Tyskland Fabriks MC rundrejse 2025
10 dages spændende MC rejse gennem Tyskland.
4 hoteller – 2-3 nætter på hvert hotel.
Spændende fabriks- og museumsbesøg.
God tid til flotte udflugter og skøn natur.
Søndag 29. Juni til tirsdag 8. juli 2025.
10 dages rejse med 9 overnatninger.
4 hoteller af 3- og 4-stjernet kvalitet.
God halvpension.
Alle besøg, entréeer og udflugter er inkluderet i rejsen.
Rejsen er garanteret gennemført efter
2 uges salg!
8 pladser ledig pr. 25/11 2024.
Enkelt- og dobbeltværelser ledig.
Pris fra kr. 13.450,-.
Se prisoversigten nedenfor.
Den nye fabriks rejse i 2025 er nu inkluderet flere nye besøg og der er lagt nye ruter for alle udflugter. Rejsen er tillige udvidet med 2 ekstra overnatninger, hvilket giver en bedre rytme i rejsen. Hele rejseprogrammet er faktisk lavet om i forhold til tidligere og foregår i en ny rækkefølge. Det betyder, at selvom du evt. har været med på denne fabriks rejse før, så vil du få en helt ny oplevelse, nye ruter, nye besøg og naturligvis gense spændende fabrikker, der har udviklet deres produktion siden du var der sidst.
I 2025 er det 9. gang jeg gennemfører fabriksrejsen i Tyskland. Der har altid været stor tilslutning til rejsen, for den er fuld af fine og relevante besøg for motorcyklister og teknik interesserede. Samtidig er rejse ruten lagt med flotte ruter og udflugter gennem de forskellige landsdele vi skal til i Tyskland.
Rejsen starter i Berlin og fortsætter gennem det gamle DDR til Magdeburg og sidenhen sydpå til Sachsen, der havde DDR’s største ferieområde i “Sachsische Schweitz”, der er kendt for de dybe skove, rekreative områder og smukke bakkede landskaber. På en udflugtsdag i Sachsen passer ruten også fint med et lille smut ind i Tjekkiet. Ruten tilbage mod Danmark går gennem det centrale Tyskland med et ophold i hjertet af Harzen, således at den forholdsvis lange rejse hjemad bliver overkommelig. I Harzen kører vi også en ny udflugt og besøger et fint DDR museum i det gamle øst Harz.
Rejsen er tilrettelagt over 10 dage med 2 eller 3 overnatninger på hver indkvartering. Rejsen er fungerer således, at den starter en søndag, hvilket betyder, at du kan tage en mellemovernatning på vej til Berlin, hvis du har behov for dette. Du kan også vælge at køre til Berlin om lørdagen og så have en dag på egen hånd til oplevelser i byen. Når vi er i Berlin er der ikke mulighed for at lave en stor byrundtur på motorcykel gennem byen, for det er et trafik-helvede, men under vores ophold i Berlin, kører vi en fin dagsudflugt, der dog km-mæssigt ikke er lang og vi ser ikke en masse turist seværdigheder, for vi har 2 spændende besøg den dag.
Rejsen er udvidet med 2 ekstra overnatninger i forhold til de tidligere rejser. Derved bliver rytmen i rejsen bedre, og hjemrejsen fra Sachsen i det syd-østlige Tyskland bliver med en fin pause på halvvejen i hjertet af Braunlage i Harzen. Hvis du kun har tid i en uge, kan du vælge at gøre rejsen kortere, og springe opholdet over i Harzen. Se nærmere herom i prislisten.
Jeg har naturligvis været i alle områder vi skal besøge på denne rejse, og kender alle indkvarteringer på rejsen.
Læs mere om det udførlige rejseforløb nedenfor, og se de mange fine billeder fra mine tidligere fabriks rejser.
Se hele rejsepræsentationen her nedenfor.
Du kan lave din bestilling her nederst på siden.







