ØSTRIGSKE ALPER XL
DEN EKSTRA STORE ØSTRIGSREJSE
7 dages udvidet mc-rejse på de flotteste veje og bjerge i Østrig
Motorcykelrejse med stort rejseprogram og mange ruter
4-stjernet hotel og ekstra lange dagsudflugter
Søndag 7. til lørdag 13. juli 2024.
7 dages rejse med 6 overnatninger.
Enkelt- og dobbeltværelser ledig.
Pris fra kr. 9.050,-.
Se prisoversigt nedenfor.
Østrigske Alper XL – den store mc-rejse i det smukkeste af Østrig.
XL-rejsen i Østrig er for dig, der er vant til at køre i udlandet og vil køre mange gode udflugtskilometer hver dag.
Denne rejse er identisk mht. datoforløbet som Østrigske Alper Klassiker. Udflugtsdagene er dog udvidet betragteligt på XL-rejsen. Det giver dig endnu flere oplevelser og fede veje. Vi bor på det samme 4-stjernede hotel i Tirol hele ugen, og kører de flotteste udflugter, du kan opleve i Østrig.
Jeg har gennem tiderne lavet utallige motorcykelrejser til Østrig. Motorcykelrejser, hvor jeg har været turleder som altid, men også rejser for lukkede grupper, der har specielle krav eller ønsker til deres oplevelser. Jeg har selvfølgelig også haft rigtig mange skigæster i Østrig, da jeg drev mit skirejsebureau. De sidste to år har jeg selv – igen – været på ferie i Østrig og set og oplevet mange af de kendte seværdigheder og ruter, men også fundet nye oplevelser og fået nye idéer til udflugternes forløb.
Denne rejse er tilrettelagt således, at jeg har samlet det bedste af alle motorcykelrejseoplevelser i og omkring Tirol i Østrig – med ekstra mange udflugtskilometer og flotte udflugtsdage. Som deltager på rejsen skal du være vant til – og ønske – at køre forholdsvis mange kilometer hver dag. Selvom der køres friskt på denne tur, så overholder vi naturligvis færdselsreglerne og de hastighedsregler, der findes. Du skal som deltager på rejsen forstå, at rytmen i gruppen er vigtig, og at dette er den ultimative køreoplevelse i Østrig.
Deltager du på denne rejse, lover jeg en exceptionel motorcykelrejse med et overvældende udflugtsprogram og ophold på et rigtig dejligt 4-stjernet hotel. Jeg tør godt sige, at der på denne rejse er tænkt på alt.
Alle billeder på denne præsentation viser oplevelser og områder, som du vil opleve på denne rejse.
Se hele rejsepræsentationen og de flotte billeder her på siden.






Video fra Østrigske Alper.
Her har jeg lavet en lille video, der viser nogle af de smukke udsigter, ruter og oplevelser, du vil se på rejsen. Her er tillige lidt billeder fra hotellet og video fra tiroler abend, musik arrangement etc.
På denne rejse oplever du blandt andet:
- Dansk turleder, der er vant til at køre i Tirol.
- 4-stjernet hotel med panoramaudsigt, storslået morgenbuffet og 4-retters aftenmenu samt stor salatbuffet og dessertbuffet med ostebord og is.
- Wellnessafdeling med panoramaudsigt med swimmingpool, sauna, dampbad, infrarød kabine, massage, varmt hvilerum samt skøn udendørs hvileområde med panoramaudsigt.
- Ekstra lange dagsudflugter.
- Udflugter med frokost på bjerge og i bjergpas med panoramaudsigt til sneklædte bjergtoppe og gletsjere.
- Besøg og kørsel på Tirols og Østrigs højeste bjergpas og alpeveje, bl.a. Grossglockner Hochalpenstrasse, Zillertaler Höhnenstrasse, Pass Thurn, Gerlos-passet, Kitzbühler Horn og mange andre små og smukke bjergpas, som du næppe ville finde selv.
- Mulighed for “tiroler abend” med dans og musik på hotellet.
- Aften underholdning med lokalt “blasorkester” med tirolermusik og udskænkning.
- Udflugt med lift til bjergtop for frokost.
- Udflugt til området, hvor tv-serien “Der Bergdoktor” er optaget med doktorhuset og kirkepladsen med Wilde Kaiser-restauranten og kirken i tv serien.
- Udflugt med “Bummeltog” til 1.200 meters højde og besøg på snapse- og likørbrænderi med 5 forskellige smagsprøver og mulighed for køb af østrigske specialprodukter.
- Besøg i “Kaffe og Kage Himmelen” – med et udsøgt og ekstra stort udbud af frisklavede kager – og ekstra mange km udflugt.
- Besøg på økologisk mejeri med mulighed for at se stalde og mejeriet.
- Indendørs parkering og mulighed for vask af motorcykel.


Rejseinformationer
Rejsebeskrivelse – dag for dag.
