Norge MC Rundrejse 2025
13 dages flot mc-rejse gennem Norge – 2 nætter på hvert hotel.
Nationalparker, skønne fjelde og udflugter gennem den flotteste natur.
Søndag 10. til fredag 22. august 2025.
13 dages rejse med 12 overnatninger.
Ophold på traditionelle fjeldstuer og hoteller af 3- og 4-stjernet standard. Halvpension.
Mulighed for at vælge færgeoverfart Hirtshals-Kristiansand t/r.
Enkelt- og dobbeltværelser ledig.
Pris fra kr. 17.450,-.
Se prisoversigten nedenfor.
Den nye rundrejse gennem Norge byder på skønne rejseoplevelser gennem syd-, vest- og midt- Norge. Her får du serveret et væld af flotte ruter og har tid til at nyde naturen og de skønne områder vi bor i.
Rejsen er tilrettelagt over 13 dage med 2 overnatninger på hver indkvartering og planlagt på basis af mange rejser i Norge. I 2025 oplever du endnu en fantastisk del af Norge på det helt rigtige rejsetidspunkt.
Jeg har naturligvis været i alle områder vi skal besøge på denne rejse, og kender flere af indkvarteringerne gennem mange år. Det betyder også, at jeg har haft mulighed for at lægge den helt idéelle rute for rejsen vi skal på i 2025.
Jeg har gjort meget ud af at vælge indkvarteringer på rejsen. Her oplever du små hyggelige fjeldstuer, der er en dejlig norsk tradition for en typisk lille privatdrevet indkvartering ude på fjeldet. Vi overnatter tillige på 3- og 4-stjernede hoteller. Et af hotellerne på rejsen er drevet af samme familie siden 1864! 2 af hotellerne tilhører den specielle hotelkæde i Norge “Historiske Hoteller”.
På denne rejse kan du også gøre det let for dig selv og tilvælge overfart Hirtshals-Kristiansand t/r, lade mig booke din færgeoverfart og derved kan du også følge mig på hele rejsen. Jeg har valgt de bedste og korteste overfarter. Se færgetider og priser herfor i prislisten.
Rejsen er tilrettelagt således, at hvis du kommer fra Sjælland og øerne og hellere vil køre gennem Sverige for at komme til vores første hotel, så kan du gøre det dagen før rejsen starter. Det samme er gældende for rejsen retur, hvor du kan nå hjem til weekenden, hvis du hellere vil det end at sejle til/fra Norge.
I sommeren 2024 har jeg været på studietur i Norge. Det var bl.a. for at se, hvorledes service- og prisniveauet har udviklet sig siden corona pandemien. Jeg har sammenlignet med prisniveauet på min sidste mc rundrejse til Norge, og prisen er steget kr. 1,75 % pr. år siden 2017, hvilket må siges at være acceptabelt. Samtidig er Norge begunstiget med en lav kurs. Se priseksempler i prislisten.
Læs mere om det udførlige rejseforløb nedenfor, og se de mange fine billeder fra mine tidligere rejser til Norge og fra indkvarteringerne vi skal bo på i 2025.
På denne rejse er følgende inkluderet:
- Dansk turleder, der kender Norge rigtig godt og har været i alle områder vi skal rejse i.
- 3- og 4-stjernede indkvarteringer. 2 indkvarteringer har indendørs pool og 3 har bademulighed i sø eller fjord ved indkvarteringen.
- Halvpension på rejsen med morgenbuffet og 3-retters middag eller buffet til aften.
- Udflugter hver dag enten fra destination til destination eller halv-/heldagsudflugt i området vi bor i.
- Besøg ved og evt. i flere stavkirker.
- Besøg ved Birkebeineren Skihopbakken i Lillehammer.
- Besøg på Norges største frilufts-museum “Maihaugen”.
- Besøg på Norges Olympiske Museum.
- Besøg på værkstedet hos Thord Paulsen, kendt fra “Vintervejenes Helte”.
- Mulighed for at besøge Norges Industrimuseum/Tungtvandsmuseet.
- Mulighed for tilvalg af færge overfart fra Danmark til Norge t/r.
På denne rejse oplever du blandt andet:
- Kørsel gennem Telemark. Norges sydligste fjeldområde med skønne små veje, skov og lave fjeld. Et dejligt varieret område at starte og slutte rejsen på.
- Hardangervidda Nationalpark – Norges største nationalpark.
- Jotunheimen Nationalpark med mere end 250 bjerge over 2.000 meters højde.
- Galdhøpiggen (2.469 moh), Glittertind (2.452 moh) og Besseggen (1.634 moh) kommer vi forbi, og kan se på udflugterne. Vi stopper sågar ved disse smukke fjelde. Disse bjergtoppe er nogle af Norges højeste.
- Hallingskarvet Nationalpark.
- Rondane Nationalpark. Norges første nationalpark. 10 fjeldtoppe over 2.000 meters høje. Vi bor i Rondane Nationalpark og kører rundt om og gennem nationalparken.
- Gudbrandsdalen, der strækker sig over 230 km strækning fra Lillehammer med 124 moh til Lesja med 612 meter over havet. Vi bor på fjeldet ved Gudbrandsdalen, – både i nord og syd.
- Hardangerfjorden er en af Norges mest kendte fjorde med hele 179 km forløb. Vi bor direkte ved fjorden og du kan sågar benytte hotellets private badestrand og bade i fjorden.
Rejseinformationer
Rejsebeskrivelse – dag for dag.
Rejsedag 1. Søndag 10. august 2025: Ankomstdag. Nordlige Telemark. (250 km fra Kristiansand).
Dette er ankomstdagen i Norge, hvor du selv kan køre til hotellet.
Du kan vælge forskellige ruter til det første hotel i Norge, naturligvis afhængig af, hvor du kommer fra i Danmark. Da rejsen først starter søndag 10. august, kan du også bruge lørdagen på at køre gennem Sverige, hvis du kommer fra øerne. Det letteste er dog at sejle fra Hirtshals til Kristiansand. Jeg tilbyder mulighed for at vælge færge overfart på ankomst- og hjemrejsedagen. Se mere herom i afsnittet “priser”. Vælger du denne mulighed står jeg for det praktiske og du møder mig ved færgelejet i Hirtshals og kan følge mig til vi er tilbage i Hirtshals igen.
