rhône-dalen og de flotteste franske bjerge.

Gennem tiden har jeg haft mange forskellige motorcykel rundrejser til Frankrig, primært rundrejser, idet Frankrig har så meget at byde på.

Jeg elsker selv at være i Frankrig, og jeg har været i Frankrig for at tilrettelægge denne rejse, således at jeg også kender de nye steder, vi skal besøge på rejsen. Rejsen kan fint sammenlignes med rejsen i 2011 i forhold til de områder, vi skal besøge, men rejsen er nu forlænget med 3 dage, og der er lavet helt nye ruter vi skal køre.

Mange gæster taler stadig om den fantastiske motorcykel rundrejse til Frankrig, vi havde dengang. Siden da har vi også været 5 gange i Normandiet til D-Dags fejring og på rejse til Alsace og Champagne områderne.

Vi starter rejsen med at mødes i de smukke Jurabjerge i det nordøstlige Frankrig – her er grønt og frodigt og flotte veje med masser af kvæg og skønne udsigter langs ruterne. Vi fortsætter til vinområdet Beaujolais, som mange sikkert husker fra da ”Yuppierne” i 1990’erne skulle være smarte og drikke den nye ”Beaujolais-nouveau” vin. Her bor vi på et dejligt hotel omgivet af vinmarker og med udsigt til Mont Blanc.

Rejsen går længere sydpå mod Rhône-dalen og området ved Gorges De L’Ardèche, hvor vi bor på et skønt hotel i det specielle provencalske landskab. Området og specielt floden er kendt som ”Europas Grand Canyon”, og vi skal naturligvis på udflugt gennem dette område.

Efter den første uge i smukke og meget forskelligartede landskaber fortsætter rejsen nu til de højere egne af Frankrig, nemlig ”Alpes de haute Provence” – den nordligste del af Provence. Ruten hertil går bl.a. via ”det skaldede bjerg” – Mont Ventoux – hvorfra vi i klart vejr kan se til Middelhavet. På destinationen i de høje alper bor vi tre nætter på et dejligt alpehotel med indendørs pool og udsigt til bjergene.

Her i området skal vi bl.a. køre en udflugt, der bringer os både meget tæt på Middelhavet og frem for alt over nogle af de største og bjerge, bl.a. Frankrigs højeste farbare bjergpas 2.802 meter over havet, hvilket også gør det til et af de højeste farbare bjergpas i Europa. Bjergpasset betegnes som ”udenfor kategori” i Tour de France, men det er asfaltvej, og vi har været her før.

Efter dette ophold fortsætter ruten gennem ”Haute Alpes”, der nok er bedre kendt af danskere, idet det er det centrale bjergområde i Frankrig, som danske skiløbere tager til, og som vi husker fra Tour de France.

Vi kommer ad mange bjergpas, som er set i 2022-udgaven af Touren, f.eks. Col du Galibier, Télegraphe, Col du Granon, Col du Croix de Fer og naturligvis de mange kendte sving ved Alpe D’Huez. Vi bor også tre nætter på samme hotel i bjergene ved Maurienne-dalen. Her er fantastiske udsigter overalt!

Vores sidste hotel er beliggende i flotte bløde bjerge i det nordligste franske alpeområde – Savoie, hvor vi igen kører i skønne skove og grønne bakkede bjerge og dale.

Her oplever vi tillige ”Bastilledagen”, der er den franske nationaldag, og som oftest til aften krones med fyrværkeri. Det passer fint med vores rejse, idet bastilleaftenen afslutter rejsen, og rejsedeltagerne kan næste morgen let køre mod Danmark, idet vi er i det nordligste Frankrig.

Alle ruter og udflugter på rejsen er tilrettelagt, så vi har god tid og kan nå at se og opleve undervejs. Der er tilrettelagt stop med tid til at besøge små franske landsbyer, lokale markeder og køre gennem de skønneste naturområder.

Motorcykel rundrejsen til Frankrig er tilrettelagt detaljeret med fokus på den gode motorcykeloplevelse, behagelige hoteller og god mad undervejs. Hver dag giver nye flotte ruter og gode oplevelser i Frankrigs smukkeste områder.

På rejsen bor vi kun på 6 hoteller i løbet af 15 dage, dvs. mindst 2 nætter på alle hoteller, og sågar et par hoteller, hvor vi bor 3 nætter. Det giver mulighed for at udforske områderne til fods, køre fine udflugter uden bagage og evt. tage fridage uden kørsel, hvis du har lyst til det.

Flere af hotellerne har indendørs eller udendørs swimmingpool og dejlige terrasser med skøn udsigt til natur og bjerge. 

 

Rejseinformationer

Rejsebeskrivelse – dag for dag. Motorcykel rundrejse til Frankrig. 

Rejsedag 1. Lørdag 1. juli 2023.
Rejsedeltagernes ankomst i Frankrig. 1.100 km fra DK grænse til hotel.
Din rejse til Frankrig skal du selv planlægge, og det vil være naturligt, at du skal bruge 2 rejsedage for at komme til Jura, hvor vi mødes. Jeg ville gerne have haft, at vi kunne starte denne rejse søndag den 2. juli, men der var ingen mulighed for dette hos nogen indkvarteringer. Derfor er det nødvendigt at rejse fra Danmark om fredagen, eller evt. tidligere, som det nu passer de enkelte rejsedeltagere.