Rejsedag 0. Lørdag 6. juli 2024: Udrejsedag. Rejsedag udenfor program.
Denne dag er ikke en del af rejseprogrammet, men jeg vejleder dig gerne, hvis du har behov herfor.
Jeg vil anbefale at rejse hjemmefra i dag og tage en overnatning på rejsen gennem Tyskland.
Jeg anbefaler dig gerne den rigtige rute gennem Tyskland, så du får mindst mulig bøvl med den aktuelle trafik i sæsonen og undgår for meget vejarbejde.
Samtidig giver jeg dig gerne forslag til overnatningshoteller, der ligger godt på ruten.
Ved bestilling af rejsen skriver du blot, om du ønsker hjælp til dette.
Rejsedag 1. Søndag 7. Juli 2024: Ankomst dag.
Dette er ankomstdagen i Tirol, hvor du selv kører til hotellet. Det er naturligt, at du ankommer hen på eftermiddagen.
Fra Padborg er der 1.050 km, og fra Puttgarden er der 1.030 km til hotellet.
Du kan allerede checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Ved ankomst kan du parkere direkte ved hotellets indgang for aflevering af bagage, og herefter er der en god parkeringsmulighed i en stor garage eller naturligvis udenfor, hvis du hellere vil det.
Hvis du ankommer tidligt, kan du naturligvis benytte hotellets dejlige facilitetter og møde de andre rejsedeltagere. Du ankommer til vores dejlige 4-stjernede Hotel Bergkristall beliggende midt i Kitzbühler-alperne. Vi bor i en højdal, der er kendt for 4 små landsbyer, som alle ligger i 700-900 meters højde. Her er smukt og gæstfrit, og ikke så turistet som mange andre steder i Tirol og Østrig.
Alle skal være ankommet kl. 17.00, hvor der er et informativt velkomstmøde, som alle rejsedeltagere skal deltage i. Under dette velkomstmøde vil alle rejsedeltagere møde hinanden – både gæster på Klassiker- og XL-rejsen. Her vil I også møde rejselederne for disse to grupper. Til velkomstmødet vil jeg fortælle om praktiske forhold i forbindelse med at køre motorcykel i Østrig og naturligvis fortælle om det simple og meget sikre system, som jeg har udviklet for at køre fællestur. Det er vigtigt at forstå dette system, og derfor fortæller jeg om det, inden vi skal køre den første udflugt i morgen. Så har du tid at spørge, hvis du er i tvivl om noget.
Vi spiser aftensmad kl. 18.30. Der bydes hver aften på en flot menu, der består af 4 retters aftensmenu samt stor salatbuffet og dessertbuffet med ostebord og is. Til forret er der også altid 2 supper at vælge imellem. Hovedretten vælges ud fra 2-3 forskellige hovedretter. Maden, vi spiser er af høj kvalitet og der er gjort meget ud af de gode råvarer og præsentationen af maden. Personalet er meget venligt, og alle tjenere har typisk tirolsk tøj på. Der er meget fornuftige drikkevarepriser, og køber du en hel flaske vin, og ikke drikker den i aften, så står den i baren til i morgen aften.
Som hver aften vil turlederne i aften under middagen fortælle om morgendagens udflugter, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til, og hvordan tidsplanen og dagens forløb i grove træk ser ud.
Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning i de pæne værelser.
Rejsedag 2. Mandag 8. juli 2024: 220 km udflugt i de lokale Kitzbühler-bjerge.
I dag bydes der på en dejlig morgenmadsbuffet, og der er god tid til at spise den, idet vi først forlader hotellet kl. 09.00.
Hver morgen serveres en meget stor og varieret morgenbuffet på hotellet. Her findes alt i skærepålæg, forskellige slags brød, både groft, mørkt, lyst og naturligvis croissanter og kager. Her er også røræg, bacon og pølser samt kogte æg. Tillige et stort udvalg af juice, mælk, kaffe, te og chokolade. Her bydes også på et meget fint udvalg af skåret frugt samt forskellige slags syltetøj og flere slags oste. Her går ingen sultne fra morgenbordet!
For XL-gruppen, som du her er en del af, vil dagen blive 60 km længere end Klassiker-turen og det betyder, at du får to ekstra bjergpas med serpentinersving og dejlige udsigter.
Vi starter med at køre ca. 800 meter ned fra højdalen vi bor i – selve nedkørslen er 7 km lang. Herefter kører vi gennem den flotte Inndal, hvor Innfloden løber. Efterfølgende kører vi op på vores første lille bjergpas på vej mod Zillertal. Her kommer vi op på ganske små og fredelige veje, hvor vi kører i 800-900 meters højde. Her er let at køre og en fin start på de Østrigske alpeveje. Her får vi en speciel smuk udsigt over Zillertal-dalen, som vi om kort tid skal køre “nede i”. Ziller-dalen er meget karakteristisk, idet den ligger i nord-syd retning, og det giver et storslået udsyn, idet der er sol i dalen det meste af dagen.
