Vælg en side

ØSTRIGSKE OG ITALIENSKE ALPER KLASSIKER

 14 DAGES REJSE 13 OVERNATNINGER – 7. JULI TIL 20. JULI 2024

Motorcykelrejse med stort rejseprogram og mange oplevelser
2 dejlige hoteller og de bedste udflugter i Østrig og Italien

Søndag 7. til lørdag 20. juli 2024.

14 dages rejse med 13 overnatninger.

Enkelt- og dobbeltværelser ledig.

Pris fra kr. 17.950,-.
Se prisoversigt nedenfor.

Østrigske og Italienske Alper Klassiker.

Denne rejse på 14 dage er sammensat af de 2 Klassiker-rejser for Østrig og Italien. Derved får du tillige en ekstra overnatning i Østrig og en fridag i Østrig, hvor du kan køre udflugter og nyde hotellets gode faciliteter. Samtidig får du også en ekstra udflugtsdag fra Østrig til Italien ad en meget fin rute.

Vi bor kun på to hoteller på rejsen; det fine 4-stjernede alpe- og wellnesshotel i Tirol i ca. 800 meters højde og det 3-stjernede superior-alpehotel i Dolomitterne i ca. 1.600 meters højde. Begge hoteller er af rigtig god kvalitet med pæne værelser, god mad og service og rigtig gode faciliteter.

Jeg har gennem tiderne lavet utallige motorcykelrejser til Østrig og Italien. Motorcykelrejser for gæster, hvor jeg naturligvis har været turleder, og hvor vi har været gennem mange forskellige områder i Østrig og Italien.
Jeg har også før lavet både klassiske og XL-rejser, og de har altid været modtaget godt. Derfor er der nok også en grund til, at der allerede er 8 bookinger, inden rejsen er præsenteret på mit website.
I 2024 bliver rejsemålene de bedste steder af alle de rejser, jeg har lavet gennem tiden til disse to lande.

Der er ingen andre områder i de to lande, der er så skønne som de to steder, vi skal til i 2024. Vi opholder os i hjertet af Tirol og i hjertet af Dolomitterne. Vi bor på to dejlige hoteller, og herfra kan vi køre udflugter til de bedste bjerge og bjergpas, du kan forestille dig. Når du læser programmet, vil du se, at hver dag allerede er nøje tilrettelagt, så du som gæst præcis ved, hvad du skal opleve. Ved at jeg tilrettelægger rejserne så præcist og detaljeret, får du mest ud af din ferie, og du får mest for pengene!

Vær opmærksom på, at denne rejsebeskrivelse er sammenlagt af den “klassiske” østrigs- og den “klassiske” italiensrejse, der er kendetegnet ved, at vi kører alle de gode udflugter med stort detaljeret indhold, uden at det bliver de allerlængste udflugtsdage. På den “klassiske” rejse i Østrig er der tænkt på, at der er god tid til udflugterne, masser af fine udflugtsruter og pauser og tid til at se og opleve lokale ting også. På udflugterne i Italien er disse lavet ud fra de samme principper, hvor selve køreoplevelsen og de mange fine veje er i fokus. Her har du også mulighed for at tilvælge en ekstraordinær lang udflugt til Italiens højeste bjergpas Stelvio.

På Østrigske og Italienske Alper Klassiker er der naturligvis – som altid – også plads til motorcyklister med bagsædepassager.

Hvis du vil køre ekstra lange udflugter og have kortere pauser, og du kører uden bagsædepassager, så kan du overveje at vælge Østrigske  og Italienske alper XL, som du også ser præsenteret her på siden.

Alle billeder i denne præsentation viser oplevelser og områder, som du vil opleve på denne rejse.

Se hele rejsepræsentationen og de flotte billeder her på siden.

Video fra Østrigske Alper.
Denne video viser nogle af de skønne ruter, der køres på rejsen i de Østrigske Alper. Her er masser af smukke bjerge, dejlige udsigter, flotte pausesteder og gode lokale oplevelser.

 Video fra Italienske Alper. 
Her ser du en video, jeg har lavet, som viser nogle af ruterne vi skal køre. Glæd dig til en fantastisk rejse gennem de Italienske alper med fine veje, fantastiske udsigter og hyggelige pausesteder.

På denne rejse oplever du blandt andet:

  • Dansk turleder, der kender såvel Tirol som Dolomitterne og naturligvis taler flydende tysk.
  • I Tirol: 4-stjernet hotel med panoramaudsigt, storslået morgenbuffet og 4-retters aftenmenu samt stor salatbuffet og dessertbuffet med ostebord og is. Hotelfaciliteter: Wellnessafdeling med panoramaudsigt med swimmingpool, sauna, dampbad, infrarød kabine, massage, varmt hvilerum samt skøn udendørs hvileområde med panoramaudsigt.
  • I Dolomitterne: 3-stjernet superior-hotel med panoramaudsigt, flot italiensk morgenbuffet og 4-retters middag til aften. Hotelfaciliteter: Wellnessafdeling med dejlige faciliteter som jacuzzi, sauna, dampbad, varmt hvilerum, massage etc.
  • Udflugter hver dag bl.a. på bjerge med panoramaudsigt over sneklædte bjergtoppe og gletsjere.
  • Frokost på gourmetrestaurant i Tirol med lokale specialiteter.
  • Besøg og kørsel på Tirols og Østrigs højeste bjergpas og alpeveje, bl.a. Grossglockner Hochalpenstrasse, Zillertaler Höhnenstrasse, Pass Thurn, Kitzbühler Horn og mange andre små og smukke bjergpas, som du næppe ville finde selv.
  • Besøg og kørsel på Dolomitternes og Italiens højeste bjergpas og alpeveje – antallet har jeg opgivet at tælle. Vi skal bl.a. køre på Falzarego-passet, Val Gardena-passet, San Pellegrino-passet, Sella-passet, Pordoi-passet, Valle-passet og naturligvis Stelvio-passet, ligesom mange andre små og smukke bjergpas, du ikke ville finde selv.
  • Mulighed for “tiroler abend” med dans og musik på hotellet.
  • Aftenunderholdning med lokalt “blas orkester” med tirolermusik og udskænkning.
  • I Tirol 2 udflugter med lift til bjergtinder i 1.500 til 2.000 meters højde for frokost eller kaffe.
  • I Dolomitterne 1 udflugt til bjertinde i 2.400 meters højde.
  • Udflugt til området, hvor tv-serien “Der Bergdoktor” er optaget med besøg ved doktorhuset og kirkepladsen med Wilde Kaiser-restauranten og kirken.
  • Udflugt med “Bummeltog” til 1.200 meters højde og besøg på snapse- og likørbrænderi med 5 forskellige smagsprøver og mulighed for køb af østrigske specialprodukter.
  • Besøg i “Kaffe og Kage Himmelen” –  med et udsøgt og ekstra stort udbud af frisklavede kager.
  • Besøg på økologisk mejeri med mulighed for at se stalde og mejeriet.
  • Indendørs parkering og mulighed for vask af motorcykel på begge hoteller.

Rejseinformationer

Rejsebeskrivelse – dag for dag.

Rejsedag 0. Lørdag 6. juli 2024: Udrejsedag. Rejsedag udenfor program.
Denne dag er ikke en del af rejseprogrammet, men jeg vejleder dig gerne i det rette rejseforløb.
Jeg vil anbefale at rejse hjemmefra i dag og tage en overnatning på rejsen gennem Tyskland.
Jeg anbefaler dig gerne den rigtige rute gennem Tyskland, så du får mindst mulig bøvl med den aktuelle trafik i sæsonen og undgår for meget vejarbejde på ruten.
Samtidig giver jeg dig gerne forslag til overnatningshoteller, der ligger godt på ruten.
Ved bestilling af rejsen skriver du blot, om du ønsker hjælp til dette.

