8 Dage MC rejse i Tyskland
Kristi Himmelfart 2026
Nye områder og oplevelser
Dejlige hoteller i Mecklenburg Vorpommern og Lüneburger Heide
Søndag 10. til søndag 17. maj 2026.
8 dages rejse med 7 overnatninger.
Enkelt- og dobbeltværelser ledig.
Pris fra kr. 9.850,-.
Se priser nedenfor.
🌸 Forårsrejse 2026 – Oplev det nære Tyskland med sjæl og historie
Mecklenburg-Vorpommern & Lüneburger Heide
Glæd dig til en spændende og oplevelsesrig rejse gennem to af Nordtysklands mest charmerende og historiske egne – og måske mest ukendte! I maj 2026 går turen til Mecklenburg-Vorpommern og Lüneburger Heide – to områder, der på hver deres måde rummer både natur, kultur og fortællinger fra fortiden.
🏞️ Mecklenburg-Vorpommern – søer, historie og østtysk nostalgi
Vi begynder rejsen i det tidligere DDR, hvor tiden mange steder synes at have stået stille! Her kører vi gennem karakteristiske landskaber og besøger hyggelige byer, hvor fortid og nutid mødes.
Undervejs nyder vi frokoster på specielle restauranter med ægte østtysk atmosfære, og vi besøger et historisk østtysk bryggeri, der i dag ejes af Carlsberg. Vi oplever også det smukke Mecklenburgske søområde, og hvis det lykkes, får vi et spændende besøg på et nyt DDR-museum, som vi endnu ikke har besøgt på rejser i det gamle Østtyskland.
Rejsen hertil er nem – du slipper for Hamburgs trafik, og kommer du fra øerne, kan du sejle til Rostock og forkorte turen betragteligt.
🌻 Lüneburger Heide – natur, nostalgi og nydelse
Efter fem dejlige dage i øst går turen vestpå langs Elben til det naturskønne Lüneburger Heide i Niedersachsen – kendt for sine bløde landskaber, sine stolte landbrugstraditioner og sin helt særlige stemning. De fleste, der rejser til Tyskland, kører altid udenom Lüneburger Heide – det gør vi ikke!
Her venter nye oplevelser: Vi besøger et imponerende tankvognsmuseum, ser det specielle luftbro-museum med en ægte Rosin-bomber, og besøger en lokal landmand, der dyrker asparges og jordbær – som vi naturligvis smager!
Vi skal også opleve den smukke hede, spise frokost på et aspargeslandbrug og besøge den historiske interneringslejr, hvor Anne Frank døde – en bevægende og vigtig oplevelse.
🏨 Gode hoteller og hyggeligt samvær
Vi bor på to dejlige 3+ stjernede hoteller på denne rejse – begge udvalgt for deres komfort, atmosfære og gode mad. Det ene hotel har endda en meget speciel historie, idet det tidligere har fungeret som et regionalt hospital med 100 sygestuer, men er i dag omdannet til et moderne, hyggeligt hotel med sjæl og charme. Begge steder har fine udendørs terrasser, hyggelige barer og gode muligheder for små gåture i nærområdet.
🏍️ Rejs i dit eget tempo til og fra destinationerne
Rejsedeltagerne mødes søndag på vores hotel i Mecklenburg-Vorpommern – så du bestemmer selv, om du vil køre derned på én dag eller tage en overnatning undervejs. Du kan slippe udenom Hamburg på både ud- og hjemrejsen!
Det giver frihed, fleksibilitet – og en rolig start og afslutning på en dejlig ferie!
✨ Kort sagt: En rejse fyldt med natur, historie, hyggelige måltider og ægte tysk atmosfære – alt sammen i forårets skønne tid.
En oplevelse, der både giver gode MC oplevelser og nye bekendtskaber i godt selskab med mange kendte gæster hos Rejserog.dk!







I løbet af denne 8 dages rejse bliver der udflugtsdage, der viser dig forskellige typer natur- og kulturområder.
Vi kommer gennem flere byer, f.eks. i det gamle Østtyskland, der stadig bærer præg af byggestil fra kaisertiden, hvor vi naturligvis også ser de store kollektiv landbrug fra DDR tiden. På Lüneburger Heide oplever vi f.eks. at se meget store og gamle landbrugsgårde være beliggende inde i de små landsbyer, ligesom vi oplever de flotte store hede landskaber.
På denne rejse får du:
-
2 danske turledere på motorcykel, der kører MC sammen med gæsterne.
-
Indkvartering på 3+-stjernede hoteller med komfortable værelser og god forplejning.
-
Halvpension med morgenbuffet og 3-retters middag med salatbuffet hver aften.
-
Daglige udflugter, bl.a.:
-
Besøg på østtysk bryggeri
-
Planlagte frokost steder med særpræg, f.eks. på landbrugs kantine, i et bryggeri eller på et asparges landbrug
-
Planlagte kaffepauser f.eks. ved et gammelt kloster, på en flyplads eller ved en aktiv skipiste
-
DDR museum vi aldrig har besøgt før
-
Kæmpe kampvognsmuseum
-
Historiske stop ved interneringslejr Bergen-Belsen
-
Luftbro museum med guidet rundvisning
-
Besøg hos lokale producenter af asparges og jordbær
-
Det er første gang, jeg laver en rejse til disse områder – og jeg er sikker på, at du vil elske de nye, spændende oplevelser, der er planlagt.