Nu fortsætter ruten et kort stykke gennem Ziller dalen – bogstaveligt nede i dalen, inden vi igen kører opad til en bomvej, hvor vi skal betale en lille “maut” for at køre. Maut er bompenge, som bruges til at holde den private højalpine vej i god stand.
Vi kommer nu ud på et meget fint vejsystem, der bringer os op gennem smukke skove og fine stigninger op på bjergsiden af Ziller-dalen. Vejen er god, og vi holder god afstand, så vi kan nyde den flotte udsigt. Undervejs krydser vi såkaldte “færiste”, der holder kvæget i indhegningen oppe på almen, altså de mindre og større marker her på bjerget. En alm kan både være et jordlod med en lille gård eller stald eller en lille restaurant eller spisested oppe på bjerget.
Heroppe på den første top af bjerget stopper vi ved en alm-café, hvor vi har en smuk udsigt over de omkringliggende bjerge – og mulighed for af få kaffe.
Efter en dejlig kaffepause med fantastisk udsigt, fortsætter vi nu videre over de små og snoede alpeveje med skønne udsigter. Vi kører flere steder, hvor vi har direkte udsigt fra vejen og ca. 800 meter ned i dalen. Det er meget specielt og en flot oplevelse, og det er som om, man kan sidde på asfalten på kanten af vejen og “dingle” med benene ned over dalen – så lang er horisonten. Herfra kan vi se ind mod det næste bjergpas, vi skal over, og har naturligvis en spektakulær udsigt til Kitzbühler-bjergene.
Efter frokost går ruten nu videre ad den højalpine vej, der sidenhen går ned til dalen igen, som vi dog kun er 5 minutter i, inden vi igen kører op ad flotte serpentinerveje, der både giver udfordring og dejlig udsigt. Det er naturligvis meget forskelligt, hvorledes man kører en bjergvej, afhængig om der køres opad eller nedad, og her får du en fed fornemmelse af at “angribe bjerget”, der bare går opad og opad – først med små krappe serpentinersving, og siden hen med mere åbne sving gennem skove og et dalområde, der bringer os op til næste pausested, hvor vi spiser frokost i en lille alpeby. Her er der også udsigt til de omkringliggende bjerge, idet vi er i endnu en højdal, dvs. vi er endnu ikke kommet op til passet endnu.
Efter frokost kører vi nu videre opad og passerer trægrænsen og toppen af Gerlos-passet. Vejen er også en lille privat maut-vej med en lille afgift. Herfra går det ned ad serpentinerveje med en fin pause for udsigt til de kendte Krimml-vandfald. Det gode ved udsigtsstedet er, at du ser det flotte vandfald, men ikke skal gå op langs det! Her nyder du udsigten og kører videre igen. Nu fortsætter ruten ned forbi vandfaldene, og videre ud gennem dalen langs Tauern-bjergene. Næste bjergpas er fedt og langstrakt og giver en meget dejlig opkørsel, hvor vi kommer op i ca. 1.200 meters højde inden ruten går ad gode og brede veje mod skisportsbyen Kitzbühel. Den sidste del af dagen bringer dig tilbage mod hjertet af Tirol, med mulighed for en kaffepause i en kendt skisportsby, og naturligvis pause for at tanke motorcyklerne, så de er fyldte til udflugten i morgen.
Vi er snart hjemme ved hotellet igen. Jeg forventer, at vi er tilbage ved hotellet ved 16-17-tiden om eftermiddagen, så der er tid til at slappe af og nyde hotellets faciliteter inden middagen, der formodentlig spises omkring 18.30 i aften, da vi har et arrangement, man kan deltage i kl. 20.00. Det er naturligvis frivilligt at deltage.
Hyggeligt samvær og god mad inden dagens sidste aktivitet, der er en lille vandretur på ca. 300 meter til en smuk udendørs scene, hvor der er gode siddepladser og meget fin “Blasmusik”. Her i dalen, hvor vi bor, er der 4 små landsbyer, og hver by har sit eget “Blasorkester”. I dalen har de deres egen musikfolkeskole, der er ved at blive udvidet – så der er meget fokus på musikuddannelse i dalen, og de er meget dygtige. Musikken, som vi skal høre i aften, er ikke “Tirolermusik” men orkestermusik, hvor man både spiller egne numre, og i høj grad mange kendte numre, som de har lavet deres egen komposition af. Det er meget dygtige musikere og god underholdning – og så kan man få en øl til og evt. en “Obstler” fra de søde piger, der sælger dette til gavn for orkestret.
Musikken varer normalt til 21.30, og så er der kun kort tilbage til hotellet, hvor der nu er tid til en god overnatning på hotellet.
Rejsedag 3. Tirsdag 9. juli 2024: 40 km lokal udflugt.