Rejsedag 1. Søndag 7. juli 2024: Ankomstdag.
Dette er ankomstdagen i Tirol, hvor du selv kører til hotellet. Det er mest naturligt, at du har taget en mellemovernatning i Tyskland, så du i dag ankommer hen på eftermiddagen til hotellet.

Fra Padborg er der 1.050 km og fra Puttgarden er der 1.030 km til hotellet.

Du kan allerede checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Ved ankomst kan du parkere direkte ved hotellets indgang for aflevering af bagage, og herefter er der gode parkeringsmuligheder i en stor garage eller naturligvis udenfor, hvis du hellere vil det.

Hvis du ankommer tidligt, kan du naturligvis benytte hotellets dejlige facilitetter og møde andre rejsedeltagere. Du ankommer til vores dejlige 4-stjernede Hotel Bergkristall beliggende midt i Kitzbühler Alperne. Vi bor i en højdal, der er kendt for 4 små landsbyer, som alle ligger i 700-900 meters højde. Her er smukt og gæstfrit, og ikke så turistet som mange andre steder i Tirol og Østrig.

Alle skal være ankommet kl. 17.00, hvor der er et informativt velkomstmøde, som alle rejsedeltagere skal deltage i. Under dette velkomstmøde vil alle rejsedeltagere møde hinanden – både gæster for klassiker- og XL-rejsen. Her vil I også møde rejselederne for disse to grupper.
Til velkomstmødet vil jeg fortælle om praktiske forhold for at køre motorcykel i Østrig og naturligvis fortælle om det simple og meget sikre system, som jeg har udviklet for at køre fællestur. Det er vigtigt at forstå dette system, og derfor fortæller jeg om det, inden vi skal køre den første udflugt i morgen. Så har du tid at spørge, hvis du er i tvivl om noget.

Vi spiser aftensmad kl. 18.30. Der bydes hver aften på en flot menu, der består af 4-retters aftenmenu samt stor salatbuffet og dessertbuffet med ostebord og is. Til forret er der også altid 2 supper at vælge imellem. Hovedretten vælges ud fra 2-3 forskellige hovedretter. Maden, vi spiser er af høj kvalitet og der er gjort meget ud af de gode råvarer og præsentationen af maden. Personalet er meget venligt og alle tjenere har typist tirolsk tøj på. Der er meget fornuftige drikkevarepriser, og køber du en hel flaske vin og ikke drikker den i aften, så står den i baren til i morgen aften.

Som hver aften vil turlederne også i aften under middagen fortælle om morgendagens udflugter, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til, og hvordan tidsplanen og dagens forløb i grove træk ser ud.

Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning i de pæne værelser.

Rejsedag 2. Mandag 8. juli 2024: 160 km udflugt i de lokale bjerge. 
I dag bydes der på en dejlig morgenmadsbuffet, og der er god tid til at spise den, idet vi først skal afsted kl. 09.00 fra hotellet.
Hver morgen serveres en meget stor og varieret morgenbuffet på hotellet. Her findes alt i skærepålæg, mange forskellige slags brød, både mørkt og lyst og naturligvis croissanter og kager. Her er tillige røræg, bacon og pølser og kogte æg. Tillige et stort udvalg i juice, mælk, kaffe, te og chokolade. Her bydes også på et meget fint udvalg af skåret frugt samt forskellige slags syltetøj og flere slags oste. Her går ingen sultne fra morgenbordet!

Kl. 09.00 starter dagens udflugt, og ruten går i dag ud af højdalen, hvor vi bor, og vi skal på opdagelse i de nærliggende tirolske bjerge. Vi starter med at køre ca. 800 meter ned fra højdalen, hvor vi bor. Herefter kører vi gennem den flotte Inndal, hvor Innfloden løber. Efterfølgende kører vi op på vores første lille bjergpas på vej mod Zillertal. Her kommer vi op på ganske små og fredelige veje, hvor vi kører i 800 til 900 meters højde. Her er let at køre og en fin start på de Østrigske alpeveje. Her får vi en speciel smuk udsigt over Zillertal-dalen, som vi om kort tid skal køre “nede i”.

Nu fortsætter ruten et kort stykke gennem Ziller-dalen – bogstaveligt nede i dalen, inden vi kører op til en bomvej, hvor vi skal betale en lille “maut” for at køre. Det er bompenge, som bruges til at holde vejen i stand, og vi kommer nu ud på et meget fint vejsystem, der bringer os op gennem smukke skove og fine stigninger op på bjergsiden af Ziller-dalen. Vejen er god, og vi holder god afstand, så vi kan nyde den flotte udsigt. Undervejs krydser vi såkaldte “færiste”, der holder kvæget i indhegningen oppe på almen, altså bjergmarkerne. Heroppe stopper vi ved en alm-café, hvor vi har en smuk udsigt over de omkringliggende bjerge.

Efter en dejlig kaffe pause med fantastisk udsigt, fortsætter vi nu i roligt tempo ad de små og snoede alpeveje med skønne udsigter. Vi kører flere steder, hvor vi har direkte udsigt fra vejen og ca. 800 meter ned i dalen. Det er meget specielt og en flot oplevelse, og det har vi tid til at opleve. Senere på formiddagen gør vi stop på en lille alm, hvor der er en restaurant med hyggelig terrasse, hvor vi kan spise vores frokost. Her er der naturligvis også dejlig udsigt til Kitzbühler-bjergene.

Efter frokost går ruten nu videre ad den højalpine vej, der sidenhen går ned til dalen, som vi nu kører ud af. På vejen gennem dalen holder vi en kaffepause hos en meget fin tøjbutik, der altid har nogle gode tilbud til os i ægte tirolertøj! Her kan kvinderne få den helt rigtige “Dirndl”, altså kjole, og herrerne kan få nye “Lederhosen” med smæk, skjorte og matchende sko. Det er sjovt at besøge, og hvis du er kaffetørstig, så kan det også købes her.

Eftermiddagen går gennem Inn-dalen til vores lokale 7 km lange opkørsel til vores højdal, hvor vi snart er hjemme ved hotellet igen. Jeg forventer, at vi er tilbage ved hotellet ved 16-17-tiden om eftermiddagen, så der er tid til at slappe af og nyde hotellets faciliteter inden middagen, der formodentlig spises omkring 18.30 i aften, da vi har et arrangement, man kan deltage i kl. 20.00. Det er naturligvis frivilligt at deltage.

Hyggeligt samvær og god mad inden dagens sidste aktivitet, der er en lille vandretur på ca. 300 meter til en smuk udendørs scene, hvor der er gode siddepladser og meget fin “Blasmusik”. Her i dalen, hvor vi bor, er der 4 små landsbyer, og hver by har sit eget “Blasorkester”. I dalen har de deres egen musikfolkeskole, der er ved at blive udvidet – så der er meget fokus på musikuddannelse i dalen, og de er meget dygtige. Musikken, som vi skal høre i aften, er ikke “Tirolermusik” men orkestermusik, hvor man både spiller egne numre, og i høj grad mange kendte numre, som de har lavet deres egen komposition af. Det er meget dygtige musikere og god underholdning – og så kan man få en øl til og evt. en “Obstler” fra de søde piger, der sælger dette til gavn for orkestret.

Musikken varer normalt til 21.30, og så er der kun kort tilbage til hotellet, hvor der nu er tid til en god overnatning på hotellet.

Rejsedag 3. Tirsdag 9. juli 2024: 40 km lokal udflugt.
I dag er der endnu en god morgenmadsbuffet, som kan nydes i fred og ro, for vi skal først køre kl. 09.00 fra hotellet.