Fra færgen i Kristiansand er der ca. 250 km til første indkvartering. Ruten går direkte gennem Telemark med letkørte veje og små fjelde.
Du kan checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Hvis du ankommer tidligt, kan du naturligvis hvile dig og slappe af, vandre en tur til søen eller benytte hotellets facilitetter og møde andre rejsedeltagere. Turlederen ankommer ca. kl. 17.00. Når du køber rejsen modtager du bekræftelse med oversigt over alle indkvarteringer.
Vores indkvartering er et almindeligt 3-stjernet fjeldhotel med udsigt over en lokal sø. Her bor vi tæt på Rauland fjeldet og det er et godt udgangspunkt for vores udflugt i morgen. Her er der en flot udsigt til fjeldet og den nærtliggende sø. Der er fine vandrestier udenfor hotellet. Jeg har kendet hotellet siden 1994, hvor Tone og Geir ejede hotellet. De var driftige mennesker med stor motivation og energi. De har sidenhen solgt hotellet til Sebastian, der nu ejer det, men de bor stadig i området.
Alle gæster skal være ankommet kl. 18.00, hvor der er et kort og informativt velkomstmøde. Til velkomstmødet vil jeg fortælle om de praktiske forhold for at køre motorcykel i Norge og naturligvis fortælle om det simple og meget sikre system, som jeg har udviklet for at køre fællestur på mine rejser. Det er vigtigt at forstå dette system, og derfor fortæller jeg om det, inden vi skal køre den første fælles udflugt i morgen.
Vi spiser aftensmad kl. 19.00. Der bydes hver aften på en typisk norsk hotel-menu, der består af 3-retter eller evt. en buffet. Sådan vil det være på hele rejsen.
Hver aften vil turlederne efter middagen fortælle om morgendagens udflugt, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til, og hvordan tidsplanen og dagens forløb i grove træk bliver.
Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden fredelig overnatning her på fjeldet.
Rejsedag 2. Mandag 11. august 2025: Ca. 225 km udflugt i det centrale og nord-østlige Telemark.
I dag bydes der på en dejlig morgenmadsbuffet, og der er god tid til at spise den, idet vi først skal afsted kl. 09.00.
Hver morgen serveres på alle indkvarteringer en typisk norsk morgenbuffet. Her findes forskellige slags skærepålæg, forskellige typer brød, både mørkt og lyst og nogle steder også kage. Her kan tillige være røræg, bacon og pølser og kogte æg. Tillige et udvalg i juice, mælk, kaffe, te og evt. chokolade. Her er også youghurt og forskellige slags müsli. Der bydes normalt også på et udvalg af skåret frugt samt forskellige slags syltetøj og flere slags oste, – og naturligvis den populære myseost.
Kl. 09.00 starter dagens udflugt, og ruten går i dag rundt i det centrale og nord-østlige Telemark. Her oplever vi de lavere fjelde og udsigt til flere fjeldtoppe i 800 til 1.000 meters højde. På dagens rute kommer vi til nogle fine hårnålesving, der let køres inden vi ankommer til Telemarkskanalen, hvor der naturligvis er en pause med udsigt over starten af denne kanal, der egentlig er en stor sø her.
Nu fortsætter ruten op ad endnu en fin vej med masser af sving til en lille stavkirke, hvor vi gør pause og tager et kig på den. Vi fortsætter nu i nord-østlig retning og næste mål er det flotte fjeld ved Gaustablikk. Ruten over Gaustablikk er ca. 30 km og dette forholdsvis lille fjeld er smukt, for vi kører op på det på meget letkørte veje med fine vejforhold. Vi gør holdt på Gaustablikk for at se op på Gaustatoppen, der har en speciel historie fra 2. verdenskrig. Efter denne pause kører vi nu ned til den næste by, hvor vi formodentlig gør en sen frokost pause. Det kan også tænkes at vi har handlet i en købmandsbutik og tager vores frokost med på bjerget, – det ser vi på undervejs.
Byen vi kommer til er Rjukan, og her er en sjov historie fra sidste gang vi var her, og hvor en gæst kom i fængsel. Det var nu hans egen skyld, og jeg fik ham ud igen, efter han var “ristet lidt”.
Her i Rjukan findes også “Norsk Industriarbejdermuseum”, hvor det såkaldte “Tungtvandsmuseum” eller “Tungtvandskælderen” også findes. Da vi er på slutningen af dagens udflugt, kan du gerne vælge at bruge eftermiddagen på besøg på dette spændende museum, og selv køre tilbage til hotellet. Turlederen fortsætter nu forbi en af de store søer i Telemarken “Møsvatnet” over Raulands fjeldet og tilbage til vores hotel, hvor vi ankommer i fin tid, så vi kan slappe af og evt. gå en tur inden middagen. Der er faktisk også en rigtig fin mulighed for at gå ned til den nærmeste sø og bade. Det tager ca. 10 minutter at gå derned. Vandet er helt sikkert varmest i august.
Der er middag ca. kl. 18.30.
Fredelig overnatning på hotellet.
Rejsedag 3. Tirsdag 12. august 2025: 210 km lokal udflugt til Hardangerfjorden.
I dag er der endnu en god morgenmadsbuffet, som kan nydes i fred og ro, for vi skal først køre kl. 09.00 fra hotellet.
Når alle er klar til afgang, kører vi i vestlig retning ud af Telemarken. Nu går ruten mod Vestlandet og de store fjorde i Norge. På ruten kører vi over små sæter områder og små udvalgte sæter-veje, som kun de færreste kører på i dag.
Der bliver godt med pauser i dag for det er en smuk rute og et par fine oplevelser. Første pause bliver efter ca. 60 km ved Ståvatn’et hvor der er en lille fjeldstue og et bageri, hvor der kan købes en kop kaffe og noget nybagt brød, hvis man allerede er lækkersulten.
Ruten fortsætter nu over Haukeli-sæteren med mulighed for et flot foto stop på den gamle sætervej, inden vi kører ad serpentiner veje ned mod Hardanger fjorden, der er 179 km lang helt ude fra Atlanterhavet og her til området, hvor vi kører.
Inden vi kommer til Hardangerfjorden gør vi dog et lidt “vådt” stop, for det er ved en af Norges største vandfald, hvor der plejer at komme vand-støv ud over vejen. Her er faktisk to store vandfald tæt ved hinanden, og vi stopper ved det største. Heldigvis er der også en fin parkeringsplads, så vi kan få tid til at tage billeder af vandfaldet og elven, der løber videre ud mod fjorden.