Velkommen til en forårsrejse med Rejserog.dk – fuld af kultur, historie og naturskønne oplevelser.
Se det fulde rejseprogram her nedenfor, og reserver din plads her nederst på siden.







Rejseinformationer
Rejsebeskrivelse – dag for dag. 8 dages rejse fra søndag 10. til søndag 17. Maj 2026.
Rejsedag 1. Søndag 10. maj 2026: Ankomstdag. (300 km fra Padborg. 230 km fra Puttgarden. 50 km fra Rostock).
På denne første rejsedag kører du selv til rejsemålet i Mecklenburg Vorpommern. Ruten vælger du selv, men rejsen hertil er let og kan køres ad motorvej eller hovedveje, som du har lyst til. Om søndagen er der ingen tung trafik, og normalt indtil over middag også meget lidt almindelig trafik, så det bliver let at køre dagens rute.
Du kan allerede checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Hvis du kommer tidligt, kan du slappe af og se dig lidt omkring i området vi skal bo de næste 5 dage. Nyd evt. kaffen og et godt stykke kage på hotellets dejlige terrasse. Du vil naturligvis også møde nyankomne gæster i løbet af eftermiddagen.
Hotellet vi bor på ligger flot med udsigt til byens slot, der er kendt fra renæssancetiden og bygget i 1558. Vi bor tæt ved bymuren, og kan på 5 minutter gå ind til centrum. Hotellet var oprindeligt et “Kreis Krankenhaus” – altså et hospital for regionen. Det blev bygget i slutningen af 1800-tallet og udvidet til sin nuværende størrelse i 1930’erne, hvor der var en typisk nationalsozialistisk tilgang til byggeriet. Gennem DDR tiden blev hospitalet drevet i sin nuværende størrelse. Efter murens fald drev man hospitalet til 1999, hvorefter der blev bygget et nyt regions hospital. Bygningerne blev solgt til to nye ejere, og er sidenhen nu ejet af en privat familie, der også har hotel i Rostock og Portugal. De ca. 100 rum i sygehuset et ombygget til værelser og fællesarealer, og det store kul drevne kraftværk, der var hospitalets varmeværk er nu et fint stort fest lokale. En sidebygning af det gamle hospital er i dag også en international skole.
Jeg forventer, at alle er ankommet kl. 17.00, hvor der er et informativt velkomstmøde, som alle rejsedeltagere skal deltage i. Jeg tænker, at vi spiser aftensmad i fællesskab kl. 18.30. Der bydes hver aften på en god og stor buffet, hvor du kan vælge blandt forretter, forskellige hoved retter, blandet salat og forskellige slags dessert.
Her træffer du tillige de deltagere, der er på 5 dages rejsen i Mecklenburg-Vorpommern, og som ankom i går lørdag.
I aften vil jeg – som hver aften – efter middagen fortælle om morgendagens udflugt, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til.
Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning i de pæne værelser.
Rejsedag 2. Mandag 11. maj 2026: Ca. 190 km.
Hotellet byder i dag på god tysk morgenmad med mørkt brød, tillige “semmel”, altså rundstykker eller boller, forskellige slags pålæg og tillige varm mad som f.eks. røræg, bacon, frikadeller og små pølser etc. Her er også et udvalg af forskelligt skære-pålæg til dit brød. Der er naturligvis også mere sunde ting på morgenbordet, f.eks. frugt, yoghurt og müsli, ligesom der er oste og syltetøj og evt. lokale specialiteter, du kan nyde godt af. Du kan naturligvis spise alt det, du har lyst til, da morgenmaden serveres som buffet. Her er tillige et fint udvalg af mælk, juice, kaffe og te.
Hvis du har lyst og vejret er dertil, er der også mulighed for at spise morgenmad på den store terrasse.
Første udflugtsdag starter kl. 08.30, hvor vi mødes ved parkeringspladsen og alle er klar til afgang. Her vil turlederen kort informere om første dags kørsel, og have fokus på igen at fortælle om fælles kørsel, sikkerhed og køre-kultur, så alle føler sig trygge. Der går lige lidt tid med dette, den første morgen, men så er alle også klar over, hvad der sker, når vi kører fællestur.
Nu går ruten mod vest ud af byen vi bor i. Her er der både små landeveje ude på landet og en lidt større lokalvej, som vi følger mod formiddagens mål, der er Schwerin. Her er vi jo i det gamle DDR, og her ude på landet kan vi stadig se resterne af de tidligere landbrugs arealer, hvor man dyrkede et mindre intensivt landbrug. Her ser vi sikkert også rester af de store kollektive landbrug. Nogle steder kører vi gennem små landsbyer, hvor tiden har stået stille i mange år, og husene stadig er præget af mangel på resourcer.