Rejsedeltagerne har inden rejsen fået kontaktinfo for alle deltagere, så der er mulighed for at mødes og evt. følges ad, hvis nogle ønsker det. Der er mulighed for at køre til Frankrig i bil og have motorcyklerne på en anhænger. Du kan have din bil og anhænger til at stå ved vores første hotel på rejsen, og naturligvis betale en overkommelig parkeringsafgift for dette.

Rejsen påbegyndes i Frankrig på vores første hotel på rejsen. Rejsedeltagerne er selv ansvarlige for at komme til destinationen, men får naturligvis forslag til rute og hotelovernatninger til og fra Frankrig fra Rejserog.dk.

Ankomst til hotellet i Jura inden kl. 17.00, så der er tid til infomøde inden middagen.

Vi bor på et pænt og typisk fransk hotel, beliggende med dejlig udsigt til nogle af Jurabjergene og til Schweiz. Hotellet er en del af et feriecenter, og det betyder også en god stor indendørs swimmingpool og mulighed for udendørs servering på den store terrasse med udsigt over det bakkede landskab. Værelserne har naturligvis eget bad og toilet og tv. Værelserne er typiske for Jura-egnen med træinteriør.

Middagen spises omkring kl. 19. Vi er nu i Frankrig, og her spises ikke for tidligt, så rejsedeltagerne må vænne sig til, at vi først spiser ved 19-tiden.

Middagen er typisk fransk, og vi får normalt en 3-retters middag. Drikkevarer køber gæsterne selv. I aften er der god tid til at lære hinanden at kende.

Rejsedag 2. Søndag d. 2. juli 2023. Ca. 110 km udflugt.
Efter den første overnatning i Frankrig starter dagen med et typisk fransk morgenmåltid, der indeholder nybagt baguette/flute, croissanter, yoghurt, mysli, pålæg, syltetøj og naturligvis juice og kaffe/te. Morgenmad serveres normalt som buffet.

I dag skal vi opleve Jurabjergene i Frankrig og en lille snip af Schweiz.
Jurabjergene er et stort naturområde, der er beliggende i den østlige del af Frankrig og vestlige del af Schweiz. Jurabjergene byder på bjerge op til 1.700 meter over havet, men er dog mest kendt for de smukke grønne bakkede landskaber beliggende mellem floderne Rhin og Rhône. Vi kommer gennem en stor del af disse områder, og vil både besøge lidt af Schweiz men naturligvis være mest i Frankrig.

På rejsen hertil har du kørt gennem en del af det nordlige Jura og set nogle af de smukke landskaber. I dag kører vi rundt i egnen, hvor vi bor. Jeg ønsker ikke, at udflugten i dag bliver for lang, idet alle rejsedeltagere har kørt hertil i løbet af de sidste par dage.

Vi kører i løbet af 4-5 timer rundt i Jurabjergene og ender tæt ved vores hotel, hvor vi afslutter dagen med en sejltur på et flodsystem, der deler grænsen mellem Frankrig og Schweiz. Vi oplever en smuk natur bl.a. med et stort vandfald og pause til kaffe og kage, hvis der er stemning herfor. Efter sejlturen har vi blot 3 km til vores hotel.

Aftenen byder på en god fransk middag, hygge og dejlig udsigt over Jurabjergene.

Rejsedag 3. Mandag 3. juli 2023. Ca. 240 km udflugt til næste Beaujolais.
Efter morgenmaden forlader vi hotellet tidligt og kører vestpå mod vores næste destination, der er det kendte vinområde Beaujolais.

Formiddagen går gennem smukke grønne bakker med græssende kødkvæg og flotte klippeformationer skabt for tusinder af år siden af store smeltevandsfloder. I dag er det ikke længere en flod, men en smuk slynget å, der løber langs ruten, hvor vi kan se, hvordan vandet har arbejdet sig gennem klipperne, som vi kører igennem.

Frankrig har ikke et moderne tankstationssystem som vi kender fra Danmark eller Tyskland, men ofte ligger der en lille tank ved en bilforhandler eller ved et supermarked, hvilket kun giver dårlig service til motorcyklister, så på rejsen tænker turlederen også på, at vi skal kunne tanke let og uden bøvl – selvom det er svært.
Vi spiser frokost undervejs – enten praktisk i en by eller ved en restaurant undervejs. Til tider finder vi også ud af at stoppe ved et supermarked og selv købe sandwich eller brød og tilbehør, som vi spiser undervejs ude i naturen i det gode vejr.

Hen på den sene eftermiddag ankommer vi til vores hotel, der er beliggende i den nordlige del af Beaujolais-vinområdet.

Vores hotel i dag er et pænt hotel beliggende direkte ude i vinmarkerne. Her bydes på fred og ro og kort gåafstand til en mindre by med café og restauranter. Hotellet har udendørs pool, pæne franske værelser med bad og toilet og tv og dejlig udsigt til vinmarker. Her er der også en god parkering til vores motorcykler. Værtsparret er selv motorcyklister, og de glæder sig til vores besøg.