Her på ruten stopper vi også ved en sø, der løber ud i Hardangerfjorden. Her har vi et meget fint udsyn til Buer Bræen, der er en isbræ, der er en udløber af Fogleflonna bræen. Søen vi står ved skabes bl.a. af smeltevandet fra Fogleflonna og Buer Bræen og fra tilløbet fra de to store vandfald, vi netop har set.
Ved starten af Hardangerfjorden bliver det tid til frokost. Her gøres også en længere pause, for i dag har jeg lavet en aftale med Thord Paulsen, der er en af “Vintervejenes Helte” fra tv serien, der sendes på tv kanalen “National Geographic”.
Jeg har en aftale om at vi må besøge ham, og dette gøres i forhold til hans tidsplan, så det er lidt flydende mht. spisetidspunkt og mødetidspunkt hos Thord. Vi besøger ham for at se hans værksted og kranbiler, og naturligvis møde ham selv, hvis det er muligt. Det vil ikke tage så lang tid, og der er god parkerings mulighed. Jeg er nød til at påpege, at han naturligvis er nød til at passe eventuelle udrykninger, så der er et lille forbehold for, at vi møder ham.
Her er også flere spisemuligheder, så det hele klares let indenfor 150-250 meter.
De sidste ca. 80 km af dagens rute går nu langs Hardangerfjorden, der byder på majestætiske udsigter og flotte fjelde. Her gøres naturligvis en pause eller to inden vi kommer til vores hotel for de næste to overnatninger.
Vi bor i en lille bygd på et pænt fjord hotel med gode faciliteter. Hotellet er beliggende direkte ved fjorden, der er en sidefjord til Hardangerfjorden. Vores hotel for de næste to nætter er medlem af hotelkæden “Historiske Hoteller” i Norge. Dette hotel har også været en “Skyss-stasjon” helt tilbage fra 1870’erne og er gennem tiden blevet udvidet flere gange og har en interessant historie, f.eks. blev hotellet bombet ved invasionen 25. april 1940 og udbrændte. Samme familie har haft hotellet i 120 år. Hotellets have går direkte ned til fjorden, hvor der også er en fin lille badestrand. Vandet er varmest i august.
Når turlederen har checket gæsterne ind er der tid til afslapning og at få et overblik over lokaliteten, inden der er middag i restauranten med udsigt over fjorden.
Overnatning i de pæne værelser.
Rejsedag 4. Onsdag 13. august 2025: 200 km udflugt gennem Hardangervidda Nationalpark.
I dag er der også en god og stor morgenmadsbuffet på hotellet. Kommer du tidligt i restauranten kan du få en dejlig plads, så du sidder med udsigt over fjorden.
Ruten i dag bliver meget lokal, for vi skal køre i den smukke Hardangervidda Nationalpark. Vi skal sikkert afsted kl. 09.00 og kører langs Osafjorden og Ulvikfjorden inden vi kommer ind mod Hardangervidda.
Efter 30 km kørsel, heraf en stor del lands Eidfjorden, stopper vi ved Norges mest kendte vandfald, Vøringfossen. Den har et samlet fald på 182 meter fra Hardangerviddaplateauet ned til Måbødalen. Her er spektakulære udsigtspunkter og turlederen skal nok tage dig med til det flotteste af dem.
Herefter går ruten nu gennem det centrale Hardangervidda. Hardangervidda ligger generelt i en højde af 1.100 til 1.200 meter over havet. Hardangervidda betegnes som Nordeuropas største højbjergplateau. Her er store flade vidder med masser af fiskemuligheder og et rigt dyre- og planteliv. Flere steder er der mulighed for at parkere langs vejen og vandre kort ind på fjeldet til smukke fjeldsøer, hvor man kan tage en dukkert i det friske vand, eller blot nyde freden og idyllen.
Ruten hen over Hardangervidda er ca. 70 km lang og der er masser af smukke stoppesteder og naturligvis flere muligheder for at spise frokost undervejs.
Tanken for dagens udflugt er, at vi følges ad over Hardangervidda og turlederen stopper og vender der, hvor vi ser Bergensbanen og den gamle bjergarbejdervej, der hedder “Rallarsveien”, og som jeg også har en lille historie om, da jeg engang var ved at drukne i en snedrive i juli måned på denne vej, der i dag er totalt forbudt område for motorcyklister.
Her fra “vendetpunktete” kan du gerne selv fortsætte mod Geilo, hvis du har lyst til at se en af Norges største skisports destinationer, hvor du naturligvis også kan få kaffe eller spise frokost.
Turlederen kører dog tilbage gennem Hardangervidda Nationalpark og gør stop nye steder, f.eks. et sted, hvor der kan købes håndlavede samiske ting. Ruten tilbage er den samme som på vejen ud, og turlederen finder naturligvis også et sted at spise frokost, for de der har lyst at følges med på ruten tilbage.
Vi er sikkert forholdsvis tidligt tilbage ved vores fjordhotel, hvor der kan slappes af eller vandres en fin tur i den lille bygd, hvor der bl.a. er en smuk gammel trækirke og kirkegård.
Der er middag på hotellet ca. kl. 18.30, og turlederen fortæller igen i aften om morgendagens udflugt, der går til en ny destination.
Rejsedag 5. Torsdag 14. august 2025: 290 km udflugt til næste destination ved Jotunheimen Nationalpark.
I dag skal vi fortsætte gennem den nordlige del af Hardangervidda Nationalpark og har en smuk rute foran os. Det er sikkert allerede blevet en rutine for de fleste at starte kl. 09.00 så det gør vi også i dag.
Dagen starter med nogle fine serpentinersving op over det nærmeste fjeld ved hotellet. Her er der en smuk udsigt over Ulvikfjorden. Ruten bringer os gennem det centrale vestland. Vi er kun ca. 130 km øst for Bergen nu. Ruten fortsætter nu mod øst og Jotunheimen Nationalpark.
På dagens udflugt kører vi forbi Nærøyfjorden og Aurlandfjorden, der begge er forlængelse af Sognefjorden, der er Norges længste dybeste fjord. Fjorden er 204 km lang og 1.308 meter dyb på sit dybeste sted. Fjorden strækker sig helt fra Atlanderhavet i Vestlandet til foden af Jotunheimen, der også bringer smeltevand til fjorden.