Nu skal vi opleve den lokale højdal Wildschönau, der i sin totale længde er ca. 24 km og består af 4 små “Kirchdörfer”, altså små landsbyer med egen kirke og menighedsråd. Tidligere levede man af brydning af bjergene for metaller, men i dag er det landbrug med kvæg og afgrøder samt turisme, der er fremherskende. Her bor i alt 4.340 personer, så der er god plads.

Vi starter fra vores hotel og kører direkte op mod en af de små landsbyer, der er den mindste og som er kåret til at være Østrigsk smukkeste landsby. Her stopper vi og ser på den meget lille landsby med sin meget lille skole, hvor der går 11-14 børn, der lige nu har sommerferie. Her er der også en smuk lille landsbykirke, der absolut er et besøg værd. Hvis der er interesse for det, kan vi normalt også gå hen og se nogle alpakaer, der går ved dalens ældste værtshus,  der er kendt tilbage fra år 1670, dvs. mere end 300 år gammelt.

Ruten fortsætter nu ned ad bjerget, hvor landsbyen ligger, og fortsætter op gennem højdalen mod den yderligste alm, der ligger i 1.180 meters højde. Der er ca. 12 km derud, og her stopper vi, og turlederen fortæller om landbrugsdriften herude, der er ét stort kollektiv. Den lokale restaurant drives sågar også af et kollektiv, ligesom det lille og fine økologiske mejeri, der har vundet utallige priser for sin gode ost. Her er der mulighed for at se staldene, hvor kvæget bliver malket – og hviler, inden de skal ud på almen igen. Her er også søde små kalve. Vi går tillige hen og ser det lille mejeri, hvor vi kan se ind i hjertet af mejeriet, hvor Johan arbejder. Johan er den kendte mejerist med de mange udmærkelser for sin gode ost. Han er mejerist her oppe på almen om sommeren, og om vinteren massør på et 5-stjernet hotel. Kun få forstår ham, for han taler med ekstrem dialekt. Da der først er rundvisninger fra kl. 11.00 på mejeriet nøjes vi med at se det ganske kort og kører videre. 

Efter at vi har besøgt det højeste asfalterede sted i dalen, vender vi motorcyklerne og kører mod den næste landsby, hvor vi parkerer ved kabineliften. Vi skal i dag med liften op på bjerget til den højeste panoramarestaurant, der kan nås med lift. Bjerget er 1.898 meter højt, men vi nøjes sikkert med at stoppe ved vores frokoststed i ca. 1.750 meters højde. Turen i kabineliften er inkluderet. Her er vi tidligt, idet vi derved får de gode pladser med udsigt ved bjergkanten. Her er naturligvis dejlig udsigt overalt. Restauranten byder på god mad og har naturligvis også typiske tirolerretter som f.eks. “Gröstl” – en ret, der minder om vores biksemad med spejlæg, “Kaspressknödel” – der er fladtrykte Knödel med ost eller de gyldentbrune “Kiachl” – “Tafelspitz” der betragtes som Østrigs nationalret og som er oksespidsbryst med Knödel og rodfrugter. Her kan du også spise “Kaiserschmarrn”, der er den mest kendte dessert i Østrig og smager lidt som pandekager. På denne restaurant er den så stor, at den spises som en ret i sig selv!

Efter frokost er der mulighed for at nyde den skønne udsigt, hvorefter vi tager liften ned til motorcyklerne igen. Nu har vi godt 16 km, til vi er tilbage ved hotellet. Inden vi er der, kører vi gennem de næste to landsbyer i dalen og stopper i den landsby, der er kendt for de mange faldskærmsudspring – paragliders. Her er der forhåbentlig stille vejr, så vi kan se faldskærmsspringerne lande på marken ved siden af den store lift, der bringer dem op på bjerget.

Nu fortsætter ruten tilbage til hotellet, hvor vi parkerer motorcyklerne og har en lille pause, til vi kl. 15.00 skal afsted igen.

Kl. 15.00 afhentes alle af et “Bummel-tog” dvs. en traktor med togvogne, hvor vi sidder på eftermiddagens udflugt. Ruten går nu i løbet af en halv time gennem bjergene her i dalen og op på siden af højdalen. Vi stopper i 1.200 meters højde, hvor vi skal besøge Sigi og hans hustru Alexandra. Sigi har et ædel-brænderi her oppe i 1.200 meters højde. Dvs. han brygger obstler, likører, snapse, gin og rom. Tillige laves der også udsøgte marmelader. Sigi har også et lille landbrug, som vi stopper ved. Her ligger hans bryggeri, der er et topmoderne bryggeri i et smukt træ hus på kanten af dalen – altså virkelig på kanten – med fænomenal udsigt. Vi ser hans bryggerisystem (se billederne her på siden), og han fortæller om historien med “hjemmebrænderi”, som der er en stor tradition for i Østrig – og faktisk en lovlig tradititon.
Her oppe på almen har Sigi en bryggeritilladelse til både at lave ædle brændevine, likører, gin og rom. De produkter, han laver, er lavet af de bedste frugter og materialer, der kan fås, ligesom de udelukkende er fra Østrig og Sydtirol, dvs. Trentino-området nord for Gardasøen. Der er høje krav til produktionen, og Sigi har fået mange udmærkelser og vundet konkurrencer i sit fag.
Under vores besøg skal vi smage 5 forskellige ædle brændevine og likører, og samtidig får vi lidt brød og røget skinke samt vand. Mens vi nyder det hyggelige selskab og den flotte udsigt. Hvis det er godt vejr, kan vi også sidde udenfor.

Efter besøget kører vi kl. 17.30 tilbage med bummel-toget og er ved hotellet senest kl. 18.

Jeg forventer, at vi spiser til aften kl. 18.30, hvor turlederne fortæller om morgendagens aktiviteter.

I aften kan der godt være planlagt en “Tirolerabend” på hotellet. Dette arrangement afholdes ofte på hotellet, hvis der er nok gæster til det. Det er noget hotellet beslutter, og vi er velkomne, hvis det gennemføres. Det er traditionel østrigsk dans og musik, hvor der også er sjov og underholdning undervejs. Herrerne er kendt for at klappe sig selv på lårene og lave akrobatlignende danse. Det er meget underholdende og sjovt, og rejsedeltagerne er velkomne til at deltage i dansen.

Jeg kan ikke sige, om dette arrangement er denne aften, men det ved vi i løbet af ugen. Overnatning i de flotte værelser.

Rejsedag 4. Onsdag 10. juli 2024: 300 km udflugt til “Østrigs tag” – Grossglockner Hochalpenstrasse.
I dag er der også en god og stor morgenmadsbuffet på hotellet. Det serveres tidligt, for vi skal forlade hotellet allerede kl. 08.00. Det er ikke fordi, at vores udflugtsdag er meget lang, men der skal være god tid til pauser og oplevelser undervejs.

Ruten til Grossglockner går via Tirol gennem Salzburgerland over et par små bjergpas, som vi kommer let igennem, og efter ca. 100 km og tid til at tanke motorcyklerne op, er vi ved et hyggeligt pausested, hvor turlederne informerer omkring dagens praktiske forløb, maut, frokost etc.

Efter pause med kaffe og info kører vi i fælles trop til maut-betalingsstedet og herefter starter opkørslen på den fantastiske vej, der blev bygget i 1935 og kun var en grusvej. Indenfor de sidste 5 år er stort set al asfalt over det 48 km højalpine bjerg blevet udskiftet og er af super kvalitet i dag. 10 km af ruten på i alt 48 km er beliggende over 2.400 meters højde! Her stopper vi naturligvis flere gange på ruten ved de helt rigtige stoppesteder. Vi kommer bl.a. til passet i 2.504 meters højde og naturligvis også det kendte udsigtspunkt i 2.571 meters højde. Bjergvejen er lukket fra oktober til maj pga. sne, men da vi er her i juli, er det meste af sneen væk, dog ikke på bjergtinderne og på Grossglockner-gletsjeren, hvor vi holder pause for at spise frokost. Når vi er ved gletsjeren, er vi tæt på den sydligste del af Grossglockner, der ligger i delstaten Kärnten.