Her er en hyggelig udendørs terrasse, hvor der kan købes vin og øl og hygges. Der er sikkert også mulighed for at låne en vandslange, hvis du vil have vasket din motorcykel. Her fra hotellet kan vi i godt vejr se til Mont Blanc, der ligger ca. 160 km væk.

Her ved hotellet er der hver dag vinsmagning af lokale vine, som også kan købes og benyttes af gæsterne. Der er således en lokal vinproducent på besøg på hotellet hver eftermiddag/aften, som man kan smage vine fra.
Her kan du også gå til en lokal vingård, hvor du kan smage og købe deres egne produkter. Den nærmeste vingård ligger kun 250 meter fra vores hotel.

Vinproduktion i Beaujolais er i dag noget ganske andet end i 1990’erne hvor vinområdet kun var kendt for deres ”vin de primeur” altså den første vin, der kun havde gæret i et par uger, før den frigives til salg tredje torsdag i november. I Danmark var der et stort markedsføringsstunt, hvor man fløj den nye ”vin” ind og den blev kørt fra Kastrup lufthavn til ”Yuppie barerne” inde i København af racerkøreren Thorkild Thyrring.
I dag har Beaujolais et meget fint ry, og vi vil under opholdet finde ud af, hvor godt vinen smager, og hvor skønt et område, vi befinder os i.

Da vores hotel ikke tilbyder aftensmad i aften, er der denne aften ikke inkluderet aftensmad. Dog har turlederen forslag til flere restauranter, der kan besøges og som ligger i kort afstand fra hotellet, både i gå- og køreafstand. Dette fortæller jeg om på rejsen. I aften skal deltagerne således selv betale aftensmad, og da jeg har inkluderet halvpension i rejsen vil jeg i stedet i morgen – tirsdag – inkludere frokost i stedet for den aftensmad vi i dag ikke kan få på hotellet.

Overnatning efter en flot udflugtsdag.

Rejsedag 4. Tirsdag d. 4. juli 2023. Ca. 130 km udflugt.

I dag skal vi opleve Beaujolais vinområdet og lidt af baglandet ved Beaujolais. Efter morgenmaden starter vi en fin rute, der bringer os gennem en del af vinområdet i Beaujolais. Vi kører ad ganske små lokale veje, der bringer os gennem de meget bakkede landskaber med masser af flotte udsigter – og masser af vinmarker.
Her i formiddag kører vi også op gennem ”Haute Beaujolais”, som er den høje del af vinområdet. Her bliver en dejlig pause med flot udsigt – vi kan se helt til Mont Blanc, der er beliggende ca. 190 km herfra. Her er der mulighed for en kaffepause.

Herefter fortsætter vi gennem bjergene i det vestlige Beaujolais, som nok mest bør betegnes som bakker i forhold til de franske alper, som vi skal opleve senere på rejsen. Her er smukt og grønt.

På ruten besøger vi også en typisk fransk kirkegård, som er speciel, idet vi er i et katolsk land. Kirkegården ligger 800 meter fra kirken, der er bygget flot og mastodontisk i byen ved siden af den restaurant, vi skal spise frokost på. Frokosten i dag spises på en lille lokal restaurant, hvor jeg har fået lavet en speciel ”Beaujolais-frokostmenu”. Her er der en menu med 2 retter mad, vand og kaffe. Denne frokost er inkluderet i rejsen i stedet for aftensmaden i aftes. Det er en hyggelig lokal restaurant, hvor vi kan sidde udenfor på deres terrasse og nyde udsigten mod kirken og vinmarkerne.

Efter den gode lokale frokost, kører vi tilbage ad nye ruter mod vores hotel i vinmarkerne.
Værtsparret, der også er motorcyklister, vil i aften byde på en grillaften. Denne grillaften er inkluderet i rejsen.

Rejsedag 5. Onsdag 5. juli 2023. Ca. 280 km udflugt til næste hotel i Ardèche.
Efter vores sidste morgenmad i vinmarkerne her i Beaujolais kører vi tidligt om morgenen ad små veje ud af Beaujolais. Ruten går i dag sydpå mod Rhône-dalen og Ardèche-floden.

Planen i dag er, at vi kører en længere strækning motorvej for at komme fra a til b og sidenhen såvel hovedveje og lokale veje. Derved når vi friskt frem til vores næste område, og på vejen dertil følger vi en strækning langs Rhône-dalen.

Selvom vi vælger at køre motorvej nogle timer i dag vil vi også opleve smukke landskaber fra motorvejen.

Vi holder naturligvis pauser undervejs og ser, hvorledes vi planlægger vores frokost. Hvis der er stemning for det, vil vi gerne køre til et supermarked og så handler gæsterne ind, hvad de har lyst at spise til frokost, hvorefter vi kører ud på ruten igen og finder et passende sted at nyde frokosten i det fri.

Dette vil vi sikkert gøre flere gange på rejsen, for det giver altid en god stemning og tid til at nyde områderne, vi bevæger os i.

Hen på eftermiddagen ankommer vi til regionen, der også benævnes ”Den regionale naturpark i Ardèche bjergene”, hvilket er et departement i regionen Rhône-Alpes. Denne region har 339 kommuner og samlet bor her ca. 286.000 indbyggere. Naturparken består af det meget kendte område, der benævnes som Europas Grand Canyon, nemlig ”Gorges de l’Ardèche”, der er en 30 km lang kløft eller canyon, der løber gennem naturparken.