I dag er der endnu en god morgenmadsbuffet, som kan nydes i fred og ro, for vi skal først køre kl. 09.00 fra hotellet. Dagen i dag er identisk med Klassiker-udflugten, idet jeg ønsker, at alle gæster oplever det lokale Tirol og ser, at der er mange oplevelsesmuligheder uden at køre langt.
Nu skal vi opleve den lokale højdal Wildschönau, der i sin totale længde er ca. 24 km og består af 4 små “Kirchdörfer” altså små landsbyer med egen kirke og menighedsråd. Tidligere levede man af brydning af metaller i bjergene, men i dag er det landbrug med kvæg og afgrøder samt turisme, der er fremherskende. Her bor i alt 4.340 personer, så der er god plads i den store dal.
Vi starter fra vores hotel og kører direkte op mod en af de små landsbyer, der er den mindste, og som er kåret til at være Østrigsk smukkeste landsby. Her stopper vi og ser på den meget lille landsby med sin meget lille skole, hvor der går 11-14 børn, der lige nu har sommerferie. Her er der også en smuk lille landsbykirke, der absolut er et besøg værd. Hvis der er interesse for det, kan vi normalt også gå hen og se nogle alpakaer, der går ved dalens ældste værtshus, der er kendt tilbage fra år 1670, dvs. mere end 300 år gammelt.
Ruten fortsætter nu ned ad bjerget, hvor landsbyen ligger, og fortsætter op gennem højdalen mod den yderligste alm, der ligger i 1.180 meters højde. Der er ca. 12 km derud, og her stopper vi, og turlederen fortæller om landbrugsdriften herude, der er ét stort kollektiv. Den lokale restaurant drives sågar også af et kollektiv, ligesom det lille og fine økologiske mejeri, der har vundet utallige priser for sin gode ost. Her er der mulighed for at se staldene, hvor kvæget bliver malket – og hviler, inden de skal ud på almen igen. Her er også søde små kalve. Vi går tillige hen og ser det lille mejeri, hvor vi kan se ind i hjertet af mejeriet, hvor Johan arbejder. Johan er den kendte mejerist med de mange udmærkelser for sin gode ost. Han er mejerist her oppe på almen om sommeren, og om vinteren massør på et 5-stjernet hotel. Kun få forstår ham, for han taler med ekstrem dialekt. Da der først er rundvisninger fra kl. 11.00 på mejeriet nøjes vi med at se det ganske kort og kører videre.
Efter vi har besøgt det højeste asfalterede sted i dalen, vender vi motorcyklerne og kører mod den næste landsby, hvor vi parkerer ved kabineliften. Vi skal i dag med liften op på bjerget til den højeste panoramarestaurant, der kan nås med lift. Bjerget er 1.898 meter højt, men vi nøjes sikkert med at stoppe ved vores frokoststed i ca. 1.750 meters højde. Turen i kabineliften er inkluderet. Her er vi tidligt, idet vi derved får de gode pladser med udsigt ved bjergkanten. Her er naturligvis dejlig udsigt overalt. Restauranten byder på god mad, og har naturligvis også typiske tiroler-retter som f.eks. “Gröstl” – en ret, der minder om vores biksemad med spejlæg, “Kaspressknödel” – der er fladtrykte Knödel med ost eller de gyldentbrune “Kiachl” – “Tafelspitz” der betragtes som Østrigs nationalret, og som er oksespidsbryst med Knödel og rodfrugter. Her kan du også spise “Kaiserschmarrn” – der er den mest kendte dessert i Østrig. Den smager lidt som pandekager, og på denne restaurant er den så stor, at den spises som en ret i sig selv!
Efter frokost er der mulighed for at nyde den skønne udsigt, hvorefter vi tager liften ned til motorcyklerne igen. Nu har vi godt 16 km, til vi er tilbage ved hotellet. Inden vi er der, kører vi gennem de næste to landsbyer i dalen og stopper i den landsby, der er kendt for de mange faldskærmsudspring – paragliders. Her er der forhåbentlig stille vejr, så vi kan se faldskærmsspringerne lande på marken ved siden af den store lift, der bringer dem op på bjerget.
Nu fortsætter ruten tilbage til hotellet, hvor vi parkerer motorcyklerne og har lidt pause til vi kl. 15.00 skal afsted igen.
Kl. 15.00 afhentes alle af et “Bummel-tog” dvs. en traktor med togvogne, hvor vi sidder på eftermiddagensudflugt. Ruten går nu i løbet af en halv time gennem bjergene her i dalen og op på siden af højdalen. Vi stopper i 1.200 meters højde, hvor vi skal besøge Sigi og hans hustru Alexandra. Sigi har et ædel-brænderi her oppe i 1.200 meters højde. Dvs. han brygger obstler, likører, snapse, gin og rom. Tillige laves der også udsøgte marmelader. Sigi har også et lille landbrug, som vi stopper ved. Her ligger hans bryggeri, der er et topmoderne bryggeri i et smukt træhus på kanten af dalen – altså virkelig på kanten – med fænomenal udsigt. Vi ser hans bryggerisystem (se billederne her på siden) og han fortæller om historien med “hjemmebrænderi”, som der er en stor tradition for i Østrig – og faktisk en lovlig tradiditon.