Her ved den gletsjeren Kaiser Franz Josef Höhe, hvor vi også kan se toppen af Grossglockner bjerget er der en flot udsigt over gletcheren, der dog er betragteligt mindre end første gang jeg så den i 1990. Her er der mulighed for at parkere motorcyklerne og vandre ud og købe en sandwich eller to og spise sin frokost med dejlig udsigt. Du kan også gå ind på en restaurant, hvis du hellere vil det.

Vi kan naturligvis vælge at køre sydligt ud af Grossglockner Hochalpenstrasse og så blot køre ad almindelige landeveje og lange tunneller tilbage til Tirol og vores hotel, men planen er nu, at vi nu giver mulighed for, at du selv oplever de 48 km højalpine veje tilbage ad ruten vi kom.
Det er nu en helt anden køreoplevelse, både hvad angår udsigter og frem for alt sving og stoppesteder. Jeg har anbefalet et par stoppesteder til retur-vejen, og de 48 km går hurtigt. Hvis du hellere vil følge turlederen tilbage, er det naturligvis også muligt.

Vi mødes nu ved det samme kaffested, som vi holdt pause ved i formiddags, og når gruppen igen er samlet, går ruten ad nye veje langs Zell-søen og nye fine alpeveje tilbage gennem Salzburger Land og til Tirol, hvor vi bor.

Det forventes, at vi er tilbage ved hotellet ved 17-tiden, hvis trafikken forløber normalt. Der er middag på hotellet kl. 18.30, og turlederne fortæller i aften om morgendagens udflugter.

Rejsedag 5. Torsdag 11. juli 2024: 150 km udflugt i “Kaffe og Kage Himmelen” og frokost i 1.500 meters højde.
I dag har vi fin tid til at køre dagens udflugt, så vi starter først kl. 09.00 efter morgenmaden, hvor vi endnu engang skal ud af højdalen, som vi bor i.

Efter at vi er kommet ned af bjerget, som vi bor på, kommer vi igen til at køre langs Inndalen – dog i en ny retning mod den smukke gamle middelalderby Kuffstein, som vi primært kører langs, inden vi kommer til nye alpeveje med meget fine udsigter over søer og moser. inden vi for en kort stund kommer ind i grænseområdet ved Østrig og Tyskland. Efter ca. 1,5 times kørsel kommer vi til en lille “Stüberl”, der nok mest vil kunne kaldes en café i dag. Her holder vi pause, og vi sidder formodentlig udenfor på terrassen med dejlig udsigt til de store og flotte kager, der lige om lidt kommer på bordet! 

Inden vi bestiller vores kaffe og kage, viser jeg lige det lille “kageudsalg”, hvor der hver dag er omkring 20 forskellige friske kager, primært lagkager med fløde til salg. Det er et meget populært sted, og både kaffen og kagerne er gode. Se billederne her på siden, med servitricen, der bærer det store fad med kager ud! Her kan man godt blive mæt i kager!!!

Efter denne hyggelige pause går ruten nu ad små landeveje gennem et lille stykke af Tysklands grænseland og tilbage mod Kufstein, som vi endnu engang passerer, inden vi kører ad nye ruter med udsigt til Wilde Kaiser-bjergmassivet, hvorefter vi kører over to små bjerge med serpentinersving til vores frokostdestination, der ligger for enden af en kabinelift. Når vi er ved liften, parkerer vi motorcyklerne og tager liften op til 1.500 meters højde (liftturen er inkluderet), hvor vi går 150 meter til en lille bjerghytte med udsigt over vores egne bjerge og Wilde Kaiser-bjergene.

Her er der god lokal mad og mulighed for at nyde naturen og den dejlige bjergluft udenfor hytten, hvor vi spiser. Forleden så vi, hvor paragliderne lander i dalen, og nu er der udsigt til det sted, hvor de starter. Her springer de ud i intetheden og har meget fine vindforhold til en lang flyvetur over bjergtoppene, som vi kan se. Hvis du har lyst, kan du gerne tage en tur i en dobbelt paraglider. Turlederen hjælper gerne med at reservere plads for dig. Frokosten bliver lidt sent, hvilket sikkert passer godt til den store kage, vi fik i formiddags.

Den sidste strækning på ca. 10 km er fint klaret, og vi er tilbage ved hotellet omkring kl. 16, hvorefter der er tid til at nyde hotellets faciliteter, den hyggelige bar og lounge eller vandre en tur.

Middagen serveres kl. 18.30, hvor der er tid til hygge og godt samvær med de andre rejsedeltagere.

Rejsedag 6. Fredag 12. juli 2024. 120 km udflugt til ”Der Bergdoktor”, højalpin kaffe og gourmetfrokost i det grønne.
Denne dag er vores sidste udflugtsdag på denne rejse. Den er tilrettelagt, så vi får en flot udflugtsdag igennem de smukke bjerge med spændende stop og god frokost.

Efter at vi har indtaget vores morgenmad, forlader vi hotellet kl. 9, og nu går ruten ad nye veje og over det første lille bjergpas, der ligger direkte ved det store bjergmassiv ”Wilder Kaiser”. Vi kan på vores udflugter flere dage se til Wilde Kaiser-bjergmassivet, der rækker op til 2.344 meter over havet. Bjergkæden er en del af de nordlige kalkstensalper, og da en del af bjerget rækker over trægrænsen, ser man også de meget markante stenområder på bjerget.
Wilde Kaiser er også kendt som stedet, hvor den meget populære tv-serie ”Der Bergdoktor” er optaget.
Jeg vil tro, at de fleste har set ”Der Bergdoktor” på dansk tv, f.eks. på TV2 Charlie, der sender to afsnit hver eftermiddag. Serien er en tysk-østrigsk tv-serie, der blev sendt første gang 6. februar 2008, og der er således lavet 17 sæsoner med Dr. Martin Gruber og hans familie, kærester, venner og klienter. Jeg har været nede og se ”lokaliteterne”, og i formiddag kører vi en rute, der bringer os forbi to af optage-stederne, der bruges i serien. Det første sted, vi kommer til, er ”Das Bergdoktorhaus”, hvorfra Martin Gruber driver sin praksis. Vi kører først forbi huset, hvor vi desværre ikke kan parkere Vi ser det, mens vi kører forbi på motorcykel to gange, og herefter er der mulighed for at parkere og gå 400 meter op til huset, hvis der er interesse for det.

Herefter fortsætter ruten langs Wilde Kaiser-bjergene, hvor vi blot kører en kort rute, som bringer os til den næste location i tv-serien. Det er i en lille landsby ved Wilde Kaiser, hvor vi kører ind og ser den lille landsbys torv, brønden og restauranten ”Wilde Kaiser”, som drives af Susanne i tv-serien. Her kan vi parkere tæt på, og vi kan også gå hen og se den smukke kirke, der ligger ved torvet i byen.

Efter vi har besøgt disse to let tilgængelige optagesteder for tv-serien, fortsætter vi til hjertet af Kitzbühler-alperne, nemlig byen Kitzbühl, hvor vi kører op ad en lille maut-vej, som bringer os op på det højeste bjerg, man kan køre til. Her er ca. 8 km højalpin vej, der ender på et flot plateau, hvor vi holder pause og kan sidde og nyde den smukke udsigt over Kitzbühler-bjergene og Wilde Kaiser, vi netop har været ved. Et dejligt pausested, hvor vi kan sidde på terrassen med panoramaudsigt.