Vi kører ned til fjordene på ruten og gør også holdt for en kop kaffe og frokost på ruten. Vi stopper bl.a. i Flåm, der er kendt for den smukke togrejse ad “Flåmsbanen” der går over Hardangervidda, og som vi stoppede ved i går på udflugten. Flåm er en stor turistmagnet pga sin smukke placering og “Flåmsbana”. Vores rute fra Flåm går ad den gamle fjeldvej over det smukke Aurlandsfjeld. Ruten er ekstra skøn og vi slipper for at køre gennem den kedelige Aurlandstunnel på 24,5 km.
Vi oplever smukke udsigter og stopper et sted, hvor vi kan gå ud over en bro og se ned til fjordene – et fænomenalt udsigtspunkt. undervejs stopper vi sikkert også ved en foss, hvor der måske er et lille vandfald. Efter det smukke fjeld kører vi langs flere elve og søer mod dagens destination ved Jotunheimen og bjerget ved Valdres.
Vores indkvartering er områdets flotteste hotel, der er 4-stjernet og som har alle tænkelige faciliteter, både indendørs svimming pool, wellness og træningscenter, hvis du har lyst til det. Her er også en fin lounge og bar, og dejlig terrasse.
Middagen serveres ca. kl. 18.30, hvor der er tid til hygge og godt samvær.
Rejsedag 6. Fredag 15. august 2025: 110 km udflugt i Jotunheimen Nationalpark.
Efter en overnatning på det flotte hotel og en stor morgenbuffet gør vi klar til dagens udflugt, der går gennem Jotunheimen Nationalpark.
I dag skal vi over et lokalt fjelpas, der hedder Valdresflya. Her har jeg kørt motorcykel på den norske nationaldag 17. maj med 3-4 meter høje snedriver på begge sider af vejen!! Når vi kommer her i august kan vi sikkert se sne på skyggesiden af fjeldet ved Besseggen eller Gjendesheim fjeldet, men ellers er al sne væk. Og godt det samme.
Ruten i dag går over det smukke fjeld og byder på nogle naturlige pausesteder undervejs, – naturlige, fordi det ville være unaturligt ikke at stoppe her. Vi stopper bl.a. ved et af de store vandfald i Jotunheimen, der kommer fra den store sø Sjoa, der opsamler alt smeltevand fra fjeldet heromkring. Vi stopper sikkert også ved et flot udsigtspunkt, hvor vi kan se flere bjerge over 2.000 meters højde.
Vi kører tillige ud langs Gjende søen, hvor vi sikkert gør frokost pause ved Gjendesheim Turisthytte. Her er der en smuk udsigt over fjeldet og den store sø.
Ruten er ikke så lang i dag og vi kører tilbage af samme rute som vi er kørt ud af. Fjeldet er stort her men der er ikke mange veje med asfalt.
Hvis du vil køre en ekstra rute vil jeg vise dig en flot fjeldvej, hvor du kan køre på en meget fin grusvej, der er en bomvej, dvs. man betaler for at få lov at køre på denne smukke vej på fjeldet. Vejen går faktisk helt til “Peer Gynt Riget”, som du dog ikke skal køre til, for så ender du tæt på Gudbrandsdalen.
Her midt på hele rejsens forløb er det tanken at denne dagsudflugt ikke skal være for lang, for der skal også være tid til en dag med mindre kørsel, og det kan være en fordel, hvor du også har tilgang til fine faciliteter på hotellet.
Vi er tilbage ved vores 4-stjernede hotel over middag og du kan slappe af, vandre en tur eller benytte hotellets faciliteter indtil der er middag ca. kl.18.30.
Efter middagen er der afslapning og god overnatning på de fine værelser.
Rejsedag 7. Lørdag 16. august 2025: 250-310 km udflugt til næste destination i nordlige Gudbrandsdal.
Efter vores morgenmad kører vi lidt mod syd-øst og vi forlader Jotunheimen Nationalpark.
Der er i området ved de store fjelde kun få ruter at vælge iblandt. Vi skal nu mod den nordlige del af Gudbrandsdalen og på den rute jeg ønsker at køre dertil, kommer vi til nogle smukke dale, f.eks. Gausdal, hvor Dronning Margrethe plejede at tage på vinterferie, ligesom vi kommer gennem den smukke og lille Espedal. Her er vi langt fra alfarvej og her er smukt og fredeligt at køre. Her ved Espedalen blev “Bamses Julerejse” optage i ca. 1995, – hvis nogen overhovedet kan huske så langt tilbage. Her var Bamse og hans gode venner Kylling og Ælling på vej på en eventyrlig julerejse til julemandens land, der jo så reelt lå i Espedalen i Norge.
Grunden til, at jeg ovenfor angiver 250 til 310 km er fordi jeg har lavet en ekstra smuk fjeld rute, du aldrig ville finde selv. Den er dog med ca. 35 km grusvej at køre på. I Norge er grusvejene passet og plejet ekstra godt, for det er daglige transport veje for mange på fjeldet. Disse grusveje er sådan set ikke lavet af grus eller stabilgrus som vi kender det, men af stenmel, dvs. knust granit fra fjeldet langs vejen. Hvis vejret er godt, så kører vi sikkert denne smukke fjeldvej, for det er en ekstraordinær rute. Hvis det evt. regner så går ruten ad asfalt med 60 ekstra km, og det kan du naturligvis selv gøre, hvis du ikke vil køre på grusvej. Det ser vi på til den tid, for når vi kommer til grusvejen kan vi også vende om og blive på asfalt. (Der er faktisk tillige en ekstra kort rute på kun 140 km, men den går over Valdresflya, som vi netop var igennem i går, så det er absolut kun relevant, hvis der er meget dårligt vejr, hvilket der ikke plejer at være i august).
Sidste del af dagens rute går mod den øvre del af Gudbrandsdalen, hvor vi kører ind på fjeldet mod Rondane Nationalpark. Dagen slutter på en hyggelig fjeldstue med udsigt til de majestætiske fjelde i Rondane. Indkvarteringen er bygget i træ og passer godt ind i naturen her på fjeldet. Dette er formodentlig den simpleste af vores indkvarteringer, men den er dog på niveau med et almindeligt 3-stjernet hotel. Her er smuk natur og fred og ro og fantastisk udsigt til de høje fjelde i Rondane.