Her oppe på almen har Sigi en bryggeri tilladelse til både at lave ædle brændevine, likører, gin og rom. De produkter, han laver, er lavet af de bedste frugter og materialer, der kan fås, ligesom de udelukkende er fra Østrig og Sydtirol, dvs. Trentino området nord for Gardasøen. Der er høje krav til produktionen, og Sigi har fået mange udmærkelser og vundet konkurrencer i sit fag.
Under vores besøg skal vi smage 5 forskellige ædle brændevine og likører, og samtidig får vi lidt brød og røget skinke samt vand. Samtidig nyder vi det hyggelige selskab og den flotte udsigt. Hvis der er godt vejr, kan vi også sidde udenfor.
Efter besøget kører vi kl. 17.30 tilbage med bummeltoget og er ved hotellet kl. 18.00 senest.
Jeg forventer, at vi spiser til aften kl. 18.30, hvor turlederne fortæller om morgendagens aktiviteter.
I aften kan der godt være planlagt en “Tirolerabend” på hotellet. Dette arrangement afholdes ofte på hotellet, hvis der er nok gæster til det. Det er noget hotellet beslutter, og vi er velkomne, hvis det gennemføres. Det er traditionel østrigsk dans og musik, hvor der også er sjov og underholdning undervejs. Herrerne er kendt for at klappe sig selv på lårene og lave akrobatlignende danse. Det er meget underholdende og sjovt, og rejsedeltagerne er velkomne til at deltage i dansen.
Jeg kan ikke sige, om dette arrangement er denne aften, men det ved vi i løbet af ugen. Overnatning i de flotte værelser.
Rejsedag 4. Onsdag 10. juli 2024: 330 km udflugt til “Østrigs tag” – Grossglockner Hochalpenstrasse.
I dag er der også en god og stor morgenmadsbuffet på hotellet. Det serveres tidligt, for vi skal forlade hotellet allerede kl. 08.00. Det er vigtigt at komme tidligt afsted, så der er god tid til pauser og oplevelser undervejs.
Ruten til Grossglockner går via Tirol gennem Salzburgerland over et par små bjergpas, som vi kommer let igennem og efter ca. 100 km og tid til at tanke motorcyklerne op, er vi ved et hyggeligt pausested, hvor turlederne informerer omkring dagens praktiske forløb, maut, frokost etc.
Efter kaffepause og info kører vi i fælles trop til maut-betalingsstedet, og herefter starter opkørslen på den fantastiske vej, der blev bygget i 1935 og kun var en grusvej. Indenfor de sidste 5 år er stort set al asfalt over det 48 km højalpine bjerg blevet udskiftet og er af super kvalitet i dag. 10 km af ruten på i alt 48 km er beliggende over 2.400 meters højde! Her stopper vi naturligvis flere gange på ruten ved de helt rigtige stoppesteder. Vi kommer bl.a. til passet i 2.504 meters højde og naturligvis også det kendte udsigtspunkt i 2.571 meters højde. Bjergvejen er lukket fra oktober til maj pga. sne, men da vi er her i juli er det meste af sneen væk, dog ikke på bjergtinderne og på Grossglockner-gletsjeren, hvor vi holder pause for at spise frokost – altså ikke på gletsjeren men med dejlig udsyn til den! Inden der køres ud til den, vil gruppen køre ud til det sydligste sted på den højalpine vej og vende ved betalingsstedet, der ligger i delstaten Kärnten.
Her ved gletscheren Kaiser Franz Josef Höhe, hvor vi kan se toppen af Grossglockner-bjerget, er der en flot udsigt over gletsjeren, der dog er betragteligt mindre end første gang, jeg så den i 1990. Her er der mulighed for at parkere motorcyklerne og vandre ud og købe en sandwich eller to og spise sin frokost med dejlig udsigt. Du kan også gå ind på en restaurant, hvis du hellere vil det. Her er også et par dejlige steder, hvor du kan betragte de kendte murmeldyr, der lever på bjergskråningerne.
Vi kan naturligvis vælge at køre sydligt ud af Grossglockner Hochalpenstrasse og så blot køre ad almindelige landeveje og lange tunneller tilbage til Tirol og vores hotel, men planen er nu, at vi nu giver mulighed for, at du selv oplever de 48 km højalpine veje tilbage ad ruten, som vi kom.
Det er nu en helt anden køreoplevelse, både hvad angår udsigter og frem for alt sving og stoppesteder. Jeg har anbefalet et par stoppesteder til returvejen, og de 48 km går hurtigt. Hvis du hellere vil følge turlederen tilbage, er det naturligvis også muligt, og du kan naturligvis køre flere strækninger flere gange, hvis du har lyst.