Nu går ruten på den sydlige side af Wilde Kaiser-bjergene med helt nye udsigter og en fin lille rute langt ud i en lille dal. Her kører vi ud for at spise vores frokost hos Michael og Agate, der driver et lille gasthaus med en meget anerkendt restaurant. Her tilberedes rigtig god mad af lokale råvarer. Michael står i køkkenet og er en dygtig kok og har sammensat et fint frokostkort, der også er til at betale sig fra, og som har gode og velsmagende retter. Der er mulighed for at sidde udenfor på terrassen og nyde det gode vejr og den gode mad.

Efter frokosten er der en ny rute ud ad den lille dal, og efter få kilometer er vi tilbage i vores egen højdal, hvor vi slutter dagen på vores hotel.

Dagen afsluttes med en god middag på hotellet, hvor vi hygger os og spiser god mad, inden turlederne fortæller om programmet i morgen, der er hjemrejsedag for dem, der er på 7 dages rejsen, eller en hviledag for dem, der skal med videre mod Italien på søndag.

Rejsedag 7. Lørdag 13. juli 2024. Fridag. 
I dag har rejsedeltagerne på denne 14 dages rejse fridag. Det betyder, at du kan nyd morgenens store morgenbord, slappe af på hotellet eller køre en kortere eller længere udflugt som det passer dig. Turlederen er gerne behjælpelig med at give idéer til udflugter.

De gæster, der har været på 7 dages rejsen i Østrig tager hjem i dag, så til aften er der ikke helt så mange deltagere, som der har været i løbet af ugen. 

I eftermidag kan det være at rejsedeltagerne gør deres motorcykler klar til udflugten i morgen mod Italien. Der er mulighed for at vaske motorcykel, så det kan være noget af eftermiddagen skal gå med det også? Hotellets gode faciliteter er også åbne. 

Til aften er der endnu en god middag på hotellet. Det bliver sidste middag i det Østrigske, og turlederne fortæller om morgendagens flotte udflugt til Dolomitterne. Overnatning på det dejlige hotel.

Rejsedag 8. Søndag 14. juli 2024. Udflugt til Italien. Ca. 220 km.
Efter morgenmaden her i Wildschönau startes motorcyklerne ved 09.00-tiden og kører sydpå. Ruten går gennem Tirol og forbi Kitzbühel til vores sidste Østrigske pas i 1.274 meters højde, inden vi kommer til Tauern nationalparken, hvor vi har en kort strækning gennem tunellen, hvor der skal betales maut. Det forventes, at såvel klassiker som xl-gæster følges med én turleder til Italien i ét samlet hold. Den anden turleder er allerede kør til Italien for at sørge for alt det praktiske for gæsternes ankomst til hotellet. 

Efter tunnel passagen går ruten nu ad fine bjergveje mod grænsen. Vi krydser i dag det mindste bjergpas som vi møder på de 14 dages rejse. Her kommer vi op af en lang opkørsel til grænsen mellem Østrig og Italien, hvor vi gør pause. Her er passet i 2.052 meters højde. Rutens tidspunkt passer sikkert med frokost, og det er naturligvis et smukt udsigtspunkt. Her skal vi også vente til “det bliver vores tur” til at køre ned ad bjerget, idet der her er ensrettet trafik i en halv time ad gangen – i hver retning. 

Efter dette kører vi til et kort stop ved en smuk sø i Italien inden vores næste bjergpas i 1.789 meters højde, hvor vi starter indkørslen i Dolomitterne. Her er smukke dale og skønne bjergudsigter til de majestætiske bjerge, vi skal opleve i den næste uges tid. Vi tanker selvfølgelig op inden vi skal over vores sidste bjergpas i dag i 1.875 meters højde. Herfra er den sidste del af ruten på ca. 5 km til vores hotel i Arabba let at køre, for den går primært nedad til de 1.600 moh hvor vi skal bo. 

Vi forventer at være fremme ca. kl. 16.00. Turlederne checker hurtigt alle gæster ind, således at alle hurtigt kan aflevere bagage og evt. tage en kop kaffe på terrassen med udsigten til de storslåede bjerge. 

I dag ankommer tillige gæster, der skal deltage på 7 dages rejsen til Italienske Alper. De checker også ind i eftermiddag, og turlederne holder velkomst møde for disse. 

Vi spiser først aftensmad kl. 19.00 – vi er jo i Italien. Der bydes hver aften på en fin italiensk menu, der består af 4-retters aftenmenu, bestående af en typisk italiensk forret, hovedret (valgmenu) og dessert. Hertil er der en stor salatbuffet og antipasti, som også kan vælges til hovedretten. Maden, vi spiser er af god italiensk kvalitet, og der er gjort meget ud af de gode råvarer og præsentationen af maden. Personalet på hotellet har arbejdet her i mange år, og bliver hurtigt kendt med gæsterne, hvilket også betyder god humor og venlighed. Der er fornuftige drikkevarepriser, og køber du en hel flaske vin og ikke drikker den i aften, så står den i baren til i morgen aften.

Som hver aften vil turlederne også i aften under middagen fortælle om morgendagens udflugter, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til, og hvordan tidsplanen og dagens forløb i grove træk ser ud.

Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning i de pæne værelser.

Rejsedag 9. Mandag 15. juli 2024. Ca. 130 km. En god lokal udflugtsdag.
Morgenmaden på vores hotel er typisk italiensk med hvidt brød af forskellig slags, men også yoghurt, müsli, frugt og naturligvis  skærepålæg, marmelade, forskellige slags oste, croissanter, kager og æg. Rigtig god italiensk kaffe og te. Her skal vi nok blive mætte inden dagens udflugt.

Kl. 09.00 gør vi klar til dagens udflugt. Vi kører i dag både i det centrale og det mest kendte område af Dolomitterne. Således kan rejsedeltagerne vænne sig til ruterne og oplever allerede i dag de flotte udsigter og meget grønne dale.

Dagen bliver god og varieret med de helt rigtige stoppesteder undervejs. Vi stopper både langs ruten og også på de bjergpas eller populære stoppesteder, der ligger på ruten. Morgenens rute starter med opkørsel ad de 33 hårnålesving, der strækker sig over de første ca. 8 km af dagens rute. Her er der ofte en professionel fotograf, der tager billeder af os, men han er nok ikke så tidligt oppe, men vi ser ham senere.

Vi krydser nu Pordoi-passet i 2.239 meters højde, og kører mod Canazei ad en flot og godt 7 km lang nedkørsel. I løbet af de 7 km kører vi ned fra den brutale bjergklippe gennem grønne granskove til et meget kendt skisportsted. På den korte rute er vi kørt 700 meter ned.

I Dolomitterne er der mange områder og bjerge, der er beliggende over trægrænsen, og bjergene her er meget voldsomme og bastante – ja ligefrem brutale – men også fantastisk smukke! De er meget lyse og til tider blege at se på, afhængig af solens indfald, og de laver store skygger, fordi de har store lodrette vægge. Bjergene består for størstedelen af hævede koralrev, som blev dannet i Tethyshavet i løbet af Trias-perioden (fra 251 til 199 millioner år siden). Bjergarten kaldes for dolomit, og den bliver brudt og forhandlet i knust form, f.eks. under navnet ”Dolomitkalk”. Tidligere blev bjergene kaldt for ”De blege bjerge”, men nu har de det naturlige navn Dolomitterne.

Ruten fortsætter rundt i det centrale af Dolomitterne, og ruten går nu gennem en ny naturpark med et flot pas. San Pellegrino er et flot bjergmassiv, specielt med ruten som vi kører på vej op på bjerget. Her kan vi se bjerge op til 3.200 meters højde og kører langs en flot bæk og gennem granskove. Der holdes naturligvis formiddagspause og en frokostpause undervejs – enten ude på ruten på en lille bjergrestaurant eller i en af de mindre byer på ruten.