Efter en times kørsel kommer vi til Schweriner See, der er den store sø, der ligger nord for Schwerin by. Byen er formiddagens rejsemål. Schwerin er en indtagende by, hvor søerne spejler den himmel, som spirene på det imponerende Schweriner Slot forsøger at nå. Schwerin er hovedstaden i Mecklenburg-Vorpommern og mange mener, det er den smukkeste by i området. Vi stopper i Schwerin og forsøger at parkere så tæt på centrum og slottet som muligt. Der afsættes nok tid til at du kan gå til Schwerin Slot, der er som taget ud af et eventyr, som det ligger der midt på en lille ø i Schwerin-søen. Der er et museum i den ældste del af slottet ligesom der er en smuk slotspark. Du kan også unde dig en tur i Schelfstadt, den gamle bydel, med små skæve bindingsværkshuse og smalle hyggelige gader, hvor der evt. også kan indtages en kop formiddags kaffe.
Vi forlader Schwerin før frokost, for vi har en lille udflugt til vores frokost sted, der er en kantine ved et “Agrargenossenschaft”. Dette “genossenschaft” er et landbrugsfællesskab og en sammenslutning af flere landbrug, der via den størrelse, de har fået, drager nytte af fælles maskinbrug, indkøb-, salg- og markedsføring og evt. brug af fælles arbejdskaraft. Landbruget er så stort, at de tilbyder en kantine til sine medarbejdere, med yderst rimelige priser. Her har jeg fået lov til, at vi kan komme og spise frokost. Det bliver en speciel oplevelse, hvor der bydes på typisk østtysk frokost mad, der primært er varm mad, og til en meget favourabel pris.
Efter frokost går ruten nu længere østpå til et lille sø område, hvor vores mål er en halvø, hvor der er et gammelt diakon kloster med en fin klosterkirke med to spir, som den eneste kirke i Mecklenburg Vorpommern, der har dette. Hvis man har lyst, kan man gå ind og se kirken eller opleve de smukke bygninger og det smukke anlagte park og sø-område ved klostret. Vores reelle mål her er bryggeriet ved klostret, der har en hyggelig terrasse og som byder på både koldt og varmt at drikke – og kage!
Efter kaffepausen går ruten tilbage mod vores hotel, hvor der er tid til afslapning og hygge på hotellet.
Hvis der er stemning for det, går turlederne gerne en tur med gæsterne ind i den smukke gamle by, vi bor ved. Her kan vi bl.a. gå langs slottet, der er under renovering og vi kan se den fine slotspark inden vi går ind i centrum og ser de gamle smukke og velholdte bygninger. Torvet er lige blevet sat i stand. Ruten er på ca. 1-2 km og meget let at gå.
Jeg forventer at middagen spises kl. 18.30.
Turlederen fortæller om morgendagens udflugt inden dagen slutter.
Rejsedag 3. Tirsdag 12. maj 2026: Ca. 160 km udflugt.
Det bliver endnu en flot udflugts dag. Ruten går i dag til et lokalt bryggeri og det store sø område som Mecklenburg Vorpommern er kendt for. Inden vi forlader hotellet kl. 09.00 er der et stort morgenbord, som skal nydes.
Efter morgenmaden mødes vi igen på parkeringspladsen til en kort info fra turlederen, hvorefter vi kører stik syd mod vores første stop, som vi kommer til efter 45 km kørsel.
Bryggeriet vi skal besøge – Lübzer Brauerei – er meget kendt i hele det gamle østtyske område, og specielt her i Mecklenburg Vorpommern. Det er blevet brygget siden 1877. Vores hotel serverer Lübzer Bier, og jeg har tit smagt deres almindelige pilsner øl, der smager fremragende. De har tillige både schwarzbier og radler ligesom alkohol frie øl. Her er ca. 200 medarbejderer og der brygges over en million hektoliter øl om året (100.000 m3 eller 100.000.000 liter). Lübzer Brauerei er ejet af Carlsberg, så det bliver spændende, at se hvor meget “danske” de er blevet på bryggeriet.
I løbet af rundvisningen på bryggeriet ser vi produktionsapparatet og hører om de forskellige processer under brygningen. Vi får tillige smagsprøver, så vi ved, hvad de taler om. Efter rundvisningen er det blevet frokost tid, og jeg har fået lov til, at vi besøger bryggeriets kantine, hvor vi kan få en god frokost til en meget fornuftig personale pris. Her oplever vi igen en speciel restaurant og får noget godt at spise samtidig.
Efter et spændende virksomheds besøg starter vi nu motorcyklerne og kører østpå til det Mecklenburgiske sø område. Her er der smuk natur, skove og mange søer, således at vi i eftermiddag kører forbi 4-5 store sø områder. På ruten stopper vi i en hyggelig by, beliggende ned til en af søerne. Her er der et hyggeligt maritimt miljø og en speciel dreje-bro, som fortsat er i funktion, når skibene skal gennem kanalen ved byen.
Her i byen vælger gæsterne selv, om de har lyst at holde pause i byen og se på det maritime miljø eller ønsker at følge turlederen ind på det lokale DDR museum, der er et af de ganske få DDR-museer, som jeg endnu ikke har besøgt i det tidligere Østtyskland. Entréen til museet er naturligvis inkluderet.