På denne rejse er følgende inkluderet:
- Dansk turleder, der kender rejsen og Tyskland og Tjekkiet rigtig godt og har været i alle områder vi skal rejse i.
- 3- og 4-stjernede indkvarteringer.
- Halvpension på rejsen med morgenbuffet og 3-retters middag eller buffet til aften.
- Udflugter hver dag enten fra destination til destination eller halv-/heldagsudflugt i området vi bor i.
- Besøg på et stort flot garage anlæg med klassiske biler og sportsbiler. Rundvisning i anlægget.
- Entré til og rundvisning på BMW motorcykelfabrikken.
- Besøg på et meget fint “Luftbrückemuseum”, der fortæller om den luftbroen til Berlin under den kolde krig og naturligvis Luftwaffes aktiviteter her i Berlin. Her er tillige et stort udendørs- og indendørs fly museum.
- Besøg og rundvisning på Schuberth styrthjelmsfabrikken.
- Entré til og rundvisning på BMW bilfabrikken.
- Besøg og rundvisning til Heidenau dækfabrikken.
- Entré til DKW og MZ museum.
- Entré og besøg på DDR museum.
- Alle udflugter på rejsen.

På denne rejse oplever du blandt andet:
- Kørsel gennem det gamle DDR, hvilket betyder ruter på mindre veje med bakkede landskaber, alléer og kønne små byer, hvor vi stadig kan se forskellen fra det gamle øst og vest.
- Primært kørsel på landeveje. Vi kører kun motorvej 2 gange, og det er simpelthen for at nå at overholde en aftale til et fabriks besøg, eller køre udenom en større by.
- Gode 3- og 4-stjernede hoteller. På rejsen bor vi i to storbyer, hvor hotellerne er af rigtig fin standard. Her er der tillige god parkering i deres parkeringsområde eller garage, hvor vi dog skal betale lidt gebyr.
- En spændende rundvisning i et gammelt værksted for sporvogne fra 1920’erne, der i dag indeholder for millioner af klassiske biler, sportsvogne og enkelte motorcykler.
- Meget spændende og saglige fabriks besøg. Hos BMW motorcykel- og bil-fabrikkerne er alting stringent og meget professionelt, for de har flere grupper på besøg hver dag.
- Alle andre besøg er meget mere personlige og lavet for os; her kommer vi tæt på dæk-bage-maskinen og ser, lugter og mærker hele produktionen. Her ser vi også det sociale ansvar en virksomhed tager for sine medarbejdere.
- Hos Schuberth hjelm fabrikken oplever vi en håndværks-produktion som man ikke forestiller sig er nødvendig for at lave et godt kvalitets produkt.
- På rejsen besøger vi tillige 3 spændende museer og f.eks. et flot DKW og MZ museum ligesom et meget spændende Luftwaffe museum og naturligvis et meget nostalgisk DDR museum.



Rejseinformationer
Rejsebeskrivelse – dag for dag.
Rejsedag 1. Søndag 29. juni 2025: Ankomstdag. Berlin. (440 km fra Padborg. 230 km fra Rostock).
I dag ankommer du på egen hånd til vores 4-stjernede hotel i Berlin. Hotellet er beliggende i den vestlige del af Berlin ved området Spandau. Dette har jeg valgt, så så at det er let at køre til vores besøg på udflugten om mandagen.
Du kan checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Der er parkering lige ved siden af hotellet (mod betaling). Hvis du ankommer tidligt, kan du naturligvis se lidt på kvarteret vi bor i, og gå ud og få en kop kaffe eller gøre brug af hotellets faciliteter. Turlederen ankommer ca. kl. 17.00.
Vores indkvartering er et godt 4-stjernet by-hotel med en stor hall, reataurant, lounge og gode faciliteter som pool, sauna, lille wellness afdeling og hvilerum. Alle værelser er pæne og moderne med tv og gratis internet.