I dag oplever vi en del af naturparken, idet vi kører på tværs af den på vejen mod vores hotel. Her er dejligt varmt, lav bevoksning og smukt. Her er mange små hyggelige veje og landsbyer, og vi kommer til en af disse, hvor vi skal bo de næste to nætter. Hotellet består af flere små lave bygninger, som man bygger i området og i Provence. Hotellet har en stor atriumgård, der dækkes af vinranker, som giver et skønt klima og miljø. Her vil vi opholde os, da der er skønt og mildt udenfor. Landsbyen er ikke større, end vi kan gå rundt og opleve den i løbet af kort tid.

Efter at vi har checket ind, er der tid til at slappe af og tage byen i nærmere øjesyn. Middagen serveres sikkert under vinrankerne her på hotellet, og vi får en hyggelig aften. I aften har jeg inkluderet drikkevarer til middagen.

Rejsedag 6. Torsdag 6. juli 2023. Ca. 130 km udflugt til marked og langs Ardèche floden.
Efter vores første morgenmad i Ardèche gør vi klar til en dagsudflugt i Rhône-området og langs Ardèche-floden.

Vi er nu i det område af det sydlige Frankrig, der grænser op til Provence. Det betyder også, at vi har mulighed for at opleve store lavendel- og solsikkemarker og den meget kendte canyon – Gorges de L’Ardèche.

Vi starter ved 9-tiden og kører først ad en lille rute til en provinsby, hvor der i dag er markedsdag. Vi har tid til at se markedet og måske gøre nogle indkøb.

“Ardèche Forever” siger alle, der har været i området, der gennemskæres af den krystalklare flod Ardèche. Ardèche-floden er rent drikkevand, der nydes af masser af mennesker – til at bade i. Vi kommer til at køre en strækning – den smukkeste – af hele canyon’en.

Der er mulighed for at bruge ekstra tid ved floden, f.eks. ved den smukke naturbro, der hedder Pont D’Arc, hvor jeg har været to gange før med mc-gæster.
Her parkerer vi og du kan tage dit badetøj med, for det har vi tid til.
Skøn natur og dejlige udsigter – og krystalklart vand, der absolut kan bades i!

På vej til markedet om formiddagen kører vi forbi den største turistattraktion i området efter floden i Ardèche; de store grotter beliggende her i Ardèche. De opstod for ca. 100 millioner år siden og blev åbnet i 1925 for gæster. Der vandres i grotterne ad stier og trapper – der er ca. 700 trin undervejs. Der bør afsættes et par timer til turen rundt i grotterne. Det kan evt. gøres i stedet for at bruge ekstra pause tid ved Ardèche floden om eftermiddagen. Grotterne ligger ca. 3 km fra vores hotel, så det er let at finde tilbage til hotellet. Hvis du har lyst at opleve disse, fortæller turlederen gerne hvordan og viser en rute hertil (turlederen er ikke med i grotterne).

Vi slutter igen i den lille landsby ganske få kilometer fra floden, hvor vi bor på det hyggelige familiedrevne hotel.

God middag på hotellet. Vi kan sikkert få mulighed for at nyde middagen udenfor under vinrankerne – en skøn sommeraften nydes i det dejlige landskab. I aften er drikkevarer til maden også inkluderet.

Rejsedag 7. Fredag 7. juli 2023. Ca. 270 km til næste hotel i det nordlige Provence.
Efter en god nats søvn og vores franske morgenmad drager vi tidligt afsted i dag. Vi har en flot dag foran os – ad masser af små fine veje. Jeg vil gerne have, at vi forsøger at komme tidligt afsted, mens det stadig er køligt.

Ruten går nu i østlig retning mod de større bjerge i Frankrig. Formiddagens rute går over Rhône-deltaet og små fine veje gennem det nordlige Provence.
Her ser vi vinmarker, lavendelmarker og solsikkemarker spredt imellem de lave klipper i det varme provencalske landskab.

Formiddagen kommer til at gå ad fine veje i flot bakket landskab. Den største bakke, vi skal op på, er det kendte bjerg Mont Ventoux med sine 1.912 meter over havet. Vi kører helt op til det øverste område af bjerget, hvorfra vi har en storslået udsigt over Provence. I klart vejr kan vi se helt til Middelhavet. Mont Ventoux er kendt som ”det skaldede bjerg”, omtalt begejstret af både Jørgen Leth og Dennis Ritter under mange Tour de France-etaper. Vi oplever det i virkeligheden – og det ER skaldet – eller meget bart med den specielle hvide kalksten på toppen af bjerget.

Vi spiser frokost undervejs på dagens rute. Måske vi stopper i en by, hvor der kan spises frokost, eller vi køber ind til sandwich og spiser et sted på ruten ved en dejlig udsigt.

Eftermiddagen fortsætter mod øst, hvor bjergene bliver højere og højere, og vi kører i dag gennem landskabet som også er kendt for den vej, der hedder ”Route Napoleon”, opkaldt efter Napoleons rute, som han brugte i marts 1815 efter et år i eksil. ”Rute Napoleon” er 325 km lang og går fra sydlige Provence til Grenoble, og er meget trafikeret, hvorfor vi ikke kører på den, men i stedet vælger de små og hyggelige veje.