Her i byen er der sikkert også tid til at købe en kop kaffe, hvis man har lyst til det.
Nu køres resten af dagens rute gennem sølandskabet ad mindre landeveje forbi flere søer indtil vi kommer til vores by og hotel.
Middagen spises igen kl. 18.30.
Rejsedag 4. Onsdag 13. maj 2026: Ca. 250 km. Fra Mecklenburg Vorpommern til Lüneburger Heide.
I dag kører vi efter morgenmaden mod vores næste destination. Alle har pakket motorcyklerne og kl. 09.00 forlader vi vores hotel, som vi har boet på de sidste dage. Nogle gæster, der er på den 5-dages rejse rejser i dag hjem, og alle, der er med på 8 dages rejsen kører med turlederne til Lüneburger Heide.
Ruten vi skal køre i dag, er en fin rute på kun 250 km. Ruten bringer os ad nye veje i syd-vestlig retning ud af Mecklenburg Vorpommern. Jeg prioriterer fortsat at vælge små landeveje, hvilket betyder, at vi kører gennem en del mindre byer i det gamle DDR. På ruten gør vi en formiddags pause i en flot gammel slots-by, hvor vi kan køre forbi og stoppe foran slottet og ligeledes gøre pause inde i byen ved en bager, hvor der kan købes en kop kaffe og lidt kage, hvis man ønsker dette.
Herefter går ruten nu mod Elben, som vi følger de næste 30 til 40 kilometer. På ruten bliver der pause til frokost, og det tænkes også, at vi stopper et sted for at kigge lidt nærmere på Elben. Der er flere steder, hvor der er fine gamle færge overfarter, som vi dog ikke benytter, men det kan være vi stopper ved en. Elben er en af Tysklands største floder og 1.094 km lang fra sit udspring i Karkonosze bjergene i Tjekkiet til udløbet vest for Hamburg i Nordsøen.
På ruten vil vi også køre forbi et af de store “Skibshæveværker”, der er beliggende ved en af de mindre sidekanaler til Elben. Elben og Mittellandkanal har et utal af sidekanaler, og alle har haft en kæmpe betydning for skibstransport i Tyskland gennem tiderne. Vores sidste pause på dagen bliver ved denne store “skibs-elevator” hvor du kan vælge at holde eftermiddags pause eller gå over og se det imponerende byggeri. Måske der er et skib på vej gennem elevatoren?
På slutningen af eftermiddagen kører vi nu mod vores hotel ved Lüneburger Heide. Her an kommer vi til et pænt 3+ stjernet hotel beliggende i en lille landsby ude på landet.
Jeg har benyttet hotellet gennem mange år og har både overnattet der, og har bl.a. haft 98 motorcyklister til schnitzel-frokost. Hotellet er et 3-stjernet superior hotel, og vi bor alle i hotel afdelingen, som er tæt på restauranten og hvor der er god plads til parkering af vores motorcykler. Hotellet har pæne værelser og opholdsrum, en hyggelig bar eller andre lokaler ved eller i restauranten. Her er tillige en dejlig gårdhave, hvor der er bænke og borde til udendørs servering. Landsbyen vi bor i er en lille landsby, der har en fin by-park og der er kun få hundrede meter til nogle af Lüneburger Heides mest kendte hede områder, som man let kan gå til fra hotellet.
Her ankommer i dag også andre rejsedeltagere, der skal deltage på de næste 5 dages rejse i Lüneburger Heide.
Der er hurtig check ind, og så kan man nå at tage området og hotellet i øjesyn. Vi skal være senest kl. 16.00 ved hotellet, og jeg forventer at vi spiser middag kl. 18.30 i aften.
Middag og hygge på hotellet med informationer om morgendagens udflugt inden overnatning, ligesom der er tid at hilse på de nyankomne rejsedeltagere.
Rejsedag 5. Torsdag 14. maj 2026: Ca. 140 km.
Efter en god nats søvn tilbyder hotellet et fint stort morgenbord. Her er en stor buffet, hvor der bydes på alt i brød, lune retter, skærepålæg, kaffe, te, chokolade, mælk og juice, ligesom der er rigeligt med oste og syltetøj og naturligvis youghurt og forskellige slags müsli. Her bliver alle mætte og du kan vælge at sidde i vinterhaven, udenfor eller et af de mindre lokaler.
Efter morgenmaden gør vi os klar til vores udflugtsdag, der i dag starter kl. 09.00 fra parkerings pladsen udenfor vores værelser. I dag skal vi ikke køre så mange kilometer, men dog se en stor del af Lüneburger Heide og tillige opleve nogle store seværdigheder og historiske besøgssteder. Vores frokost spises tillige et sted, som man ikke selv ville få mulighed for at komme ind til.