Efter jeg har checket alle gæster ind er der afslapning i de hyggelige opholdsrum og evt. en lille vandretur ude i naturen. Middagen indtages sikkert ca. kl. 18.30.
Overnatning og en fredelig nat på fjeldet.
Rejsedag 8. Søndag 17. august 2025: 250 km udflugt Rundt om og gennem Rondane Nationalpark og lidt af Gudbrandsdalen.
Nu er vi godt inde i rytmen med at få morgenmad og være klar til dagens udflugt kl. 09.00. Når alle er klar går ruten ned fra fjeldet, hvor vi bor. Der er en fin lille nedkørsel til Gudbrandsdalen med lidt hårnålesving, – men dem kender vi jo fra i går, da vi kørte herop.
På vejen rundt i Rondane Nationalpark kører vi også forbi Dovrefjeldet, der er den vestligste del af Rondane. Rondane blev i 1962 Norges første nationalpark. Parken blev udvidet i 2003 og dækker nu et område på ca. 953 km3. Der er 10 fjeldtoppe lige over 2.000 meter og vi kan se mange af disse på ruten i dag, ligesom vi faktisk også kan se nogle fra vores indkvartering.
Vi følger hovedvejen rundt om Rondane til vi kan komme på tværs af fjeldet og ind på de mindre veje. Her kan vi gøre stop undervejs og der bliver naturligvis også en frokost mulighed, – måske på en af de små fjeldstuer eller en kro oppe på fjeldet.
Hele dagens udflugt emmer af ren natur og masser af plads. Her ser man tydeligt, hvor meget natur nordmændene har omkring sig, og hvilke muligheder man har for at komme ud i naturen.
Jeg forventer vi er tilbage ved vores fjeldstue med udsigt til Rondane ved 17.00 tiden og har tid til at slappe af inden middagen kl. ca. 18.30. Her er virkelig mulighed for at indtage den store fred og ro, som man oplever på fjeldet.
Overnatning i de fredelige værelser.
Rejsedag 9. Mandag 18. august 2025: 160 km udflugt gennem en stor del af Gudbrandsdalen.
I dag forlader vi Rondane Nationalpark og kører efter morgenmaden ned til Gudbrandsdalen igen.
Efter ca. 1,5 times kørsel gør vi en pause ved Norges mest kendte stavkirke – Ringebu Stavkirke. Kirken er opført omkring år 1220, og er blevet ombygget og udvidet i 1600-tallet. Det er en kirke bygget i romansk stil og benyttes naturligvis stadig som sognekirke.
Ringebu Stavkirke er en af de største blandt de 28 tilbageværende stavkirker i Norge. Hvis vi er heldige, er der mulighed for at komme indenfor i kirken, men ofte er vi nød til at betale et lille gebyr for at se den smukke kirke indvendig. Det bestemmer du selv.
Nu går ruten sydpå gennem det centrale Gudbrandsdal ad E6, der jo faktisk går hele vejen til Nordkap, – men vi kører i den forkerte retning, for vi er på vej mod Lillehammer, der i dag er en travl provinsby med et aktivt handelsliv. Lillehammer kendes sikkert bedst fra 1994, hvor der var Olympiske vinterlege her. Hele området bærer stor præg af OL og vil altid gøre det, – og nordmændene er stolte af det.
På vejen mod vores indkvartering gør vi et stop i udkanten af Lillehammer. Vi stopper ved Lysgårdsbakkene Hoppanlegg, der også om sommeren bliver brugt til træning. Vi stopper blot på en parkeringsplads tæt ved hopbakken, så vi kan kigge derover og få et indtryk af størrelsen. Er vi heldige ser vi måske nogle øve skihop.
De sidste 10 km går nu op over fjeldet øst for Lillehammer. Her er vi nu ved Nordseter og Sjusjøen – to meget kendte fjeldområder her langs Gudbrandsdalen. Her ser vi virkelig, hvor mange nordmænd, der ynder at have en fjeldhytte.
Vores indkvartering for de næste to nætter er et hyggeligt og traditionelt hotel og fjeldstue beliggende direkte ved en smuk sø i 830 meters højde over havet. Jeg har kendt hotellet siden Ol-tiden i 1994, hvor jeg var Bookingchef hos Thinggaard Rejser. Dengang var det en traditionel fjeldstue. I dag er indkvarteringen af så høj standard, at det er et hotel og fjeldstue, og har stadig den fine charme fra den gamle fjeldstue. Indkvarteringen har eksisteret siden 1935, hvor fjeldstuen havde 10 værelser med “egen ovn og potte på rommet”. Fjeldstuen var det første sted på Sjusjøen, der tog imod vintergæster, og da blev de bragt op med slæde trukket af hest eller rensdyr!
Fjeldstuen er blevet bygget om og udvidet flere gange og har i dag hotel-standard. Det er 4. generation, der driver hotellet og fjeldstuen i dag.
Efter jeg har checket gruppen ind, er der tid til afslapning, en lille vandretur til søen og måske en dukkert inden eller efter en kold øl på terrassen med udsigt over den smukke sø vi bor ved.
Der er sikkert aftensmad kl. ca. 18.30, der serveres som 3 retters menu eller buffet. Efter en dejlig kort dag er det godt at kunne slappe af på en dejlig indkvartering, hvor der er fred og ro.
Rejsedag 10. Tirsdag 19. august 2025: 140 km udflugt i sydlige Gudbrandsdal og Lillehammer.
Dagen starter kl. 09.30, hvor vi kører ned ad fjeldet ad en ny rute til Lillehammer – eller “Lilly Hammer” som OL præsidenten Juan Antonio Samaranch kaldte byen ved åbningen af vinter OL i 1994.
Vi starter dagens første besøg kl. 10.00 med to fine seværdigheder i Lillehammer. Jeg udleverer billetter til begge seværdigheder, og så disponerer du selv din tid.
Der er mulighed for at besøge Norges største friluftsmuseum Maihaugen, der er et kulturhistorisk museum, der faktisk åbnede i 1904 under navnet “De Sandvigske Samlinger”. Dette var en privat samling som sidenhen blev købt af driftselskabet bag det store museum. Her er både permanente og skiftende udstillinger, men det mest spændende er det store frilandsmuseum med de mange historiske bygninger bl.a. fra flere meget gamle gårdbrug og hele samlede komplekser fra flere steder i Norge, men naturligvis meget samlet i Gudbrandsdalen. Her er f.eks. Garmo Stavkirke som kan dateres tilbage til ca. 1200. Hovedfokus på museet er perioden 1700 til 1850. Et spændende museum, som du sagtens kan bruge hele dagen på.