Alle gæster skal være ankommet kl. 18.00, hvor der er et kort og informativt velkomstmøde. Til velkomstmødet vil jeg fortælle om de praktiske forhold for at køre motorcykel på vores rejse og naturligvis fortælle om det simple og meget sikre system, som jeg har udviklet for at køre fællestur på mine rejser. Det er vigtigt at forstå dette system, og derfor fortæller jeg om det, inden vi skal køre den første fælles udflugt i morgen.
Vi spiser aftensmad kl. 19.00. Der bydes hver aften på en menu, der består af 3-retter eller evt. en buffet. Sådan vil det være på hele rejsen.
Hver aften vil turlederne efter middagen fortælle om morgendagens udflugt, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til, og hvordan tidsplanen og dagens forløb i grove træk bliver.
Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning.
Rejsedag 2. Mandag 30. Juni 2025: Ca. 40 km udflugt i Berlin.
I dag bydes der på en dejlig morgenmadsbuffet, og der er god tid til at spise den, idet vi først skal afsted kl. 09.00.
Hver morgen serveres på alle indkvarteringer en god tysk morgenbuffet. Her findes forskellige slags skærepålæg, forskellige typer brød, ofte både mørkt og lyst og nogle steder også kage eller croissanter. Her kan tillige evt. være røræg, bacon og pølser og kogte æg. Tillige et udvalg i juice, mælk, kaffe, te og evt. chokolade. Her er også youghurt og forskellige slags müsli. Der bydes normalt også på et udvalg af skåret frugt samt forskellige slags syltetøj og flere slags oste.
I dag har alle deltagere god tid til at gøre sig klar udenfor hotellet, hvor turlederen fortæller, hvad der sker på det første stykke af udflugten. Jeg har nemlig – med et trafikalt forbehold – besluttet mig for at lave en lille udflugt i den vestlige del af Berlin, hvor vi kører forbi nogle af de meget kendte seværdigheder.
Fællestur i en meget trafikeret storby er meget besværligt, for der er ingen, der tager hensyn til en gruppe motorcykler. Jeg vil dog gerne forsøge og har lagt en rute, der er let at køre, og da jeg allerede kender nogle af deltagerne, der har forhåndsreserveret plads på rejsen, så ved jeg at samarbejdet i motorcykel gruppen bør fungere.
Udflugten kommer forbi det store OL stadion, hvor vi kører ind på pladsen foran stadion og kan fornemme størrelsen. Herefter kører vi forbi det store slot Charlottenburg. Herefter kører vi ind gennem “Tiergarten” og forbi sejerssøjlen til Brandenburger Tor, hvorefter ruten går forbi Rigsdagsbygningen og videre mod vores pausested. Jeg tager forbehold for, at der kan være specielle arrangementer eller vejarbejde, der gør, at vi ikke kan gennemføre ruten. Det er jeg nød til, for vi har en aftale, der skal overholdes efter vores lille byrundtur. Hvis det er muligt, vil vi naturligvis stoppe på ruten for at kunne se en bygning eller seværdighed udefra, men det må forventes, at vi holder ulovligt, så vi kan ikke gå fra motorcyklerne.
Efter den lille tur rundt i den vestlige del af Berlin stopper vi nu ved et stort overdækket område. Her var der tidligere værksteder for sporvognene i Berlin. Hallerne er bygget i 1899 og overlevede 2. verdenskrig uden nævneværdige skader, kun fra nogle brandbomber, og hvis man er opmærksom vil man stadig kunne se rester fra disse brande indvendig i bygningerne. Da man opgav sporvejene i Vest-berlin i 1960’erne stod de mange haller ubrugte hen. I 2002 blev de opkøbt af en privatperson og så begyndte man at ombygge hele området til et klassisk bil center.
Her er i dag et moderne – dog i klassiske lokaler – bil-center for klassiske køretøjer. Her er værksteder, reservedels butikker, tøj-butikker, du kan sågar købe små model-biler og der er naturligvis også et spisested. Her er også værksteder, der har specialiseret sig i reperation og ombygning af klassiske motorcykler, ligesom der er bil-forhandlere, der har biler og enkelte motorcykler til salg. I hallerne ser vi også glas-montrer, hvor ejere af eksklusive biler har deres biler til at stå. Der er virkelig biler for enorme summer her.