Hen på den sene eftermiddag kommer vi til dagens destination, der ligger i de høje provencalske alper. Vi bor fredeligt i et bjergområde med flot udsigt, og vores indkvartering er beliggende i ca. 1.150 meters højde. Dalen vi bor i, er ikke særlig kendt for sin turisme, idet der er flest turister her om vinteren, da bjergene er yndede skiområder. Om sommeren bydes der på et utal af “Cols”, dvs. bjergpas her i området – store som små – med masser af flotte veje – og dem skal vi naturligvis se nærmere på de næste dage. Vi bor her tre nætter.

Den nærliggende by er en hyggelig by med gode shoppingmuligheder og et hyggeligt bymiljø. Her i byen og i området er der også god mulighed for at finde butikker med lokalt producerede produkter, håndværk etc.

Efter at turlederen har checket gruppen ind på vores hotel, er der tid til at få omgivelserne i øjesyn – måske ved en lille vandretur i området med sammen med turlederen? Der bliver også god tid til en pastis eller et glas vin i hotellets bar. Hotellet har en fin indendørs swimmingpool, så husk badetøjet.
Middagen serveres ved 19-tiden. Der bydes på en tre retters middag.

Rejsedag 8. Lørdag 8. juli 2023. Ca. 200 km udflugt gennem de højeste franske bjergpas.
Efter en god overnatning med dejlig udsigt i de franske alper og morgenmad er vi klar til dagens udflugt.

Fransk morgenmad omfatter altid hvidt brød – oftest naturligvis baguette eller flute og oftest også lokalt brød, der er lidt grovere. Hertil tillige toast og knækbrød og naturligvis forskellige slags skærepålæg, syltetøj, franske oste og måske Nutella eller lignende. Der serveres altid kaffe og te til morgenmaden og ofte også juice og mælk. Ofte er der også frugt, yoghurt og mysli.

I dag starter vi på vores udflugt tidligt på morgenen, idet jeg gerne vil vise rejsedeltagerne nogle af de flotteste bjergpas i Frankrig og ja, frem for alt Frankrigs højeste bjergpas.

Jeg har nok efterhånden stort set kørt alle bjergpas i Europa, og der er jo meget stor forskel på dem og på temperamentet, de køres med, men i dag bliver det højdepunktet på de sydligste franske alper, og her kører vi en dagsudflugt med passage af Frankrigs højeste bjergpas Col de la Bonette med 2.802 meters højde.

Ruten går fra hotellet kort tid mod vest og således ind i en stor nationalpark, – Mercantour Nationalpark – som vi kører i meget af dagen. Her er masser af hårnålesving på små veje, og vi skal tage den med ro og nyde ruten og tage hensyn til sikkerheden.

Der bliver naturligvis pauser undervejs, og vi ser hvor vi finder frokost sted undervejs.

Når vi er sydligst på ruten er vi kun 90 km fra Nice og Middelhavet, men vi skal ikke til stranden, men op gennem de fedeste alper!

Vi stikker nu lidt på tværs gennem det nordligste Provence og de provencalske høje alper. Dagens højeste mål er det store Col de la Bonette bjergpas med 2.802 meters højde på sit højeste punkt. Her er en helt fantastisk udsigt fra toppen af passet.

Vejene er generelt fine på de franske bjergveje og -pas. De er til tider små og snævre og med masser af 90 graders sving og serpentinersving – men det er jo en del af oplevelsen her i bjergene, og vi kører naturligvis efter forholdene, så alle er trygge. Vi spiser sikkert frokost i en lille hyggelig landsby eller evt. på toppen af et af bjergpassene, som vi kommer over. Der bliver naturligvis også mulighed for at tage billeder alle de rigtige steder!

Udflugten slutter sent på eftermiddagen ved vores hotel igen efter en meget flot udflugtsdag.
Fælles middag og hygge på vores hotel.

Rejsedag 9. Søndag 9. juli 2023. Fridag. Mulighed for udflugt gennem de nærtliggende franske bjergpas.
I dag, der er en fridag, beslutter rejsedeltagerne selv, hvornår de ønsker at spise morgenmad, for man planlægger selv sin fridag, og turlederen giver gerne forslag til aktiviteter.

I dag kan du vælge at vandre i bjergene eller f.eks. tage til den nærmeste alpeby og spise din frokost – eller køre en udflugt på egen hånd. Jeg giver gerne forslag til en dejlig MC-udflugt på ca. 130 km, men det er op til gæsterne selv at beslutte, hvad de har lyst til. Jeg laver gerne ruter på gæsternes gps eller indtegner på kort.

Forslaget til ruten i dag byder på fine små bjergveje over bakker og bjergpas. Dagens højeste pas er Col D’Allos, der går over et bjergpas med 2.250 meters højde. Ruten er fin og let at køre, og der er tid til pauser undervejs og naturligvis til at få de skønne udsigter med.

Turlederen foreslår sikkert, at fridagen kan bruges på en lille vandretur og et besøg i den nærliggende provinsby, der har et hyggeligt torv og gode butikker og restauranter. Der er også tid til afslapning på hotellet, som også har en fin indendørs swimmingpool.
Middag på hotellet ved 19-tiden med god fransk mad. Overnatning i de pæne værelser.