Formiddagens første 50 km bliver delt over to strækninger. Vi starter med en fin rute ad mindre veje gennem landbrugs arealer til vores første destination. Vi skal besøge et af verdens største kampvogns museer, der er beliggende på et af kaserne områderne her på Lüneburger Heide. Her var tidligere værksteder for den tyske panzertroppeskole i forbundshæren – “Bundeswehr”. I dag er det et stort og veldokumenteret museum, der udstiller kampvogne fra 1917 til i dag. Her udstilles mere end 100 kampvogne af forskellig art. Der er fokus på koldkrigs tiden indtil i dag, og der udstilles tillige specielle kampvogne fra såvel den sovjetiske hær, britiske, amerkanske og israelske hær. Vi afsætter ca. 1,5 time til hele besøget, der primært foregår indenfor i de store værksteds haller, men også på området udenfor værksteds-hallerne. Her er tillige en lille café, hvor man kan få sig en kop kaffe eller en sodavand inden vi kører videre.
Ruten fortsætter nu gennem en del af hedelandskabet, der er brugt til træningspladser for Bundeswehr og naturligvis også kaserne områder. Vi forsøger at køre forbi et kaserne område, så vi kan få et indblik i, hvor mange mennesker, der arbejder her i området. I løbet at dagen er det ret sandsynligt, at vi hører artilleri-ild i det fjerne, for der er rigtig mange skyde-anlæg her i området.
Efter 20 minutters kørsel stopper vi ved en militær flyveplads, som vi desværre ikke har mulighed for at komme ind på. I dag er sikkerheden hævet i høj grad, og det har givet lidt udfordringer da jeg var på studietur i området. Flere steder er der vagter, som er gode til at sige nej…..
Men vores besøg her ved flypladsen er først og fremmest at få frokost, og det har vi mulighed for at få i flypladsens kantine.
Efter frokost går vi 100 meter til et spændende museum, der fortæller om “Luftbroen” til Berlin. Efter 2. verdenskrigs afslutning i 1945 var Tyskland opdelt i 4 besættelses zoner. Berlin var også inddelt i 4 zoner og i slutningen af januar 1948 begyndte der at opstå konflikter omkring transit korridoren gennem DDR – den russisk administrerede zone – ind til “Vest-Berlin”. I marts 1948 forlader Sovjetunionen det kontrolråd, som de 4 allierede magter havde skabt. I Juni 1948 starter blokaden med nedlukning af det store Golpa-Zschornewits kraftværk og sidenhen spærring af alle veje til Berlin og instilling af al levering af fødevarer fra og via den sovjetiske besættelseszone.
Den 28. Juni 1948 er “Luftbroen” til Berlin en realitet. Man opbygger et transport system, der med fly går fra den vestligt administrerede zone til Berlin. Området er primært Lüneburger Heide og en del af Holstein omkring Lübeck. Her indrettes flere små flypladser som luftbros-flypladser, hvorfra både britiske og amerikanske C-47 og C-54 fly bliver benyttet til transport af alle fornødenheder til befolkningen i Berlin.
De rejsedeltagere, der har været med mig på min Fabriksrejse, har oplevet en af de små flypladser i Berlin, der blev benyttet til modtagelse af luftbro-flyene, der også blev kaldt for “Rosin-bombere”, fordi piloterne kastede chokolade og frem for alt æsker med rosiner ned til børnene i Berlin.
Der blev i løbet af 15 måneder fløjet mere end 2.3 millioner tons luftfragt til Berlin, deriblandt 1,4 millioner tons kul og ca. 490.000 tons levnedsmidler.
I løbet af de ca. 15 måneder luftbroen eksisterede, var der ca. 277.000 flyvninger, og mere end 2 millioner mennesker i Berlin blev forsynet.
I denne lange 15 måneders konflikt blev der naturligvis forhandlet omkring samarbejdet mellem øst og vest og de vestlige magter indførte også sanktioner mod Sovjetunionen. 4. maj 1949 underskriver de fire sejrsmagter et kommuniké og blokaden afsluttes 12. maj 1949. Det sidste fly lander i Tempelhof i Berlin 30. September 1949.
Her på luftbro-museet oplever vi en levendegørelse og dokumentaiton af nogle af funktionerne, der skulle opretholdes for at luftbroen fungerede. Her er forskellige barakker, der havde hver deres funktion. Vi har på museet også mulighed for at komme ind i et fly magen til de, der blev brugt under luftbroen. Det er et amerikansk DC-3 model Dakota, der som militær fly havde betegnelsen C-47 Skytrain. Flyet, der står på museet er bygget 1943 i Oklahoma, USA og har indtil 1949 været i amerikansk tjeneste indtil det blev solgt til det tyrkiske luftvåben og var i brug indtil 1995, hvorefter det blev overdraget til den tyske Bundeswehr, og i 1998 ankom til flypladsen ved museet – i maven på en Airbus A300 Beluga.
Jeg satser på, vi får en guidet rundvisning på luftbro-museet, og besøget vil vare en times tid.
Efter besøget kører vi nu ud på Lüneburger Heide gennem den flotte natur. På ruten er det også tanken at holde en kaffepause om eftermiddagen, hvis der er stemning for dette. Vi gør et kort holdt ved en stor gravplads for faldne soldater under 2. verdenskrig. Tanken er, at det formodentlig sætter alt i relief i forhold til det vi har set tidligere i dag.
Jeg formoder vi er tilbage på hotellet omkring kl. 17, og så er der tid til at slappe af inden middagen serveres ca. kl. 18.30.