Når vi ankommer og har parkeret mødes vi med en guide, der i løbet af 45 minutter vil vise os området og fortælle om historien og nogle af de mange spændende biler, der findes her. Herefter bliver der givet et tidspunkt, hvor vi skal køre igen, og indtil da kan du gå rundt i automobil-centret og se på smukke biler og teknik eller nyde en pause i restauranten eller i deres biergarten og evt. spise noget frokost.
Efter frokost kører vi nu en overkommelig rute mod vores næste besøg, nemlig BMW motorcykelfabrikken i Spandau. Efter sikkerhedskontrol og indkørsel, hvor jeg har special tilladelse til at køre ind med mine gæster på fabriks anlægget, parkerer vi tæt ved velkomst centret. Her får vi en velkomst information om fabrikken, anlægget og de forhold vi skal tage hensyn til. Vi ser naturligvis også nogle af de færdigproducerede motorcykler inden vi får udleveret såkaldte headsets, så vi kan høre guiden. Guiden tager os nu på en ca. 1,5 times rundtur på fabriks anlægget. Guiden taler engelsk og er meget vidende og informativ. Vi ser bl.a. det innovative robot system, hvor man opbygger de forskellige motorcykler i et – for os – uoverskueligt system. Alle maskiner i produktionen er allerede bestilt og på hver robot, kan man se, hvorledes motorcyklen skal opbygges og med hvilket speical udstyr, og hvor maskinen skal hen i verdenen. Vi ser naturligvis også de store lagre, samling og klargøring af motorer og naturligvis test af motorcyklerne. Vi hører også om deres virksomheds struktur og hvorledes de som stor virksomhed tager et socialt ansvar. Det er et spændende og informativt møde med BMW verdenen.
Efter besøget starter vi maskinerne og kører nu de sidste 5 km hjem til vores hotel, hvor vi er i god tid inden middagen, så der også er tid til afslapning og måske en øl i baren.
Middagen serveres kl. 19.00 og jeg informerer om morgendagens udflugt og planer. Overnatning.
Rejsedag 3. Tirsdag 1. Juli 2025: Ca. 150 km udflugt fra Berlin til Magdeburg.
Dagen byder på nye oplevelser og en dejlig rute, så vi igen kan få kørt noget motorcykel. Efter morgenmaden checker vi ud og er klar til afgang kl. 09.00.
Ruten starter med at køre et kort stykke gennem Berlin til en fin lille flyplads, der ikke benyttes til offentlig transport mere. Her er der kun private flyvninger og opvisninger i forbindelse med åbent hus. Flypladsen har haft en spændende historie gennem sin 120 års eksistens. Her var i 1935 et stort kaserneområde og tilhørende flyplads, hvor der bl.a. var “krigsskole” for Luftwaffe. Her var således en stor del af undervisningen af piloterne til 2. verdenskrig. Den sovjetiske anmarsch til Berlin betød at området blev underlagt russerne indtil juli 1945, hvor briterne overtog området. På grund at Berlins indeslutning og omkransning af den sovjetiske besættelsesmagt, der den 24. juni 1948 lukkede alle tilkørselsveje til Berlin, blev der på flypladsen skabt en såkaldt “Luftbrücke”, altså et flyplads, hvortil man kunne bringe livsvigtige fornødenheder.
Denne flyplads stod den britiske allierede besættelsesmagt for, der indtil 12. maj 1949 skabte transport af 500.000 tons livsvigtige fornødenheder til Berlinerne. Der blev fløjet 87.841 gange til flypladsen. Under vores besøg, der ca. varer 2 timer er der mulighed for at se de såvel udendørs- som indendørs udstillede militærfly og helekoptere ligesom der er en udstilling der fortæller om flypladsens funktion som “Luftbrücke” og som vigtig trafikåre her i Berlin. Der er også en stor indendørs udstilling, der viser mange slags materiel, så der er meget at se på.