Rejsedag 10. Mandag 10. juli 2023. Ca. 220 km til næste hotel i hjertet af de franske alper.
Dagen i dag kan måske betegnes som “en Tour de France-bjergpas rute”, og dagen byder på flere af de meget kendte bjerge og bjergpas gennem departementet ”Hautes-Alpes”, som vi nu befinder os i. Vi får tillige smukke dale og landsbyer med på ruten.

Vi starter ved 9-tiden og kommer afsted i nordlig retning, der starter med fine nationale veje gennem dale og over små bakker. Vores første større bjergpas er Izoard med en pashøjde på 2.360 moh, som vi holder pause på og nyder den gode udsigt fra, hvorefter vi fortsætter, og kommer forbi den kendte alpeby Briancon.
Vi kører nu mod den højeste Tour de France måletape fra 2022 – og vi stopper på Col de Granon i 2.645 meters højde!
Herefter kører vi over et af de mest kendte Tour de France-pas, nemlig Col du Galibier med 2.645 meter over havet. Et specielt pas, der er et af de mest kørte TDF-pas gennem tiderne, og hvor ruten også gik i 2022. Her bør man følge turlederen op på toppen af passet – og ikke bare snyde sig gennem tunnellen uden at få toppen med. Vejen op er smuk og stejl med stigninger op over 12%. Ruten fortsætter mod Maurienne-dalen, over den fine alpeby Valloire, hvor vi formodentlig spiser frokost, og sidenhen kommer vi til passet Col de la Telegraphe. Et fantastisk bjerg, som vi også kommer til at køre i morgen igen – bare i modsat retning.

Efter meget kendte bjergpas og god tid på ruten kører vi gennem Maurienne-dalen og ender på et fint bjergplateau, hvor vi bor på et privatejet alpehotel med skøn udsigt og fred og ro – og masser af frisk alpin luft. Vi bor her de næste tre nætter og har hele hotellet for os selv.
Efter ankomst er der tid til en lille gåtur, inden vi indtager middagen på hotellet.

Rejsedag 11. Tirsdag 11. juli 2023. Ca. 250 km Tour de France udflugt.
Efter første nat og morgenmad på vores nye hotel i Maurienne-dalen er vi klar tidligt på dagen til en flot udflugt. Tidligt er dog først kl. 9, så vi skal nok nå en hyggelig morgen, inden vi starter dagens udflugt.

Udflugten i dag byder på de fleste bjergpas, serpentinerveje, hårnålesving og masser af flotte udsigter, så vores 250 km udflugt bliver exceptionel! Jeg kan slet ikke tælle antallet af sving på denne dags udflugt! Efter at vi har forladt vores hotel, starter vi straks med en af TDF-afslutningerne fra etaperne i 2022.

Undervejs mod dagens destination har vi også tid til at besøge endnu et Tour de France-etapemål, nemlig Les Lazets, der også var målområde i 2022. Her er der 3,4 km op til toppen med en gennemsnitsstigning på 8,1%, hvilket bliver let for motorcyklister at køre. Vi ender i 782 meter over havet, så det er et fint lille bjerg. Det, der gjorde bjerget og opkørslen spektakulær i 2022 er de utroligt mange serpentinersving på de ca. 3 km, som vi skal køre – i alt 18 sving. Vi stopper naturligvis ikke på toppen som cykelrytterne, men kører en anden rute nedad, der giver en flot udsigt mod området, hvor vi bor.

Efter nogle få kilometer gennem Maurienne-dalen kører vi igen opad, og nu går det op mod Zembrun, der det højeste sted er 1.111 moh. Her blev der også cyklet på TDF i 2022. Vi kører naturligvis en fin rute ned ad bjerget igen.
Nu fortsætter ruten igen lidt af den vej vi kørte i går, blot i omvendt rækkefølge, dvs. vi kører mod ”Col de Telegraphe” og videre til alpebyen Valloire, inden vi kommer op på det fantastiske bjergpas ”Col du Galibier”, som viser sig fra den bedste side.
Nu går ruten gennem dalen med det kendte skisportssted ”La Grave” – her er der en smuk udsigt til gletsjeren ved La Grave og det høje bjerg med 3.976 meter over havet. Vi stopper her med mulighed for at se op mod gletsjeren fra vores rute.

Nu går ruten op til Alpe D’Huez, som jo betegnes som et af højdepunkterne på Tour de France – men også på vores tur. Her er 13 km fantastisk bjergvej med masser af serpentinersving og flotte udsigter – og sikkert en masse maling på asfalten! Når vi er oppe i Alpe D’Huez, krydser vi den permanente TDF-mållinje, og vi drikker kaffe eller spiser evt. frokost.
Fra Alpe D’Huez kører vi en fin alternativ bjergvej, som kun få vælger, men som passer fint for vores alperute i dag. 

Efter Alpe D’Huez og den fine nedkørsel, fortsætter vi straks til næste bjergpas. Vi kører nu gennem et langt og grønt bjergmassiv, hvor vi holder pause i næste pas “Col de la Croix de Fer” – stålkorsbjergpasset – som byder på 2.068 meters højde. Vi tager også tid til at gå op til jernkorset, så vi kan tage de obligatoriske billeder. Hvis der er tid og lyst, tager vi lige Col du Glandon med 1.924 moh med, der kun er 15 km ekstra kørsel.