Jeg fortæller om morgendagens udflugt inden der er overnatning på hotellet i den lille landsby.
Rejsedag 6. Fredag 15. maj 2026: Ca. 200 km udflugt.
I dag er der mange flere danskere på hotellet, idet der kom nye gæster i går, der nu er med på resten af 8 dages rejsen her i slutningen af ugen. Der plejer dog at være flest gæster på 8 dages rejsen, for der får du alle udflugter med og ser mest i løbet af hele ugen.
Vi starter i dag kl. 08.30, så du kan spise morgenmad tidligt. Vores første mål i dag er et sted, hvor man er vandt til at stå tidligt op. Vi besøger et landbrug, hvor man har specialiceret sig i asparges og tidlige jordbær! Vi er hos landmanden kl. 10.00 og bruger nu en time sammen med ham og ser hans produktion og hører om proceduren, og hvorledes det foregår med plantning, pleje og høst af såvel asparges som jordbær. Landmandens kone har ansvaret for salg og markedsføring og vi kan nu besøge deres egen butik, hvor de sælger frisk høstede jordbær og asparges. Her er virkelig mange slags asparges, for de sælges i forskellige kvaliteter og størrelser både hvide og grønne. Priserne er fair, og det kan være der er mulighed for at købe nogel asparges og tage med hjem til Danmark. Jeg spørger gerne på hotellet om vi kan låne ders køleskab.
Efter endnu et hyggeligt og lidt anderledes besøg kører vi i sydlig retning ca. 60 km. Her ankommer vi til et specielt besøgssted, der er relevant at besøge, når vi er på Lüneburger Heide: Mindestedet Bergen-Belsen.
Mange siger KZ lejren Bergen-Belsen, men det er faktisk forkert, for det var en interneringslejr, der blev indrettet på et stort kaserne område her i Niedersachsen. I 1930-erne var der troppe-øvelsespladser og en stor kaserne med 15.000 tropper på dette i alt 280 kvadratkilometer store område.
Fra 1940 var området en interneringslejr for franske og belgiske krigsfanger, og fra 1941 blev det en “Stalag”, som en sovjetisk fangelejr betegnes. Her var tillige et centralt lazaret for sovjetiske og italienske krigsfanger indtil 1945. I april 1943 overtog SS en del af lejrens område og benyttede dette område som kz-lejr. I starten var det blot som ophold for jødiske fanger, der skulle “ombyttes” med tyske tilfangetagene i udlandet. Fra foråret 1944 benyttede SS også lejren til at opbevare fanger fra andre kz-lejre, der ikke længere kunne arbejde. Her var tillige en kz-lejr for kvinder.
Ud af i alt 120.000 fanger fra næsten alle lande i Europa, døde mere end 52.000 mænd, kvinder og børn. Alene i marts 1945 døde 18.000 ofre her af sygdom og sult.
15. April 1945 befriede britiske tropper lejren.
Efter krigen og til 1950 var området brugt til “misplacerede personer”, dvs. mennesker, som man ikke kunne returnere til deres oprindelige beboelser. Siden 1958 har området været brugt til NATO-enheders øvelser, hvor der primært indtil 2015 var britiske tropper udstationeret. Siden 2016 tilhører hele området forbundshæren.
Besøget er vigtigt for os alle, for at lære og at forstå. Her er et fint dokumentations center, der med billeder og tekst beretter om lejrens funktioner og fangernes liv og levned. Tillige er der en stor mindepark og mindemur, der er et besøg værd. Her er også beretningen om Anna Frank og hendes søster Margots liv i lejren efter de var flyttet fra Auschwitz i november 1944. De døde begge af tyfus i februar og marts 1945. Der er også mindesmærker for dem i mindeparken.
Her er tillige en lille café som rejsedeltagerne kan benytte, hvis de ønsker at spise frokost.
Der sættes en fornuftig tid af til besøget, og alle går rundt på egen hånd efter jeg har givet jer et overblik.
Efter besøget i Bergen-Belsen kører vi nu nordpå ad små landeveje og strækker ben ved et fint hede landskab på ruten. Her kan man ofte høre artilleri beskydning fra øvelses terrænnet. Vi kører tæt ved og måske gennem militær områderne, da jeg har også fundet en lille militærvej gennem trænings anlæggene, som vi sikkert nok må køre på. Det måtte vi på studieturen i foråret 2025.
Efter små 60 km kørsel gør vi en kaffe pause ved det stort skisports center, hvor man kan stå på ski om sommeren. Her er der mulighed for en god kop kaffe og evt. kage og samtidig se på folk, der står på ski i den store hal.
Vi tanker motorcyklerne inden vi snart er tilbage ved vores hotel, og så kan det være at der skal indtages en øl på vores eget hotels terrasse, så vi kan få skyllet dagens oplevelser ned.
Hygge og afslapning og en god middag afslutter dagens oplevelser.
Rejsedag 7. Lørdag 16. maj 2026: Ca. 180 km udflugt.
Dagens 180 km bringer os rundt i hele Lüneburger Heide, og inden vi forlader hotellet kl. 09.00 har vi nydt hotellets gode morgenmad.