Vi mødes nu ved det samme kaffested, som vi holdt pause ved i formiddags, og når gruppen igen er samlet, så går ruten ad nye veje , der bringer dig over to yderligere bjergpas med nye fine alpeveje tilbage gennem Salzburger Land og til Tirol, hvor vi bor.
Det forventes, at vi er tilbage ved hotellet ved 17-18-tiden, hvis trafikken forløber normalt. Der er middag på hotellet kl. 18.30, og turlederne fortæller i aften om morgendagens udflugter.
Rejsedag 5. Torsdag 11. juli 2024: 230 km udflugt i “Kaffe og Kage Himmelen” og frokost ved en dejlig sø.
I dag har vi fin tid til at køre dagens udflugt, så vi starter først kl. 09.00 efter morgenmaden, hvor vi endnu engang skal ud af højdalen, som vi bor i.
Efter at vi er kommet ned af bjerget, som vi bor på, kommer vi igen til at køre langs Inndalen – dog i en ny retning mod den smukke gamle middelalderby Kuffstein, som vi primært kører langs, inden vi kommer til nye alpeveje med meget fine udsigter over søer og moser, inden vi for en kort stund kommer ind i grænseområdet ved Østrig og Tyskland. Efter en god 1,5 times kørsel kommer vi til en lille “Stüberl”, der nok mest vil kunne kaldes en café i dag. Her holder vi pause, og vi sidder formodentlig udenfor på terrassen med dejlig udsigt til de store og flotte kager, der lige om lidt kommer på bordet!
Inden vi bestiller vores kaffe og kage, viser jeg lige det lille “kageudsalg”, hvor der hver dag er omkring 20 forskellige friske kager, primært lagkager med fløde til salg. Det er et meget populært sted, og både kaffen og kagerne er god. Se billederne her på siden med servitricen, der bærer det store fad med kager ud! Her kan man godt blive mæt i kager!!!
Efter denne hyggelige pause går ruten nu ad små landeveje gennem et lille stykke af Tysklands grænseland, hvor vi passerer en af de store bjergsøer her i grænseområdet ved Østrig og Tyskland. Vi kommer nu gennem skove og åbne landskaber, inden bjergpasset ind i Østrig bringer os forbi endnu en stor sø og serpentinerveje ind mod Inndalen, hvor vi kører ad små landeveje til endnu et “postkortlandskab”. Her kører vi op i en lille dal og får en flot rundtur oppe på bjerget, inden ruten går via en kaffepause ved en skøn badesø ad små landeveje tilbage mod vores hotel og den fine 7 km opkørsel til Wildschönau.
Frokosten bliver lidt sent, hvilket sikkert passer godt til den store kage vi fik i formiddags.
Den sidste strækning er fint klaret, og vi er tilbage ved hotellet omkring kl. 16-17, hvorefter der er tid til at nyde hotellets faciliteter, den hyggelige bar og lounge eller vandre en tur.
Middagen serveres kl. 18.30, hvor der er tid til hygge og godt samvær med de andre rejsedeltagere.
Rejsedag 6. Fredag 13. juli 2024. 185 km udflugt forbi ”Der Bergdoktor”, højalpin kaffe og frokost i Tyskland.
Denne dag er vores sidste udflugtsdag på denne rejse. Den er tilrettelagt, så vi får en flot lang udflugtsdag igennem de smukke bjerge med spændende stop og god frokost med panorama udsigt.
Efter at vi har indtaget vores morgenmad, forlader vi hotellet kl. 9, og nu går ruten ad nye veje og over det første lille bjergpas, der ligger direkte ved det store bjergmassiv ”Wilder Kaiser”. Vi kan på vores udflugter flere dage se til Wilde Kaiser-bjergmassivet, der rækker op til 2.344 meter over havet. Bjergkæden er en del af de nordlige kalkstensalper, og da en del af bjerget rækker over trægrænsen, ser man også de meget markante stenområder på bjerget.
Wilde Kaiser er også kendt som stedet, hvor den meget populære tv-serie ”Der Bergdoktor” er optaget. Jeg vil tro, at de fleste har set ”Der Bergdoktor” på dansk tv, f.eks. på TV2 Charlie, der sender to afsnit hver eftermiddag. Serien er en tysk-østrigsk tv-serie, der blev sendt første gang 6. februar 2008, og der er således lavet 17 sæsoner med Dr. Martin Gruber og hans familie, kærester, venner og klienter. Jeg har været nede og se ”lokaliteterne”, og i formiddag køres en rute, der bringer deltagerne forbi to af optagestederne, der bruges i serien. Vær opmærksom på, at der på denne XL tur kun står “bringer deltagerne forbi”, – dvs. at ruten går forbi, og vi holder kort stille på motorcyklerne, men vi parkerer ikke for at se nærmere på lokationen. Det gør man på klassiker turen. Det første sted vi kommer forbi, er ”Das Bergdoktorhaus”, hvorfra Martin Gruber driver sin praksis. Vi kører forbi huset, hvor vi desværre ikke kan parkere, men ser det, mens vi kører forbi på motorcykel to gange.