Vi er tilbage ved vores hotel sent på eftermiddagen med tid til at nyde udsigten og slappe af efter endnu en fantastisk bjergdag i de franske alper. Fælles middag på hotellet til aften.

Rejsedag 12. Onsdag 12. juli 2023. Fridag og mulighed for 100 km udflugt gennem de nærtliggende franske bjergpas.
Dagen i dag er en fin fridag, hvor du kan sove længe og nyde de smukke alper, hvor vi bor. Det er fridag, og det giver rejsedeltagerne mulighed for afslapning og nydelse, og evt. en lille tur i alperne til fods eller på mc, hvis de gerne vil køre lidt.

Jeg har lavet en fin lille lokal alpetur, hvor der er ca. 100 km udflugt med gode serpentiner veje og udsigtspunkter – stort set lige udenfor hotellet. Den kan jeg gerne indtegne på kort eller vise på gps.

Turlederen foreslår sikkert at vandre en tur i området eller evt. at tage en lift op på et af bjergene, som vi evt. kan gå til fra hotellet. Der kan også spises en lokal frokost på en lokal bistro eller café med god tid til afslapning og evt. en eftermiddagslur.
Fælles middag på hotellet efter en dejlig dag i hjertet af de franske alper.

Rejsedag 13. Torsdag 13. juli 2023. Ca. 200 km til næste hotel i den nordligste del af de franske alper.
Efter vores morgenmad starter vi og kører nordpå. Ruten i dag er letkørt, dog med valg af små veje, som vi har god tid til at køre gennem, og vi fortsætter med de høje bjerge i ”Haute Savoie”.

Vi skal gennem et par små men dog meget kendte skiområder, og derved også meget fine bjergpas, som vi sikkert syntes er knapt så høje, som dem vi har kørt de sidste dage.

Som dagen går, bliver området vi kører i mere ”bakket end bjerget”, og det bliver grønnere og grønnere, idet vi ikke kører over de højeste pas længere. Her er dog meget kendte skiområder som f.eks. Morzine og La Cluzas.

Efter en god dags kørsel med fine pauser ankommer vi til et lille og privatejet hotel, som bliver vores sidste hotel på rejsen. Her bor vi de næste to nætter. Her er hyggeligt direkte ved de lokale marker og skibakker, en dejlig bar med terrasse og en fin udendørs pool, som vi kan bruge om eftermiddagen til at køle af i efter en fin rejsedag.

Rejsedag 14. Fredag 14. juli 2023. Ca. 100 km udflugt i Savoie. Bastilledagen.
Dagen i dag bliver en let udflugtsdag, idet hjemrejsedagen starter i morgen, og det derfor er naturligt, at der ikke skal køres så meget her den sidste dag.

Vi spiser i ro og mag vores franske morgenmad, inden vi kører nordpå ad små ruter.

Dagens mål er Genevesøen, der er beliggende ca. 35 km nord for vores hotel. Vi tager en lille omvej for at komme til søen og kører langs den mondæne rute, der er her i den franske del af søen. Vi stopper ved en marina, hvor der også er en badestrand og derved mulighed for at få en svalende dukkert.
Der er sikkert god mulighed for at spise frokost ved Genevesøen.
Genevesøen kaldes også Lac Leman og er en af de dybeste søer nord for alperne. Søen deles af Frankrig og Schweiz.
Vi opholder os på den franske del af søen, inden vi kører videre ad små bjergveje ind i Haute Savoie igen. Vi er tidligt på eftermiddagen tilbage ved vores hotel.

Eftermiddagen bruges til at slappe af på og ved hotellet. Her er fine og meget overkommelige veje at vandre på og hotellets pool kan naturligvis benyttes.

I aften har vi sidste middag sammen, og afslutningen på rejsen byder også på Bastilledagen, der er Frankrigs nationaldag. Der afholdes forskellige typer nationaldage rundt i Frankrig, og ofte er der ofte også fyrværkeri. Turlederen fortæller gerne om, hvad der her lokalt sker i forhold til Bastilledagen.

Bastilledagen er Frankrigs nationaldag. Dagen fejres den 14. juli med lystighed i gaderne og en militærparade på Champs-Élysées i Paris. Bastillen var en middelalderborg midt i Paris. Den var omgivet af 30 meter høje mure og brede dybe voldgrave. Under enevælden tjente den som fængsel. Den 14. juli 1789 blev Bastillen stormet af vrede og oprørte borgere. Da en del af kongens livgarde sluttede sig til oprøret med fem kanoner, overgav kommandanten sig. Folket stormede ind, afhuggede hans hoved, satte det på en lanse og bar det i triumf rundt i Paris’ gader. Stormen på Bastillen indvarslede den franske revolution og folkets frihed.

Rejsedag 15. Lørdag 15. juli 2023. Hjemrejsedag. Ca. 1.230 km fra hotellet til grænsen.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne lægger selv ruten for at køre mod Danmark. Man kan følges ad eller køre individuelt hjem til Danmark.