Den sidste udflugtsdag byder på en fin udflugt, hvor vi besøger en fin gammel by med et dansk islæt og så skal vi naturligvis ud at spise asparges! Vi ser nogle nye områder og kører naturligvis også gennem lidt af det vi har set tidligere på ugen.
Formiddagens rute går direkte gennem hedelandskabet til Celle, der er beliggende ved Aller floden, der løber ud i Weser. Byen er kendt for sine ca. 400 flotte bindingsværks huse. Christian d. 7’s dronning, Caroline Mathilde, blev forvist til byen i 1772 og levede her til sin død i 1775. Hun indledte i 1770 et kærlighedsforhold til kongens livlæge Struensee, der blev den egentlige magthaver i Danmark fra 1770 til 1772. Hun levede her sammen med sin veninde, tidligerer overhofmesterinde Louise von Plessen, der ligeledes var forvist. Caroline Matilde døde som 23-årig, adskildt fra sine børn. Caroline Matildes sarkofag ses i krypten i Stadkirche, der er tæt på slottet. Vi prøver at finde en central parkering her i byen, således at man kan gå på egen hånd ind og få en kop kaffe mens man ser på de smukke bygninger eller f.eks. går en tur i parken ved Celle slot, hvor Caroline Mathilde sad i fængsel.
Vi forlader Celle før frokost og kører til vores frokost restaurant, der er en del af et asparges landbrug. Her er der i forbindelse med landbruget bygget en stor restaurant. Her har jeg reserveret plads til frokost. De tilbyder naturligvis også andet end apsarges, men det er testet og absolut godkendt. En god og effektiv frokost oplevelse med friske og nyopgravede asparges.
Eftermiddagens 100 kilometer tilbage mod vores destination byder på den vestligste del af Lüneburger Heide. Her kører vi på mindre veje, og der bliver naturligvis kaffe pause undervejs, måske på en lille flyplads eller ved en kendt badesø.
På ruten tilbage mod landsbyen, hvor vi bor, stopper vi ved hedelandskabet, der er beliggende tæt ved vores by. Så er det let at finde hjem, hvis man ikke vil gå ud og se det specielle landskab.
Sidste middag spises i de hyggelige rammer i hotellets restaurant.
Turlederen fortæller om det praktiske for hjemrejsedagen i morgen.
Rejsedag 8. Søndag 17. maj 2026: Hjemrejsedag. (220 km til Padborg. 200 km til Puttgarden).
I dag er det hjemrejsedag, og jeg forsøger at sørge for, at der er morgenmad tidligt på hotellet, for dem der gerne vil tidligt afsted.
Det er let at køre hjem til Danmark for vores destination ligger tæt på Danmark, ligesom der heller ingen lastbiler er på vejene.
Ruten i dag vælger gæsterne selv at køre, således at man kan køre hjem i det tempo, der passer bedst. Hvis du vælger den hurtigste rute på motorvej, er det super let at køre hjem. Jeg foreslår også gerne en flot rute ad landeveje hele vejen til Danmark, hvilket der jo er rigtig fin tid til.
Indkvartering.
Vores hoteller på denne rejse er pæne 3-stjernede superior hoteller. Alle værelser er rummelige værelser, der alle har bad og toilet enten med bruser eller badekar/bruser. På begge hoteller er der flere store opholdsrum og lounge, hvor der er sofaer og god plads. Tillige en hyggelig terrasse, hvor der også serveres mad og drikkevarer. Hotellerne har hyggelig bar og en rummelig restaurant. Her er et godt udvalg af øl og vin. Morgenmaden serveres som en stor varieret morgen buffet, og til aften serveres enten en stor buffet eller 3 retters valgmenu og salat buffet.
Motorcyklerne står parkeret sikkert og samlet ved hotellerne. Hvis man ønsker adgang til vand og vandslange, så arrangerer turlederen gerne dette på det enkelte hotel.
Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 15 deltagere, hvilket oftest svarer til 10-12 motorcykler.
Turleder/e:
Der er som udgangspunkt én turleder på denne rejse. Det er Henrik Tang.
Hvis der er mere end 20 gæster på rejsen (dvs. typisk 12-15 MC) vil der være en ekstra turleder med på rejsen. Det vil være Peter Holst.
Da denne rejse er meget efterspurgt, har der gennem tiden altid været 2 turledere på den.
Hvem kan deltage på denne rejse?
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i en gruppe sammen med andre, og at du også har kørt motorcykel i udlandet før. Da der på denne rejse ikke er en kørsel i bakket terræn eller bjergkørsel, behøver du ikke have erfaring i denne type kørsel.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse. Du skal ikke tænke, at det er umuligt for dig at deltage, men i stedet ringe og tale med mig, hvis du er i tvivl. Alle, der ønsker at deltage, som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, taler naturligvis med mig, når rejsen bestilles. Så kan jeg fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster, og så får du hurtigt en fornemmelse af det og bliver tryg. Ingen gæster er på rejse med mig uden at jeg har talt med dem på forhånd, – det er en del af servicen, og det er naturligvis vigtigt, at du lige har en fornemmelse af manden bag rejsens planlægning.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne, og at du deltager på eget ansvar.