Samtidig har du også mulighed for at besøge Norges OL Museum, der er beliggende ved Maihaugen friluftsmuseum. Museet viser historien om de olympiske lege i gammel og moderne tid med fokus på vinter-OL 1952 i Oslo og 1994 vinter-OL i Lillehammer.
Her ved museerne er der også mulighed for frokost, og jeg vil tro, at vores dags udflugt fortsætter ca. kl. 13.30. Her kører vi nu en fin lille udflugt gennem det vestlige Gudbrandsdal ved Lillehammer. Ruten er dog kun ca. 100 km og jeg fornventer vi er tilbage ved vores fjeldstue omkring kl. 17.00 igen.
Hvis du hellere selv vil bruge mere tid på museerne, og naturligvis tage ind i centrum af Lillehammer, så skal du gøre det i dag, og selv finde tilbage til indkvarteringen. Det er meget let, og vi aftaler det blot på dagen.
Efter en fin og letkørt dag, er der middag igen kl. ca. 18.30 og afslapning på fjeldet inden overnatning.
Rejsedag 11. Onsdag 20. august 2025: 330 km udflugt gennem sydlige Gudbrandsdal og til hjertet af Telemark.
Dagen i dag er den længste udflugtsdag. Ruten er dog letkørt og vi har et fint mål for dagen, nemlig et historisk hotel i centrum af Telemark.
Efter vores tidlige morgenmad forlader vi vores indkvartering kl. 08.30. Dagen får en let start fra Gudbrandsdalen, hvor vi krydser Mjøsa søen, der er Norges største med en længde på 117 km og på det bredeste sted er den 15 km bred og med en dybde ned til 468 meter, – ja nogle uofficielle målninger siger 575 meter dybt.
Dagen i dag bliver en fin køredag, hvor vi følger ruten ad små almindelige fjeldveje og langs mange fine søer. Der gøres naturligvis godt med pauser undervejs, og det kan være vi gør frokost pause i den kendte by Kongsberg, der er kendt for sine store sølv miner og blev grundlagt i 1624 af Kong Christian d. 4 af Danmark.
På vej ind i det centrale Telmark kører vi igen ad små fjeldveje og kommer til området ved Nissevandet ved Vrådal, hvor vores næste dages ophold er. Vi bor på et flot 4-stjernet hotel, der stadig har den oprindelige første del af hotellet, der oprindeligt var en “Skysstation”, dvs. et stoppested gennem fjeldet, hvor man kunne finde læ og mad og evt. overnatning. De overnattende gæster boede i stuen, mens værterne sov i køkkenet. Det er 5 generationer siden og altså fra 1864. Familien, der ejer hotellet i dag, har jeg kendt siden midten af 1990’erne og de er stolte hotelejere. Det eneste tidspunkt, de har holdt hotellet lukket, var under pandemien i 2020, hvor de var tvunget til det af myndighederne, – ellers har hotellet aldrig været lukket siden 1864, – ikke engang under 2. verdenskrig.
Her bor vi godt og hotellet byder på indendørs svimming pool, wellness afdeling og træningscenter samt hyggelige traditionelle opholds rum, restaurant og en god bar. Her er tillige en dejlig udendørs terrasse med udsigt over den lokale sø.
I aften spiser vi formodentligt ca. kl. 18.30 og der serveres en god 3-retters middag eller en stor buffet for os. Tid til afslapning efter en lang dags udflugt.
Rejsedag 12. Torsdag 21. august 2025: 140 km udflugt i centrale Telemark.
Efter mange flotte dage og en lang og indholdsrig rejse rundt gennem Norge er dagens udflugt også en af de kortere på rejsen. Vi har dog rigtig fin tid til at nyde morgenbordet inden dagens udflugt, der begynder kl. 09.00.
Den 140 km udflugt vi kører i dag går i en fin rundkreds rundt i Telemarken. På ca. 100 km af udflugten kører vi langs flotte indsøer, enten helt nede ved søerne eller lidt oppe på fjeldet med udsyn over fjeld og sø.
I dag skal vi opleve noget nyt, – en trætopvandring. Efter vi har kørt 60 km af udflugten kommer vi til en lille bygd, hvor der er bygget en ny turtist attraktion. Her har man bygget et vandresystem, der er ca. 1 km lang og som går gennem skov og langs en sø. Gennem skov er måske så meget sagt, for stien er bygget oppe i trætoppene, så man går over træerne. Her går man sikkert og roligt rundt gennem stisystemet, der er bygget i træ. Det er ca. 1 km vandretur, og der er nok 300 meter til starten på stien. Hvis du ikke vil dette er der mulighed for at vente eller køre til en café.
Efter denne nye oplevelse kører vi en halv kilometer og besøger en café beliggende direkte ved søen, som vi har kigget på fra trætop stien. Her kan der købes frokost og slappes af ved søen.
Resten af dagens udflugt går ad små fjeldveje og fortsat langs søer. Jeg forventer, at vi er tilbage ved hotellet ca. kl. 15-16.00. Her er der nu mulighed for at benytte hotellets faciliteter, slappe af eller gå til Nisse-søen, hvor man også kan bade i det klare vand.
Middagen spises formodentlig ca. kl. 18.30 og jeg vil drøfte morgendagens afrejse fra Norge med rejsedeltagerne. Der er sikkert nogle, der kører alene hjem til Danmark og andre følger mig mod Kristiansand.
Overnatning efter en god og overkommelig udflugtsdag.
Rejsedag 13. Fredag 22. august 2025: 180 km udflugt til Kristiansand eller egen hjemrejseplan.
Efter en god overnatning og et stort morgenbord på det dejlige 4-stjernede hotel er det tid til at sige farvel til de rejsedeltagere, der ikke kører mod Kristiansand sammen med turlederen.
Det er naturligvis frit at lægge sin egen rute tilbage mod Danmark, og jeg vejleder dig gerne, hvis du vil have forslag til en rute mod Sverige.
Hvis du vælger at booke overfart gennem Rejserog.dk, så er du velkommen til at følge mig til Kristiansand. Jeg har lagt en fin rute ad gangske små veje til Kristiansand. Den er på 180 km og jeg har kørt denne rute mange gange, både sommer og vinter og syntes det er en af de smukkeste ruter i Telemark.