Vi forlader flypladsen omkring middagstid, for vi har stadig 135 km foran os, inden vi er i Magdeburg. Jeg har tænkt mig at køre en rute, der naturligvis går mod vest og primært ad landeveje, og så må vi se, hvorledes tidsforbruget bliver. Alternativet bliver, at vi sparer lidt tid ved at benytte motorvejen.
Ved 17-tiden er vi ankommet til vores dejlige 4-stjernede hotel i hjertet af Magdeburg. Her har jeg boet med mange grupper gennem tiden, og her er pæne værelser, en god bar og fine parkeringsforhold i kælderen under hotellet.
Hotellet er byens flotteste 4-stjernede hotel. Bygningens historie går helt tilbage til det 15. århundrede. Det var her, at de handlende indvejede deres varer for at betale told. I 1920’erne var bygningen forfalden og skulle rives ned, men med hjælp fra byens borgere blev der indsamlet penge til at bygge en flot ny bygning i den kendte “Bauhaus”-stil. Bygningens facade blev i 1936 præmieret som den flotteste ved verdensudstillingen i New York. Efter 2. verdenskrig var bygningen ødelagt i så stort omfang, at man først kunne åbne bygningen igen i 1952. I DDR-tiden blev der ikke gjort meget for at vedligeholde bygningen, men i 1985 blev der ved et internationalt ungdomstræf i Magdeburg (under DDR) gennemført en genopbygning af bygningen. Efter “Die Wende”, altså Murens fald, var hotellet lukket i en kortere periode, inden det blev bragt ind under “Treuhand”. Hotellet blev genåbnet i 1994 som et 4-stjernet hotel med 174 flotte værelser. Foruden de flotte værelser byder hotellet på en dejlig swimmingpool med saunaområde, fitness- og wellness-afdeling. Her er god plads til alle – også i hotellets bar, vinterhaven og restauranten og den udendørs terrasse foran hotellet.
Middag på hotellet. Overnatning i de pæne værelser.
Rejsedag 4. Onsdag 2. Juli 2025: Ca. 100 km udflugt i og omkring Magdeburg.
En morgen på et nyt hotel er altid spændende, for så bydes der på en ny variation af morgenmad. Hotellet vi bor på, bryster sig af deres flotte morgenmad, og den plejer også at være god.
Vi starter dagen med at køre motorcyklerne op foran hotellet, så vi er klar til afgang kl. 09.00. Undervejs til dagens interessante besøg hos Schuberth-hjelmfabrikken vil vi følge floden Elben ud af Magdeburg. Her ser vi også, hvor tæt på centrum industriområdet ligger. Det er et levn fra tiden i Østtyskland, hvor det skulle være let for arbejderne at komme på arbejde, og hvor der ikke blev lagt så stor vægt på miljøet.
Undervejs gør vi et stop ved et gammelt remise- og stationsområde ved Elben, hvor vi forhåbentlig får mulighed for at se gamle togvogne, tog og ranger-maskiner. Vi tror nærmest, det er museumsvogne – og det er det også i dag, men vognene her fra ”Reichsbahn” har været brugt i DDR, og vi ser også, hvad vognene har været brugt til, for der står f.eks. ”Fleisch Wagen” eller ”Eisverkauf” etc. på vognene. Der er også deciderede lokomotiver, der er af forskellig form og funktion. Vi gør et kort holdt her ved remisen, inden vi fortsætter direkte til Schuberth-fabrikken, hvor turlederen lige skal have sikkerhedsgodkendt gruppen, inden vi må komme ind på området.
Når vi kommer til Schuberth-fabrikken, vil vi starte med en lille velkomst og lidt praktisk info om virksomheden. I virksomhedens start arbejdede man med fabrikation af forskellige trævarer, men i dag er der kun fokus på produktion af hjelme. Vi vil sikkert se nogle af de hjelme, der har været produceret siden 1920. Vi vil sikkert også se Michael Schumachers specialhjelm, som du også ser et billede af her på siden.