Undervejs kører vi også forbi flere smukke grønne søer, hvor vandet er farvet af de mineralske krystaller, der kommer fra bjergene. Dagens sidste rute går forbi det store og flotte Marmolada-gletsjerområde, som vi stopper ved. Her er det højeste bjergmassiv i Dolomitterne med 3.043 meter over havet. Her er også en opdæmmet sø, der er skabt naturligt, idet der kommer umådelige mængder af vand fra bjerget.

Slutningen af eftermiddagen bringer os over Pordoi-passet, hvor vi evt. kan holde kaffepause og igen køre ned ad de 33 fine hårnålesving – hvor fotografen formodentlig er stået op, inden vi er tilbage ved vores hotel i Arabba – i hjertet af Dolomitterne.

Vi er tilbage i fin tid på eftermiddagen, så der er tid til en lille vandretur rundt i Arabba, hvor turlederen bl.a. viser gæsterne den lokale katolske kirke og kirkegård.

Middagen spises i restauranten med en god italiensk ret og hyggelig snak om dagens udflugt. Turlederne fortæller naturligvis om morgendagens udflugt og rute.

Rejsedag 10. Tirsdag 16. juli 2024. Ca. 140 km. Den store Sella Ronda-udflugt gennem de centrale bjergmassiver i Dolomitterne.
Efter endnu en god overnatning og morgenmad gør vi klar til en flot udflugtsdag, der viser rejsedeltagerne de bedste ruter og det mest kendte af Dolomitterne. 140 km for udflugten er det helt rigtige for de bedste og mest sneglede ruter i Dolomitterne.

Vi lægger ud med de lokale østlige bjerge og pas, og starten er fin og letkørt, hvor vi har et dejligt udsyn mod Marmolada-bjergene og dalene øst for vores hotel. Vores første rute op gennem et bjergpas bliver til 2.236 meter over havet i Giau-passet, hvor vi stopper og tager fotos. Herefter kører vi en flot rute med gode serpentinersving og til et af de mest kendte bjergpas, Falzarego-passet i 2.105 meters højde. Her er der pause med evt. kaffe, hvis deltagerne har lyst hertil.
Herfra er der en meget karakteristisk nedkørsel, der starter oppe i ”stenhavet” på bjergtoppen og går roligt ned mod en lille bjerglandsby – der er formodentlig ca. 10 km nedkørsel over ca. 1.100 højdemeter.

Vi har nu allerede kørt 90 km udflugt, og turlederen overvejer lige i forhold til formiddagens forløb, hvornår der skal være frokostpause på ruten. Frokosten bliver formodentlig på en af de små gode italienske pizzeriaer, som vi finder mange steder på ruten.

Efter en god frokost kører vi ind mod Sella-bjergmasivet og tager en udsigtspause på ruten, hvor bjergene føles mest massive og bastante.

Vi stopper ved Val Gardena og Gardana-passet i 2.136 meters højde – vejen blev anlagt i 1915 som en grusvej, og det er den heldigvis ikke længere.

Vi krydser Gardena-passet og kører videre ad nye små og snoede veje mod de østlige områder i Dolomitterne. Her kommer vi til passet opkaldt efter Sella bjerg-massivet som er i 2.218 meters højde, og som blev bygget i 1872.

Der holdes sikkert kaffe pause i Pordoi passet på vejen til hotellet inden vi skal køre de sidste 33 hårnålesving til hotellet.

Efter en flot og spektakulær dag omkring Sella Ronda bjergmassivet, bydes der igen på en god middag og hygge på hotellet. Turlederne fortæller om morgendagens udflugter og oplevelser.

Rejsedag 11. Onsdag 17. juli 2024. Ca. 190 km. De grønneste områder i de Italienske alper.
Ny dag og nye ruter. Dagen i dag bliver længere end de foregående, for nu har rejsedeltagerne oplevet de fine områder, og vi kommer nu på en længere udflugt, der bringer os ud af de centrale Dolomitter. Vi kører naturligvis igennem kalkstensbjergene på vej ud på de nye ruter.

Efter den gode morgenmad er der afgang tidligt på morgenen, så vi kan opleve nye ruter og eventyr i Dolomitterne.

Vi kører igen over Pordoi- og Sella-passet som vi kender fra i går. Nu er vi på vej ind i en naturpark, der hedder Puez-Odle, og ruten bringer os ud på små veje, der går nordligt langs Brennerdalen. Vi kan se ned i Brenner-dalen, der nok mest er kendt for den store motorvej, der går gennem Brennerpasset mod Gardasøen.

Vi skal dog ikke ned i Brennerdalen, men kører her på den ene “skulder” af dalen, hvor vi blot kører ad små landeveje, forbi små italienske landbrug og gennem ganske små bjerglandsbyer.

Vi holder sikkert en kaffepause hen på formiddagen, inden vi kører gennem smukke grønne dale og små bjergpas, der grundlæggende kun bliver brugt af de lokale, fordi de er så små. Vejene er fine, og vi har god tid til at nyde dem. Frokost bliver formodentligt på et lille fint pizzeria i en skov.

Efter frokost kører vi rundt om Kronplatz-bjerget. Det betyder igen et nyt pas, der hedder Furkel og som er 1.789 meter højt. Her kommer vi til og rundt om det “skaldede bjerg” ved Kronplatz.

Ruten i eftermiddag bringer deltagerne gennem de centrale områder af Dolomitterne, hvor vi nu passerer Campolongo-bjerget med 1.875 højdemeter på toppen. Her er der tid til at ”strække ben-” og evt. holde kaffepause. Vi kører nu fra nord mod syd, og dagen slutter igen i Arabba efter en dejlig udflugt med ca. 190 fantastiske bjergkilometer.

Selvom dagen er lang, har vi ingen stress, for Italienerne spiser først ved 19-tiden, og det skal vi nok nå. Tid til afslapning på hotellet inden dagens middag indtages i hotellets restaurant. Overnatning i de hyggelige værelser.

Rejsedag 12. Torsdag 18. juli 2024. 3 muligheder: Ca. 0, 70 eller 360 km. Fridag eller Gletsjer-udflugt eller den store Stelvio-bjergtur. Vælg selv!
Dagen i dag på klassiker rejsen er tænkt som en ”frivillig” dag, dvs. du kan selv vælge, hvad du vil bruge din feriedag på.

A. Du kan vælge at holde fri og gøre nøjagtig, som du har lyst til. Det kan du for resten på alle rejsedage, for der er ikke pligt at følge med på udflugterne.

B. Ca. 70 km udflugt. Denne udflugt starter kl. 10.00, så du har god tid til din morgenmad. Du kan tage med turlederen på en 70 km udflugt, der går til Marmolada-bjerget, der er Dolomitternes højeste bjerg med 3.343 meter over havet. På ruten kører vi over Pordoi-passet og tager den flotte nedkørsel til skisportsbyen Canazei, hvor vi holder en pause, inden ruten går gennem dalen forbi det store gletsjerområde ved Marmolada-bjerget. Bjerget kaldes for ”Dolomitternes Dronning”, og vi kører til den største liftstation, hvorfra vi tager kabineliften op til toppen af bjerget. Liftomkostningen er ikke inkluderet i rejsens pris (ca. € 30,-). Vi starter i 1.450 moh og ender i 3.265 moh! Bjergtoppen, der er 3.343 moh hedder Punta Penia. Vi kommer så højt, man kan med lift op til 3.265 moh. – det sidste stykke med liften går hen over en del af gletsjeren – og heroppe er der også et krigsmuseum i 3.000 meters højde. Museet omhandler Marmolada-bjergets betydning i ”Den store krig” – altså 1. verdenskrig. Det er sandsynligvis Europas højest beliggende museum.