Vi forlader hotellet kl. 09.00 og har god tid, men jeg vil også være i Kristiansand i god tid, for det er trods alt altid bedst, når vi skal nå en færge. Se færgetider under priser og præsentation af færgevalg.
Hvis du rejser med til Danmark via Kristiansand – Hirtshalsruten, vil der være tid tilat sige farvel på færgen efter en dejlig rejse gennem Norge.
Indkvartering.
På rejsen bor vi på 6 forskellige indkvarteringer, der alle er af god norsk kvalitet. Nogle af disse indkvarteringer har jeg arbejdet sammen med siden midten af 1990’erne. Flere af indkvarteringerne har været i familie eje siden de blev bygget og et af hotellerne er kendetegnet ved at være et historisk hotel, der også er en speciel hotelkæde i Norge. Hotellet har været i familiens eje siden 1864.
På rejsen bor vi på 2 fjeldstuer ved Gudbrandsdalen og 3- og 4-stjernede hoteller de andre steder. En fjeldstue var oprindeligt et lille familie drevet “fjeld-hotel”, der blev startet og drevet af én familie, der måske også samtidig havde et gårdbrug. Dvs. en lille indkvartering – typisk med 10 til 15 værelser med bad og toilet på gangen. Fjeldstuerne ligger ude på fjeldet i skøn natur og med dejlige udsigter. Sidenhen, dvs. fra 1980/1990’erne og til nu, blev fjeldstuerne udvidet, ombygget og moderniseret og en del har også bygget fjeldhytter på jorden, der tilhørte deres gårde. På alle fjeldstuer har man forsøgt at bibeholde den hyggelige og traditionelle stil. Oftest er en fjeldstue bygget i træ, og har fine gamle historiske træmøbler i opholds stuerne. Værelserne er ikke de største, og der kan også være linoleum på gulvet på badeværelset. De to fjeldstuer jeg benytter på denne rejse ligger smukt og alle værelser er med bad og toilet, og her er pænt og rent og stadig den hyggelige fjeld-stil, der tiltaler mange og gør opholdet meget norsk. En af fjeldstuerne har nu været i samme families eje siden 1935, og drives af 4. generation. Her startede fjeldstuen med 10 værelser, der alle havde “egen ovn og potte på rummet”, – i dag er det en meget flot og veldreven fjeldstue med 44 værelser, varme, bad og toilet tv og fri wifi.
Hotellerne på rejsen er typisk skandinavisk hotel standard dvs. reel 3- og 4-stjernet kvalitet. 2 af hotellerne vi skal benytte på rejsen har indendørs pools og wellness afdeling og andre har direkte adgang til en sø eller fjord, hvor man naturligvis gerne må bade. Nogle er beliggende på fjeldet og andre i en mindre fjeld by.
Alle indkvarteringer tilbyder fri internet.
Hvis du evt. ønsker at vaske din motorcykel, kan vi ofte låne vandslange til dette (du skal som sædvanlig selv have sæbe, børste eller vaskeklud med).
Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 15 deltagere, hvilket oftest svarer til 10-12 motorcykler.
Turleder/e:
Der er som udgangspunkt én turleder på denne rejse. Det er Henrik Tang.
Hvis der er mere end 20 gæster på rejsen (dvs. typisk 12-15 MC) vil der være en ekstra turleder med på rejsen. Det vil være Peter Holst.
Hvem kan deltage på denne rejse?
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i en gruppe sammen med andre, og at du har kørt motorcykel i udlandet før. Da der på denne rejse er en del kørsel i bakket terræn og på fjeldet, dvs. bjergkørsel, og naturligvis heraf en del sving, hvor der også er op- eller nedkørsler, skal du være erfaren i denne type kørsel.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse.
Alle, der ønsker at deltage, og som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, ringer jeg til og taler med. Så kan jeg fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster, og så får du hurtigt en fornemmelse af det. Ingen gæster er på rejse med mig uden at jeg har talt med dem på forhånd.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne, og at du deltager på eget ansvar.
Din deltagelse i rejsen:
En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen. Jeg forventer naturligvis, at du er interesseret i at deltage i det sociale islæt i rejsen, at du er årvågen, påpasselig og viser hensyn over for alle andre trafikanter, ligesom du lytter til turlederens råd og vejledning.
Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1995.
Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således at du kan få vejservice på rejsen og blive hjulpet, hvis der opstår problemer med din motorcykel.
Sværhedsgrad:
Denne rejse er for alle motorcyklister der har evnen og ønsket om at opleve de skønne og smukke norske fjorde og fjelde. Rejsen er middelsvær, idet der både er let-kørte områder på rejsen, men naturligvis også fjelde og bjerge med hårnålesving og op- og nedkørsler på ruterne. Vi kommer til fjeldområder op til ca. 800-1.000 meters højde. Her køres også på små fjeldveje og en enkelt gang et stykke grusvej. (der kan fravælges af dig) Vi kører naturligvis altid efter forholdene.
Den længste dags kørsel er ca. 330 km og det forekommer kun én gang. På udflugterne køres der mellem 110 og 250 km. Hvis der er deltagere nok, så der er to turledere på rejsen, kører vi naturligvis den almindelige udflugtsdag, der er præsenteret her, og så kan jeg tillige tilbyde en ekstra stor udflugtsdag for dem, der gerne vil køre ekstra mange km. Dette kræver naturligvis at der er en fornuftig fordeling i antallet af deltagere, der ønsker dette.
Der er naturligvis lokal trafik, både af motorcykler, biler og cyklister, som vi alle tager hensyn til. Frem for alt skal der tages hensyn til alle firbenede dyr på og langs vejene.
På rejsen køres der efter færdselsreglerne, og hastigheder overholdes naturligvis. I Norge er der mange fotofælder og hastigheds tælling. Udflugtsdagene varer typisk fra 9 til 16-17, og enkelte er kortere for at opleve indkvarteringens faciliteter eller lokale seværdigheder.
Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.
Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen/færgen.
Gps-ruter.
Der kan på rejsen ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederen. Vælger du en dag at køre en anden rute, så hjælper jeg dig gerne med at finde ruten på din egen gps.
Rejsemateriale ved bestilling af rejsen.