Schuberth-hjelmfabrikken havde sin beliggenhed i Braunschweig fra 1920 til 1990’erne, men produktionen blev flyttet til det gamle Østtyskland ved Magdeburg, hvor vi nu befinder os, idet det er et centralt område rent logistisk – og fordi udviklingsselskabet “Treuhand” gav nystartede virksomheder nogle unikke muligheder, når der skabtes arbejdspladser i det gamle DDR. I Braunschweig fandtes til 2015 stadig Schuberths vindtunnel – men den er også flyttet til Magdeburg, og vi får den sikkert at se i dag.
I dag produceres udelukkende motorcykel styrthjelme samt brand- og militærhjelme her i Magdeburg. I en anden fabrik ikke så langt fra Magdeburg produceres andre typer sikkerhedshjelme til f.eks. skovbrug, byggeri, transport, osv.
Efter præsentationen vil vi blive vist rundt i fabrikken, hvor vi ser den store varemodtagelse, kompositafdelingen (der hvor hjelmene produceres af den rå glasfiber), tüv- og DOT-testcentret og naturligvis slutmontagen. Der er enkelte områder, der ikke er relevant at besøge, idet der er for meget støj.
Det er ikke tilladt at tage billeder i fabrikken. Besøget tager ca. 2 timer.
Herefter kører vi et kort stykke til endnu en spændende attraktion, der er det store bygningsværk ved Elben, hvor Elben og Mittellandkanalen krydser hinanden. Broen, som vi kommer til, er en veritabel “vandbro”, hvor Mittellandkanal, der jo er en kanal, der går på tværs af det nordlige Tyskland er bygget “op” i en bro så den krydser over Elben – ca. 15-20 meter over Elbens vandspejl. Vi stopper et sted, hvor vi har let ved at gå op på det store brobyggeri. Her ser vi tegninger og informationer om det store projekt, som blev færdigt i 1990’erne. Området benævnes Tysklands største vandkryds – og det er megastort, når man står oppe på det.
Eftersom vi ikke har kørt så meget motorcykel endnu i dag, så kører vi nu en strækning langs den gamle flod Elben. Undervejs holder vi ved en bager/købmand for at købe frisklavede sandwich eller lignende og drikkevarer, som vi tager med til et stop ca. 15 km senere, hvor jeg forventer vi sidder ved en af de gamle elb-sideløb og nyder udsigten og den medbragte mad.
Ruten går nu lange Elben tilbage mod Magdeburg, og jeg kører gerne forbi en meget stor Louis motorcykel udstyrs forretning, der ligger i kort afstand fra hotellet. Her kan du shoppe, hvis du har lyst og selv finde tilbage til hotellet bagefter.
Hvis der er stemning for det, vil turlederen tage rejsedeltagerne med på en lille vandretur i Magdeburg. Her ser og oplever vi byens storhedstid med torvet, de fine gamle kirker, og frem for alt de store alléer, de kæmpemæssige gamle østtyske bygninger og det store pompøse østeuropæiske islæt, som byen stadig har. Vi vil også få tid til at se den specielle bygning som arkitekten “Hundertwasser” har bygget. Her er der både et lille hotel, børnehave og private lejligheder i et stort socialt byggeri.
Efter vandreturen slappes der af på hotellet inden middagen. Herefter overnatning efter en fin dag ved Magdeburg.
Rejsedag 5. Torsdag 3. Juli 2025: Ca. 270 km udflugt fra Magdeburg til Sachsen.
Efter vores morgenmad er vi klar til afgang kl. 08.30 foran hotellet. Det er vigtigt at komme afsted i god tid, for vi har en aftale med BMW fabrikken kl. 11.00, og den skal overholdes.