Din deltagelse i rejsen:
En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen. Jeg forventer naturligvis, at du er interesseret i at deltage i det sociale islæt i rejsen, at du er årvågen, påpasselig og viser hensyn over for alle andre trafikanter, ligesom du lytter til turlederens råd og vejledning.
Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1995.
Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således, at du kan få vejservice på rejsen og blive hjulpet, hvis der opstår problemer med din motorcykel.
Sværhedsgrad:
Denne rejse er for alle motorcyklister der har evnen og ønsket om at opleve de flotte naturområder vi skal besøge i Tyskland. Rejsen er årets letteste rejse, for det er let at køre til Mecklenburg Vorpommern og Lüneburger Heide, og vi bor kun på 2 hoteller på hele opholdet. Ruterne er letkørte og ikke for lange. Hvis du vil holde en fridag eller køre tidligt tilbage til hotellet er det helt ok.
Vi kører naturligvis altid efter forholdene.
Hvis der er deltagere nok til to turledere på rejsen, vil der naturligvis blive kørt i to hold.
På rejsen køres der efter færdselsreglerne, og hastigheder overholdes naturligvis.
Udflugtsdagene varer typisk fra 9 til 16-17, og enkelte dage kan være kortere eller længere.
Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.
Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen/færgen.
Gps-ruter.
Der kan ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederen. Vælger du en dag at køre en anden rute eller køre tidligere til hotellet, så hjælper jeg dig gerne med at finde ruten på din egen gps.
Rejsemateriale ved bestilling af rejsen.
Når du bestiller rejsen, vil du modtage en skriftlig bekræftelse, der specificerer det du har bestilt. Samtidig modtager du depositum- og restbeløb-faktura og et deltageroplysningsskema, du skal udfylde og returnere til mig inden en uge.
Deltageroplysnings skemaet benytter jeg for at få personlige oplysninger fra dig samt informere dig om forsikringsmuligheder, hvilket er en pligt for et rejsebureau, der er medlem af den danske rejsegarantifond. Du skal samtidig på dette dokument skrive under på, at du deltager under eget ansvar og har kaskoforsikring med sos-hjælp på din motorcykel.
Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager ca. 30 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen.
Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes til rejsedeltagerne med de sidste rejsepapirer.
Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt pris- eller kurs-stigninger. Priser er kalkuleret pr. 20. oktober 2025.
Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 9.850,-.
Tillæg for ophold i standard enkeltværelse kr. 1.450,-.
Tillæg for ophold i delt dobbeltværelse som enkeltværelse kr. 1.850,-.
Vedr. enkeltværelser: Der er kun 8 standard enkeltværelser, og når de er solgt, tvinges du til at få et dobbeltværelse som enkeltværelse med den lidt forhøjede pris.
Inkluderet i prisen:
8 dages rejse med 7 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse.
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedag, morgenmad serveres som buffet.
Aftensmad fra 1. rejsedag til og med aften før hjemrejse, aftensmad serveres som buffet eller 3-retters valgmenu med salatbuffet.
Dansk turleder på motorcykel sammen med gæster.
Alle udflugter som angivet i programmet.
Rundvisning på Lübzer bryggeri.
Besøg på DDR Museum i Mecklenburg Vorpommern.
Besøg på kampvogns museum.
Besøg og rundvisning på asparges og jordbær landbrug.
Besøg på mindestedet Bergen-Belsen.
Lokal moms og afgifter.
Udvidet ansvarsforsikring.
Afgift til Rejsegarantifonden.
Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger (pt ingen kendte), frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, afbestillings- og rejseforsikring.
Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse. Vær opmærksom på, at der er et begrænset antal standard enkeltværelser.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser. Du er dog velkommen til at finde en makker at dele et dobbeltværelse med.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelopholdet, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen.
Prisstigninger.
Gennem flere år er priserne steget meget for omkostninger til varme, brændstof, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurationsbranchen. Det er efter coronapandemien blevet svært at finde godt hotelpersonale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine og generel usikkerhed i samfundet, giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger. Dette betyder også, at der i stor grad er ansat østeuropæisk personale på restauranter, rastepladser etc.
Over de sidste 5 år er priserne steget ca. 40-50%. Tidligere steg priserne 2-5% pr. år. Ja, nogle enkelte ting er steget 80-100% – ja, sågar langt over 100%. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, hvor vi stadig oplever god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen.
Jeg ønsker ikke at gå på kompromis med kvaliteten for at have en lidt lavere salgspris pris, og derfor har jeg naturligvis nøje udvalgt mine hoteller og besøgt og boet på alle de hoteller, som jeg bruger på rejserne. Jeg ønsker at holde en høj kvalitet på alle mine rejser, hvilket jeg håber, afspejles i rejsepræsentationen.
Zoom ud og ind, så du kan se hoteller og udflugtsmålenes placering på rejsen. Alle områder er angivet omtrentligt.
Du kan også se kortet ved at klikke HER.
Udfyld din bestilling her:
Turlederne

Henrik Tang
Ejer og turleder
Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.
Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.
Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.
Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.
Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.
Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.
Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure.

Peter Holst
Turleder
Peter er turleder hos Rejserog.dk.
Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.
En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.
Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.
Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.
Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.