Turlederen skal gerne planlægge tidlig morgenmad, hvis der er gæster, der ønsker at rejse ekstra tidligt fra hotellet. Ruten kan køres langs Genevesøen og et stykke gennem Schweiz med brug af schweizisk vignette, hvis man vil køre motorvej, og herefter direkte gennem Tyskland.

Rejsedeltagerne er selv ansvarlige for at komme hjem til Danmark, men får naturligvis forslag til rute og hotelovernatninger til og fra Frankrig fra Rejserog.dk.

Indkvarteringer.
Alle hoteller på rejsen er af fransk 2- og 3-stjernet kvalitet, hvilket svarer til den standard vi i Danmark kalder 3-stjernet hotel standard. Nogle franske indkvarteringer ønsker ikke at gå fra 2 til 3 stjerner, idet det koster ekstra afgift til staten. Alle værelser er indrettet med bad og toilet og tv. Der er normalt fri adgang til wi-fi på hotellerne. Flere af hotellerne har pool.

Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 15 deltagere.
Hvis der er 18 deltagere eller flere, vil der være 2 turledere på rejsen.
Pr. 20. januar 2023 er der nok deltagere, til at der er 2 turledere på rejsen. 

Hvem kan deltage.
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i gruppe, og at du har god erfaring med mc-kørsel.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt Rejserog.dk, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse.
Alle, der ønsker at deltage, som jeg ikke kender fra tidligere, skal have en samtale med mig, inden rejsen kan bekræftes fra min side.
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er over 500 ccm og som ikke er ældre end årgang 1990. Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.
En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen.

Krav til din motorcykel for denne rejse:
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. Det er meget vigtigt, at du har god bremsebelægning og ny bremsevæske på din motorcykel.
Vi foreslår, at du tegner en kaskoforsikring på din motorcykel, således at du kan få vejservice på rejsen, hvis der opstår problemer med din motorcykel.
Med de sidste rejsepapirer vil du modtage mit forslag til, hvad du bør tage med på rejsen af MC-udstyr. 

Turledere:
Der er 2 turledere på denne rejse. Se fanen OM.

Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. 

Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen.

Gps-ruter.
Der kan på rejsen ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne.

Bil og mc-trailer.
Der er mulighed for, at du kan parkere din bil og trailer ved vores første hotel på rejsen, således at du kan køre bil med mc på trailer frem og tilbage til Frankrig. Afstanden mellem første og sidste hotel er ca. 210 km. Dette er kun muligt ved forudgående aftale med Rejserog.dk, og der må forventes at blive pålagt et parkeringsgebyr.

Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt prisstigninger. Priser er kalkuleret pr. 20. januar 2023.

Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 18.650,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 2.950,-.

Inkluderet i prisen:
15 dages rejse med 14 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedag, morgenmad serveres oftest som buffet
Aftensmad fra 1. rejsedag til og med aften før hjemrejse, aftensmad serveres som 2- eller 3- retters menu eller buffet (en aften i Beaujolais er der ingen aftensmad, men frokost inkluderet dagen efter i stedet)
Dansk turleder på motorcykel sammen med gæster
Alle udflugter som angivet i programmet
Sejltur på flod i Jura området
Frokost i Beaujolais på en dagsudflugt
Vin til maden to aftener i Ardèche
Lokal moms og afgifter
Dansk moms
Afgift til Rejsegarantifonden
Udvidet ansvarsforsikring

Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger, frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, afbestillings- og rejseforsikring.

Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse. Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelopholdet, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen. 

Prisstigninger.
Gennem det sidste år er priserne steget meget på varme, råvarer, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurant-branchen. Det er efter Corona-pandemien blevet svært at finde godt hotel personale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger.
Over de sidste 4 år er priserne steget ca. 40-50%. Tidligere steg priserne 3% pr. år. Ja, – nogle enkelte ting er steget 80-100% – sågar langt over 100%. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, hvor vi stadig oplever god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen. Og det skyldes, at jeg ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten, og derfor har jeg naturligvis besøgt og boet på størstedelen af de hoteller jeg bruger på rejsen. Jeg ønsker at holde en god kvalitet på rejserne, og det betyder, at vi på denne rejse bruger franske hoteller af 3-stjernet kvalitet.

Destinationerne på rejsen er angivet med en ca. placering og rejsens datoforløb når du klikker HER.

Du kan ogsåklikke på kortet herunder og se destinationerne på et Europakort. 

Udfyld din bestilling her:

Værelsestype (angiv enkelt- eller dobbeltværelse):

12 + 1 =

Vores turledere

Henrik Tang

Ejer og turleder

Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22 årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør, – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig. Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweitz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 23 år og på motorcykel i 30 år.

Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne, og jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.

Jeg er turleder på alle mine motorcykel rejser med dansk turleder.

Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler. Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure.

Peter Holst

Turleder

Peter er turleder hos Rejserog.dk. Peter har arbejdet med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med Henrik, både på motorcykel og snescooter.

Mange rejsedeltagere vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykel rejser.

Når der er to turledere på en rejse, – som det er på alle motorcykel rejserne i 2023, så er det Peter, der er turleder sammen med Henrik.

Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år. Peter har kørt godt 97.000 km på sin 5-årige Suzuki V-Strom, der her er afbilledet, og han skifter i 2023 til en Suzuki V-strom 1050.