Efter at vi har kørt forbi disse to let tilgængelige optagesteder for tv-serien, fortsætter vi til hjertet af Kitzbühler-alperne, nemlig byen Kitzbühl, hvor vi kører op ad en lille maut-vej, som bringer os op på det højeste bjerg, man kan køre til. Her er ca. 8 km højalpin vej, der ender på et flot plateau, hvor vi holder pause og kan sidde og nyde den smukke udsigt over Kitzbühler-bjergene og Wilde Kaiser, som vi netop har været ved. Et dejligt pausested, hvor vi kan sidde på terrassen med panoramaudsigt.
Efter kaffepausen i over 1.000 meters højde går ruten nu på den nordlige side af Kitzbühel og forbi St. Johann i Tirol, der er et af de mest kendte danske Tirol-rejsemål gennem tiderne. Her fortsætter ruten videre mod grænseområdet i de højde bjerge på grænsen mellem Østrig og Tyskland. Destinationen for udflugten er en lille sløjfe rundt i Tyskland, hvor der er frokost i en fin lille tysk tirolerby, hvor vi tidligere har oplevet en fantastisk alpehorn koncert.
Efter frokosten går ruten frisk gennem nye bjerglandskaber i Tyskland og til nord for Wilde Kaiser-bjerget med udsigt til såvel bjerget som skønne søer. Sidste opkørsel til vores højdal bliver ad den lille fine “bagvej”, som også byder på 7 km opkørsel med serpentinersving og fine udsigter. Hvis der er stemning for det, holder vi pause ved et godt konditori få kilometer før vores hotel. Hvis du ikke vil på konditori, er det let at finde hotellet på egen hånd.
Dagen afsluttes med en god middag på hotellet, hvor vi hygger os og spiser god mad, inden turlederne fortæller om programmet i morgen, der er hjemrejsedag for dem, der er på 7 dages rejsen, eller en hviledag for dem, der skal med videre mod Italien på søndag.
Rejsedag 7. Lørdag 14. juli 2024. Hjemrejsedag.
I dag er det hjemrejsedag, og det betyder, at du selv disponerer din rejsedag. Der er naturligvis morgenmad på hotellet, og hvis der er gæster, der har behov for at få tidlig morgenmad, vil jeg gerne forsøge at få det arrangeret.
For din hjemrejse mod Danmark er jeg gerne behjælpelig med forslag til rute og eventuelt valg af indkvartering for rejsen hjem.
Alle rejsedeltagere rejser hjem efter egen rejseplaner med dejlige minder fra en god og oplevelsesrig ferie uge i Tirol.
Indkvartering.
Alle gæster bor på det dejlige 4-stjernede hotel beliggende midt i Kitzbühler-alperne. Her bor vi smukt og gæstfrit og ikke så turistet som mange andre steder i Tirol og Østrig. Hotellet er familiedrevet, og Michaela og Alois tager sig godt af deres gæster.
Jeg har boet her mange gange med gæster og ynder selv at holde ferie her. Gæstfriheden er høj, og hotellet har meget fine værelser og høj service.
Alle værelser er moderne og udstyret med badeværelse med bruser og toilet (nogle med badekar og bruser), satellit-tv, og mange af værelserne har balkon. Værelserne vender mod nord, øst og syd. Jeg har ingen indflydelse på værelsesfordelingen eller dit værelses endelige placering.
Der er gratis internet på værelserne. Hele hotellet er røgfrit. For Rejserog.dk’s gæster er der fri adgang til den fine swimmingpool og det store wellnessområde, der bl.a. indeholder forskellige dampbade, panoramasauna, infrarød kabine og varme hvilerum med panoramaudsigt. Der er desuden en dejlig terrasse med liggestole direkte ud mod de smukke bjerge. Her er tillige et velfungerende motionsrum.
Hotellet har en hyggelig lounge og bar, der har åbent om eftermiddagen og før aftensmaden. Her samles vi normalt efter dagens udflugt.
Hotellet har en stor busgarage, hvor jeg har fået en “busbane” til parkering af motorcykler. Dvs. at vores motorcykler kan stå under tag i et område på ca. 15 x 4 meter. Garagen ligger ca. 100 meter fra hotellet. Du kan naturligvis også parkere direkte ved hotellet på p-pladsen under værelserne.
Hvis du evt. ønsker at vaske din motorcykel, så kan du låne vandslange til dette (du skal som sædvanlig selv have sæbe, børste eller vaskeklud med).
Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 12 deltagere. Det forventes at der maximalt er 14 motorcykler på denne XL rejse i Østrig.
Turleder/e:
Der er en turleder på denne rejse. Der er tillige en turleder på Klassiker-rejsen, der også præsenteres her på siden. Det betyder, at der i denne periode er to turledere på hotellet.
Hvem kan deltage på denne rejse?