Heroppe tager vi den med ro, for luften er tynd, og vi skal nyde udsigten over de mange bjergtoppe. Vi spiser sikkert frokost på den højest beliggende restaurant på bjerget og nyder den tynde luft. Efter frokost tager vi liften ned igen og starter motorcyklerne og kører ad en letkørt vej tilbage til vores hotel.

Der er ingen kaffepause på ruten i eftermiddag, da min tanke er, at vi skal tidligt tilbage til hotellet, så de, der har lyst kan tage med op på bjerget i 2.400 meters højde, hvor der er mulighed for at få en kop kaffe.

Vi går i eftermiddag de få meter til liften, der bringer os op på bjerget. Det er naturligvis frivilligt at tage med op, men det er en spektakulær tur, og vi kommer op i 2.400 meters højde. Her er der en flot udsigt over Dolomitterne, og mulighed for at nyde en god kop kaffe på en udsigtsrestaurant. Liften går senere ned til Arabba igen, og du kan også vandre de ca. 800 højdemeter ned fra bjerget til vores hotel. Der er en vandrerute, og det formodes at tage 2-3 timer.

C. Den store Stelvio-bjergtur. Ca. 360 km.
Vær venligst opmærksom på, at hvis du skal med på denne udflugt, så kører du sammen med dem, der er på XL-rejsen i de italienske alper. Udflugten er på 360 km og det er alt for langt til konceptet for Klassiker-rejsen, hvorfor der også er lavet en 70 km tur og lift tur på bjerget.

I dag skal vi tidligt afsted. Turlederen forsøger at få morgenmad så tidligt som muligt på hotellet, så vi skulle kunne komme afsted senest kl. 08.00.
Vi har en lang og flot dag foran os. Dagen krones med en flot køretur op til Italiens mest kendte bjergpas, nemlig Stelvio.
Vores udflugtsmål ligger i 2.757 meters højde. Bjerget byder på en fantastisk serpentinervej, der er populær og bliver kørt af mange. Derfor skal vi tidligt afsted, så vi er tidligt ved bjerget.

Ruten til Stelvio bringer os på tværs af Brennerdalen ad landeveje, der både byder på sving og bjerge, og også masser af frugtbare områder med æble- og pæreplantager, så langt øjet rækker.

Når vi kommer til det berømte bjerg, tager turlederen rejsedeltagerne med op til selve passet i 2.757 meters højde. Her bliver der en god pause, der også indeholder frokostpausen. Du kan køre lidt længere op på bjerget til en restaurant og spise pizza eller spise i selve Stelvio-passet, hvor der altid er en pølsevogn og flere spisesteder.

Mens vi er på toppen af Stelvio er der tid til at slappe af, gå op til en af de store snedriver på bjerget eller køre en ekstra tur ned og op ad bjerget. Det er der naturligvis mange der gør, og det er umagen værd.

Efter frokost går ruten nu ned ad bjerget ad en helt ny rute, nemlig mod og igennem Schweiz. Ruten er ad en lille og meget snoet vej, som giver udfordring til motorcyklisten. Der er tid nok, og når vi kommer ned til Schweiz, skal der naturligvis tankes billig benzin, inden ruten går videre østover mod de centrale Dolomitter igen.

Vi er tilbage på vores hotel sent på eftermiddagen mellem 18 og 19.

Aftenhygge og middag på hotellet efter en dejlig dag.

Rejsedag 13. Fredag 19. juli 2024. Østlige Dolomitter. Ca. 170 km.
Rejsens sidste udflugtsdag byder på et væld af små snørklede veje i de østlige Dolomitter.

Efter en god morgenmad forlader vi hotellet kl. 09.00 og kører et kort stykke på ruten mod Falzarego-passet, hvorefter vi drejer af hovedvejen og begynder at køre på nogle af de små alpeveje. Her er der ganske lidt trafik og dejlige udsigter.

Der bliver naturligvis en pause i en af de små byer, vi kører gennem, ligesom vi forventer at finde et godt frokoststed, der naturligvis også byder på pizza og andre italienske delikatesser på ruten.

Vi kører gennem et meget kendt og mondænt rejsemål, nemlig Cortina D’Ampezzo. Her er alle de moderigtige og smarte butikker, og alting er meget italiensk. Vi kører gennem byen, inden vi starter opkørslen på endnu et lille bjergpas.

Ruten tilbage mod vores hotel og Arabba giver os god mulighed for en frisk rute med mange serpentinersving, hvor der senere bydes på to bjergpas bl.a. Falzarego, der er i 2.105 meter over havet, og hvor vi gerne holder pause.

Eftermiddagen bruges måske på at klargøre motorcyklerne til rejsen videre i morgen mod Danmark eller mod nye rejsemål.

Turlederen aftaler i aften de endelige planer med gæsterne for hjemrejsen i morgen.

Rejsedag 14. Lørdag 20. juli 2024. Ca. 1.210 km. Hjemrejsedag.
I dag er det hjemrejsedag, og rejsedeltagerne planlægger selv deres individuelle hjemrejse til Danmark.

Der kan spises morgenmad tidligt, og det er let at køre hjem fra Dolomitterne til Danmark. Der er ca. 1.210 km til Danmark. Turlederen hjælper gerne med at planlægge din rute. For din hjemrejse mod Danmark er jeg gerne behjælpelig med forslag til rute og eventuelt valg af indkvartering for rejsen hjem.

Alle rejsedeltagere rejser hjem efter egen rejseplaner med dejlige minder fra en god og oplevelsesrig rejse i de italienske alper.

Indkvartering.

Østrig:
Alle gæster bor på det dejlige 4-stjernede hotel beliggende midt i Kitzbühler-alperne. Her bor vi smukt og gæstfrit og ikke så turistet som mange andre steder i Tirol og Østrig. Hotellet er familiedrevet, og Michaela og Alois tager sig godt af deres gæster.
Jeg har boet her mange gange med gæster og ynder selv at holde ferie her. Gæstfriheden er høj, og hotellet har meget fine værelser og høj service.
Alle værelser er moderne og udstyret med badeværelse med bruser og toilet (nogle med badekar og bruser), satellit-tv, og mange af værelserne har balkon. Værelserne vender mod nord, øst og syd. Jeg har ingen indflydelse på værelsesfordelingen eller dit værelses endelige placering. Da hotellet kun har 8 enkeltværelser, er der en almindelig enkeltværelsespris på disse første 8 enkeltværelser. Herefter bliver der benyttet dobbeltværelser som enkeltværelser, og derfor siger enkeltværelsestillægget, når de første 8 enkeltværelser er solgt.
Der er gratis internet på værelserne. Hele hotellet er røgfrit. For Rejserog.dk’s gæster er der fri adgang til den fine swimmingpool og det store wellnessområde, der bl.a. indeholder forskellige dampbade, panoramasauna, infrarød kabine og varme hvilerum med panoramaudsigt. Der er desuden en dejlig terrasse med liggestole direkte ud mod de smukke bjerge. Her er tillige et velfungerende motionsrum.
Hotellet har en hyggelig lounge og bar, der har åbent om eftermiddagen og før aftensmaden. Her samles vi normalt efter dagens udflugt.
Hotellet har en stor busgarage, hvor jeg har fået en “busbane” til parkering af motorcykler. Dvs. at vores motorcykler kan stå under tag i et område på ca. 15 x 4 meter. Garagen ligger ca. 100 meter fra hotellet. Du kan naturligvis også parkere direkte ved hotellet på p-pladsen under værelserne.
Hvis du evt. ønsker at vaske din motorcykel, kan du låne vandslange til dette (du skal som sædvanlig selv have sæbe, børste eller vaskeklud med).