Det kan godt være lidt bøvlet at komme ud af Magdeburg, for der er for tiden rigtig meget vejarbejde, men lad os satse på, at det går, som det plejer. Den første del af dagens rute går ad motorvejen syd-østpå – den giver luft og der er normalt god plads så det glider let. Vi holder en kort strække-ben pause undervejs, men ellers er det vigtigt vi kommer frem til vores aftale.
BMW bil fabrikken i Leipzig er kendt som en af verdens mest moderne bil fabrikker. Her produceres op til 1.500 biler pr. dag = ca. 200.000 enheder pr. år, og i Leipzig er det specielt BMW 1 Serien, BMW 2 serien Grand Coupè og Active Tourer samt MINI Countryman. Anlægget er kæmpe stort – ca. 229 ha – og der er siden 2005 investeret mere end 30 milliarder kr. i produktions anlægget. Her arbejdes i flerholds skift og der er ansat mere end 5.600 personer, hvoraf der hvert år udlæres 65 lærlinge.
Jeg har ikke været på besøg her på fabrikken før, så jeg skal lige have styr på vores tilladelse til at komme ind og parkere det rigtige sted. Efter dette er på plads bydes vi velkommen af den engelsk talende guide, der med brug af et “head-set” system guider os gennem de relevante produktions områder. Her lærer vi om BMW’s innovative produktionsanlæg og de nyeste standarder for produktion af biler. Hele anlægget er nyt og moderne og derfor også af arkitektonisk interesse. I løbet af den ca. 90 minutter rundvisning vi er på, oplever vi karosseribygning, hvor der er 1.400 robotter og herefter montage hallen, hvor der produceres 4 modeller for 2 mærker, BMW og MINI. Dette er en højflexibel produktionslinje. Vi oplever også montagehallen, hvor bilerne færdiggøres. Vi kommer formodentlig også til test centret, hvor køretøjerne testes inden de sendes ud i verden.
Efter dette spændende besøg fortsætter vi et kort stykke på motorvejen mod syd. Her holder vi også frokost pause inden vi drejer af motorvejen og kører resten af dagen på landeveje gennem skønne Sachsen.
Vi slutter dagen i et lille feriested, hvor vi bor idyllisk med dejlige vandrestier og en hyggelig lille landsby. Området er et “Luftkur Ort”, som giver mulighed for et ekstra helsegivende ophold, idet bjergene omkring os er ekstra rene og livgivende.
Vi er i hjertet af det gamle Østtyskland, og her vil vi stadig opleve den gamle byggestil, som der ikke er gjort så meget ved de sidste mange år. Husene i byen har deres helt egen karakter, og vi vil sikkert også opleve, hvor meget man stadig gør ud af at holde husene pæne og velholdte. Her er naturligvis også bygninger, som er efterladt efter murens fald, og som i dag ikke kan reddes.
Vi ankommer til vores hotel sent på eftermiddagen, og turlederen sørger for hurtig indtjekning. Hotellet er et rigtig pænt og hyggeligt privat drevet hotel, hvor værterne selv er her hele tiden. Her er pæne værelser, hyggelig vinterhave, hvor vi spiser morgen- og aftensmad og en fin terrasse med udsigt til have og skov. Her er også fine parkeringspladser, både i nogle garager men også blot udenfor bag hotellet.
Da hotellet ikke har så mange enkeltværelser, og der altid er mange gæster i enkeltværelser på mine rejser, har jeg fået ekstra værelser på et fint gasthaus direkte ved vores hotel. Her går man ca. 15 meter til indkvarteringen, der har fine moderniserede værelser. Al forplejning foregår på vores hotel.
Her på hotellet er også en dejlig terrasse, hvor man let kan nyde en øl eller et glas vin inden aftensmaden. Efter aftensmaden er der informationer om morgendagens udflugt inden overnatning.
Rejsedag 6. Fredag 4. Juli 2025: Ca. 150 km udflugt i Sachsen.