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i gruppe, og at du har kørt motorcykel i udlandet før. Da der på denne rejse er ekstra meget kørsel i bjerge og naturligvis mange sving, hvor der også er op- eller nedkørsler, skal du være erfaren motorcyklist. Du skal have god erfaring med mc-kørsel og forstå, at på netop denne XL-rejse i Østrig er det meget vigtigt at forstå rytmen i at køre motorcykel og at følge med gruppen. Der er naturligvis fuld fokus på sikkerheden, men der er også en grund til, at rejesn hedder XL, og det er fordi, vi ikke holder så mange pauser, og deltagerne skal være erfarne og harmoniske som gruppe at køre med.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse.
Alle, der ønsker at deltage, og som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, skal lige tale med mig, så jeg kan fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster.
En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen. Jeg forventer naturligvis, at du i trafikken er årvågen, påpasselig og viser hensyn over for alle andre trafikanter, ligesom du lytter til turlederens råd og vejledning om fælleskørsel.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.
Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1990. Hvis du kører på en el-motorcykel, kan du ikke deltage.
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således at du kan få vejservice på rejsen, hvis der opstår problemer med din motorcykel.
Sværhedsgrad:
Denne rejse er for motorcyklister, der har evnen og ønsket om at deltage på en XL-rejse, hvor der er fokus på køreoplevelsen og lange udflugtsdage gennem de smukke østrigske alper. Rejsen er svær, idet der køres mange udflugtskilometer på rejsen, og der er mange bjerge med hårnålesving og op- og nedkørsler på ruterne. Vi kører i bjergområder op til ca. 1.200 meters højde. Her køres også på små alpeveje, og vi kører naturligvis altid efter forholdene og tænker på og taler om sikkerheden.
Den længste dags kørsel er til eller fra hotellet på første eller sidste dag. På udflugterne køres der mellem 40 og 330 km.
Der er naturligvis lokal trafik, både af motorcykler, biler og cyklister, som vi alle viser hensyn.
På rejsen køres der efter færdselsreglerne, og hastigheder overholdes.
Udflugtsdagene varer typisk fra 09.00 til 16-17 – se mere specifikt under den enkelte udflugtsdag.
Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.
Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen.
Gps-ruter.
Der kan på rejsen ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederen.
Bil og mc-trailer.
Der er mulighed for, at du kan parkere din bil og trailer ved vores hotel, således at du kan køre bil med mc på trailer frem og tilbage til Østrig.
Dette er kun muligt ved forudgående aftale med Rejserog.dk, og der må forventes at blive pålagt et parkeringsgebyr.
Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.
Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt prisstigninger. Priser er kalkuleret pr. 1. september 2023.
Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 9.050,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 1.550,-.
Inkluderet i prisen:
7 dages rejse med 6 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse.
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedag, morgenmad serveres som buffet.
Stor varieret aftensmad fra 1. rejsedag til og med aften før hjemrejse, aftensmad serveres som valgmenu og buffet (se beskrivelsen af den store middag under rejsefakta).
Dansk turleder på motorcykel sammen med gæster.
Alle udflugter som angivet i programmet.
Entré til økologisk mejeri.
T/r med kabinelift op på bjergene.
Bummeltog-udflugt.
Besøg hos brænderi med smagsprøver.
Musik arrangement med Blaskorkester.
Tiroler Abend, hvis hotellet arrangerer det.
Lokal moms og afgifter.
Dansk rejsebureaumoms.
Udvidet ansvarsforsikring for rejsebureauer.
Afgift til Rejsegarantifonden.
Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte), frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, afbestillings- og rejseforsikring.
Maut til bomveje på bjergene (ca. € 30,- til € 35,- i alt).
Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelopholdet, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen. Jeg kan ikke inkludere maut/bompenge, da disse skal betales af hvert køretøj ved betalingsstederne.
Prisstigninger.
Gennem det sidste år er priserne steget meget for omkostninger til varme, brændstof, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurationsbranchen i Europa. Det er efter coronapandemien blevet svært at finde godt hotelpersonale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Jeg kender en meget god café i Tirol, der har lukket fordi han ikke kunne få personale. Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger. Dette betyder også, at der i stor grad er ansat østeuropæisk personale på restauranter, rastepladser etc.
Over de sidste 4-5 år er priserne steget ca. 40-50%. Ja, nogle enkelte ting er steget 80-100% – ja, sågar langt over 100%. Tidligere steg priserne typisk 5% pr. år. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, med god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen.
Jeg ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten, og lægger et stort arbejde i at planlægge rejserne.
Zoom ud og ind, så du kan se destinationens placering og udflugtsmål på rejsen. Klik til venstre for H og se opdelingen.
Udfyld din bestilling her:
Turlederne

Henrik Tang
Ejer og turleder
Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.
Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.
Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.
Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.
Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.
Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.
Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure.

Peter Holst
Turleder
Peter er turleder hos Rejserog.dk.
Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.
En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.
Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.
Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.
Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.