Når du bestiller rejsen, vil du modtage en skriftlig bekræftelse, der specificerer det du har bestilt. Samtidig modtager du depositum- og restbeløb-faktura og et deltageroplysningsskema, du skal udfylde og returnere til mig inden en uge.
Deltageroplysnings skemaet benytter jer for at få personlige oplysninger fra dig samt informere dig om forsikringsmuligheder, hvilket er en pligt for hvert rejsebureau, der er medlem af Rejsegarantifonden. Hvis du booker færge gennem Rejserog.dk skal jeg også have info om din motorcykel, så jeg kan oplyse rederiet korrekt om dette. Du skal samtidig skrive under på, at du deltager under eget ansvar og har kaskoforsikring med sos-hjælp på din motorcykel.
Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager ca. 30 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen.
Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes til rejsedeltagerne med de sidste rejsepapirer.
Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt pris- eller kurs-stigninger Priser er kalkuleret pr. 25. oktober 2024.
Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 17.450,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 2.950,-.
Inkluderet i prisen:
13 dages rejse med 12 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse.
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedagen. Morgenmad serveres som buffet.
Aftensmad fra 1. rejsedag til næstsidste rejsedag (12. august). Aftensmad serveres som 3 retters middag eller buffet.
Dansk turleder på motorcykel.
Alle udflugter som angivet i programmet.
Besøg ved Birkebeineren Skihopbakke i Lillehammer.
Besøg på Norges største frilufts-museum “Maihaugen”.
Besøg på Norges Olympiske Museum.
Besøg på værkstedet hos Thord Paulsen, kendt fra “Vintervejenes Helte”.
Lokal moms og diverse afgifter.
Udvidet ansvarsforsikring for rejsebureauer.
Afgift til Rejsegarantifonden.
Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof (pt ca. dkr. 12,50 pr. ltr.), evt. parkeringsomkostninger ved seværdigheder og i byer (pt er der muligvis p-afgift på ét hotel men jeg arbejder på at vi ikke skal betale dette), frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, evt. afbestillings- og rejseforsikring. Evt. entré til Norsk Industriarbejdermuseum i Rjukan. Evt. bomveje på en enkelt fjeldvej (Måske Nkr. 25,-). Lokale færgeoverfarter (evt. på en lang dagsudflugt, men det er ikke på den planlagte dagsudflugt). Evt. færgeoverfart til Norge (kan tilvælges iht. prislisten).
Tilvalg af færgeoverfart Hirtshals – Kristiansand:
Jeg tilbyder overfart med Fjord Line fra Hirtshals til Kristiansand t/r. Dette skal tilvælges når du bestiller rejsen.
Søndag d. 10. August 2025:
Udrejse fra Hirtshals kl. 09.45. Ankomst Kristiansand kl. 12.10.
Pris for 1 MC og 1 person kr. 750,-.
Ekstra person (bagsædepassager) kr. 250,-.
Torsdag d. 22. August 2025:
Hjemrejse fra Kristiansand kl. 14.30. Ankomst Hirtshals kl. 18.25.
Pris for 1 MC og 1 person kr. 675,-.
Ekstra person (bagsædepassager) kr. 250,-.
Hvis du tilvælger færgeoverfart via Rejserog.dk, møder turlederen ved færgen på udrejsen og følges med turlederen til det første hotel, når vi er ankommet i Norge. På hjemrejsen kører du med turlederen fra sidste hotel til færgen i Kristiansand.
Du kan naturligvis selv disponere og bestille dit eget færgevalg eller køre gennem Sverige til/fra hotellerne.
Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Enkeltværelsespris: Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse. Enkeltværelses prisen er forholdsvis høj, idet de fleste indkvarteringer bruger dobbeltværelser som enkeltværelser, og det opkræver de mere for.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser, men du er naturligvis velkommen til at finde en makker at dele værelse med.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelophold, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen.
Jeg kan ikke inkludere bompenge eller lokale norske færger, da disse skal betales af hvert køretøj ved betalingsstederne. Færge til og fra Norge kan jeg heller ikke inkludere, da mine gæster kommer fra hele landet.
Prisstigningerne er ganske normale i Norge.
Gennem de sidste år er priserne steget meget for omkostninger til varme, forbrugsvarer, forplejning og frem for alt lønninger i hotel- og restaurationsbranchen i Europa. Det er efter corona-pandemien blevet svært at få godt hotelpersonale, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder, og flere steder har man nu østeuropæisk personale, som faktisk gør det rigtig fint.
Til sammenligning med min sidste rundrejse i Norge i 2017 er prisen steget 1,75 % pr. år pr. person i delt dobbeltværelse. Så på 8 år er priserne steget helt normalt, måske sågar lidt lavere stigning end i resten af Europa. At rejse i Norge betyder et højt prisleje pga. høje lønninger og driftsomkostninger, og en rejse på 13 dage er naturligvis dyrere end en rejse på 7 dage.
Priser i Norge:
1 ltr. benzin i sydlige Norge ca. Nkr. 19,50 = Dkr. 12.50.
1 ltr. benzin i nordlige Norge ca. Nkr. 25,50 = Dkr. 16.00.
½ ltr. fadøl ca. Nkr. 110,- = Dkr. 75,-.
1 frokost pizza på vejkro ca. Nkr. 180,- = Dkr. 120,-.
Madpakke fra hotel ca. Nkr. 160,- = Dkr. 100,-.
Cappucino på café ca. Nkr. 45,- = Dkr. 30,-.
3 retter på almindelig restaurant ca. Nkr. 550,- = Dkr. 350,-.
½ ltr. dåse-øl i supermarked ca. Nkr. 50,- = Dkr. 32,-.
Kurs:
Rejsen er kalkuleret på basis af kurs 0,66 pr. 25. oktober 2024. Hvis kursen stiger over dette niveau, vil prisen ændre sig tilsvarende.
Her ser du et landkort med Norges geografi og de områder vi bor og skal køre i.
Klik på ikonet til venstre for H’et i den grønne cirkel, og du ser rejse forløbet på indkvarteringerne.
Zoom ud og ind, så du kan se destinationernes placering på rejsen.
Udfyld din bestilling her:
Turlederne
Henrik Tang
Ejer og turleder
Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.
Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.
Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.
Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.
Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.
Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.
Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure og en BMW GS1250R.
Peter Holst
Turleder
Peter er turleder hos Rejserog.dk.
Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.
En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.
Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.
Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.
Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.