Italien:
Alle gæster bor på det dejlige familiedrevne 3-stjernede superior-hotel Malita beliggende midt i Dolomitterne. Luca og hans familie har drevet hotellet med italiensk charme og personlighed i mange år. Her bydes hver aften på en fin italiensk menu, der består af 4-retters aftenmenu, bestående af en typisk italiensk forret, hovedret (valgmenu) og dessert. Hertil er der en stor salatbuffet og antipasti, som også kan vælges til hovedretten. Maden er af god italiensk kvalitet, og der er gjort meget ud af de gode råvarer og præsentationen af maden. Personalet på hotellet har arbejdet her i mange år, og bliver hurtigt kendt med gæsterne, hvilket også betyder god humor og venlighed. Der er fornuftige drikkevarepriser, og køber du en hel flaske vin og ikke drikker den i aften, så står den i baren til i morgen aften.
Morgenmaden på vores hotel er typisk italiensk med hvidt brød af forskellig slags, men også yoghurt, müsli, frugt og naturligvis  skærepålæg, marmelade, forskellige slags oste, croissanter, kager og æg. Rigtig god italiensk kaffe og te. Her skal vi nok blive mætte inden dagens udflugt.
Alle værelser er moderne og udstyret med badeværelse med bruser og toilet (nogle med badekar og bruser), satellit-tv og en del af værelserne har balkon.
Der er gratis internet på værelserne, men det fungerer bedst i receptionen. Hele hotellet er røgfrit.
Der er fri adgang til hotellets fine wellnessområde, der indeholder; dampbad (tyrkisk bad) , sauna, “vitarium”, der er et 60 grader varmt hvileområde med musik og duft. Der er tillige et fint kneipp-anlæg med varmt og koldt bad og et fint hvilerum med loungemøbler og vandsenge. Hvis du ønsker at benytte hotellets whirlpool eller solarium, betales et gebyr.
Hotellet har en hyggelig bar og opholdsområde ligesom en fin udendørs terrasse med eftermiddagssol. Her er der åbent om eftermiddagen og før aftensmaden. Her samles vi normalt efter dagens udflugt.
Hotellet har en fin garage til parkering af motorcykler, men der er også rigtig fin parkering lige udenfor terrassen ved hotellet.
Hvis du evt. ønsker at vaske din motorcykel, kan du frit benytte dig af dette ved garagen (du skal som sædvanlig selv have sæbe, børste eller vaskeklud med).

Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 12 deltagere. Det forventes, at der maksimalt er 14 motorcykler på denne rejse i Østrig og Italien.

Turleder/e:
Der er to turledere på denne rejse. En til Klassiker-gruppen og en til XL-gruppen.

Hvem kan deltage på denne rejse?
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i gruppe og at du har kørt motorcykel i udlandet før. Da der på denne rejse er meget kørsel i bjerge, og naturligvis mange sving, hvor der også er op- eller nedkørsler, skal du være erfaren motorcyklist. Du skal have god erfaring med mc-kørsel.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse.
Alle, der ønsker at deltage, og som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, skal lige tale med mig, så jeg kan fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster.

En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen. Jeg forventer naturligvis, at du i trafikken er årvågen, påpasselig og viser hensyn over for alle andre trafikanter, ligesom du lytter til turlederens råd og vejledning om fælleskørsel.

På denne rejse er alle, der kører 2 på motorcyklen naturligvis også velkommen.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1990. Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.

Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således at du kan få vejservice på rejsen, hvis der opstår problemer med din motorcykel.

Sværhedsgrad:
Denne rejse er for alle motorcyklister der har evnen og ønsket om at opleve de smukke østrigske alper, og siden hen de majestætiske og til tider voldsomme Italienske alper. Rejsen er middel til svær, idet der både er letkørte områder på rejsen, men naturligvis også bjerge med hårnålesving og op- og nedkørsler på ruterne. Vi kører i bjergområder op til ca. 2.400 meters højde. Her køres også på små alpeveje, og vi kører naturligvis altid efter forholdene.
Der er naturligvis lokal trafik, både af motorcykler, biler og cyklister, som vi alle viser hensyn.
På rejsen køres der efter færdselsreglerne, og hastigheder overholdes.

Den længste dags kørsel er til eller fra hotellet på første eller sidste dag. På udflugterne køres der mellem 40 og 250 km (og faktisk 360 km hvis du vælger at deltage på XL-udflugten til Stelvio, men det er ikke i programmet for Klassiker-rejsen).
Der er naturligvis lokal trafik, både af motorcykler, biler og cyklister, som vi alle viser hensyn.
På rejsen køres der efter færdselsreglerne og hastigheder overholdes.
Udflugtsdagene varer typisk fra 9 til 16-17 – se mere specifikt under den enkelte udflugtsdag.

Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.

Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen.

Gps-ruter.
Der kan på rejsen ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederen.

Bil og mc-trailer.
Der er mulighed for, at du kan parkere din bil og trailer ved vores hotel, således at du kan køre bil med mc på trailer frem og tilbage til Østrig.
Dette er kun muligt ved forudgående aftale med Rejserog.dk, og der må forventes at blive pålagt et parkeringsgebyr.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt prisstigninger. Priser er kalkuleret pr. 1. september 2023.

Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 17.950,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 3.450,-.

Inkluderet i prisen:
14 dages rejse med 13 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse.
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedag, morgenmad serveres som buffet.
Stor varieret aftensmad fra 1. rejsedag til og med aften før hjemrejse, aftensmad serveres som valgmenu og buffet (se beskrivelsen af den middag ved indkvarteringerne under rejsefakta).
Dansk turleder på motorcykel sammen med gæster.
Alle udflugter som angivet i programmet.
Entré til økologisk mejeri.
2 x t/r med kabinelift op på bjergene i Østrig og 1 x t/r med kabinelift i Dolomitterne.
Bummeltog-udflugt.
Besøg hos brænderi med smagsprøver.
Musikarrangement med Blaskorkester.
Tiroler Abend, hvis hotellet arrangerer det.
Lokal moms og afgifter.
Dansk rejsebureaumoms.
Udvidet ansvarsforsikring for rejsebureauer.
Afgift til Rejsegarantifonden.

Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger (pt. ingen kendte), frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, afbestillings- og rejseforsikring. Evt. liftomkostning op på toppen af Marmolada-bjerget.
Maut til bomveje på bjergene i Østrig (ca. € 30,- til € 35,- i alt). Ingen kendte maut/bomveje i Italien, dog motorvejsafgift, hvis du kører mod Danmark ad motorvej på hjemrejsedagen. 

Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelopholdet, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen. Jeg kan ikke inkludere maut/bompenge, da disse skal betales af hvert køretøj ved betalingsstederne.

Prisstigninger.
Gennem det sidste år er priserne steget meget for omkostninger til varme, brændstof, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurationsbranchen i Europa. Det er efter coronapandemien blevet svært at finde godt hotelpersonale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Jeg kender en meget god café i Tirol, der har lukket fordi han ikke kunne få personale.  Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger. Dette betyder også, at der i stor grad er ansat østeuropæisk personale på restauranter, rastepladser etc.

Over de sidste 4-5 år er priserne steget ca. 40-50%. Ja, nogle enkelte ting er steget 80-100% – ja, sågar langt over 100%. Tidligere steg priserne typisk 5% pr. år. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, med god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen.
Jeg ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten, og lægger et stort arbejde i at planlægge rejserne.

Zoom ud og ind, så du kan se destinationens placering og udflugtsmål på rejsen. Klik til venstre for H og se opdelingen.

Østrig:

Italien:

Udfyld din bestilling her:

Værelsestype (angiv enkelt- eller dobbeltværelse):

7 + 7 =

Turlederne

Henrik Tang

Ejer og turleder

Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.

Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.

Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.

Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.

Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.

Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.

Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure.

Peter Holst

Turleder

Peter er turleder hos Rejserog.dk.

Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.

En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.

Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.

Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.

Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.