Endnu et nyt hotel med spændende morgenmad og god tid til at nyde det. Vi gør klar til afgang ved parkeringspladsen kl. 09.00
Vi har nu en fin 40 km udflugt gennem smukke skove og bakkede landskaber. På vej mod dagens første besøg kører vi også forbi et meget professionelt kælke-anlæg, altså et sted hvor der trænes til de store internationale bobslæde og kælke konkurrencer. Det ligger ude i en skov, og man undres lidt over placeringen, men det bakkede landskab og den store østtyske interesse for sportsgrenen giver nok en grund til det. Ruten til vores første stoppested er kun på landeveje og nogle steder ganske små biveje. Vores mål i formiddag er en stor dækfabrik ved Dresden.. Her har vi en aftale kl. 10.00, og det bliver dagens første pause – ca. 1½ til 2 timers pause og rundvisning.
Vi besøger nu motorcykeldækfabrikken, der er Tysklands største producent af alle typer dæk til motorcykler. Her bydes vi velkommen og får en introduktion til firmaet og dets historie. Guiden, der er en af medarbejderne fra administrationen på fabrikken forsøger at tale engelsk, og hvis der er tysk imellem skal vi nok forstå det, for vi ser alting samtidig med guidningen. Her produceres såvel dæk til konkurrence, touring, motocross, offroad og enduro. Besøget bringer os gennem hele produktionsforløbet, hvor vi ser den tekniske udvikling lige fra rågummi, dets formning og udvikling af radialsystemet ligesom den endelige formning – eller bagning – af dækkene. Et spændende besøg, som kun få har oplevet før.
Herefter kører vi en lille rute ved og langs Elben, i det område hvor Elben løber længst i øst og mod Tjekkiet. Ruten bringer os til en pause ved et specielt naturfænomen med stenformationer, der er ganske særprægede. Vi er nu i det område, der hedder Saksische Schweitz, og besøger faktisk den største turist attraktion, der fandtes i DDR.
Her holder vi samtidig vores frokostpause. Vi starter med at gå ud på et klippefremspring, der er beliggende højt over Elben, og byder på en fantastisk udsigt og nogle let overkommelige vandremuligheder blandt klipperne, der er ganske unikke. Vandreturen er ikke lang, og det bliver kombineret med frokostpause, hvor der kan købes en grillpølse, ærtesuppe eller et andet godt varmt måltid mad. Et meget særpræget besøgssted med en unik udsigt over Elben og det område, vi lige har kørt i – og kommer til at køre i eftermiddag. Her er en lille parkerings afgift.
Efter frokostpausen har jeg fundet en smuk rute på vej tilbage til vores hotel.
Efter hjemkomst til hotellet, er der måske tid til en lille vandretur i området, hvor vi bor, og der er naturligvis tid til at hygge sig, inden middagen serveres i restauranten. Overnatning i de pæne værelser.
Rejsedag 7. Lørdag 5. Juli 2025: Ca. 200 km udflugt i Sachsen, Erzgebirge og Tjekkiet.
I dag forlader vi vores hotel efter morgenmaden ved 08.30 tiden og kører ad nye ruter gennem Sachsen til Erzgebirge og den kendte motorcykelby Zschopau, som er meget kendt pga. produktionen af MZ-motorcyklerne.
På vejen hertil gør vi stop ved en af de gamle fabriksbygninger, hvor der har været produceret motorcykler. Vi kan ikke komme ind i denne, idet den i dag bruges til noget andet. Men vi kan se og få en fornemmelse af, hvor store produktionsfaciliteterne var. Her er dog en KTM motorcykelforhandler, som vi gerne også kan besøge nu vi er her.
Vi fortsætter nu til centrum af byen til et flot slot, der i dag rummer en meget spændende historisk samling af motorcykler. Zschopau er nemlig ikke kun historien om MZ-motorcykelproduktionen men industrihistorien om den foretagsomme dansker Jørgen Skafte Rasmussen, der i 1906 til 1921 opbyggede en fabrik, der først producerede forskellige armaturer, husholdnings- og værkstedsmaskiner samt køretøjsudstyr og under 1. verdenskrig havde 450 medarbejdere, hovedsagelig kvinder, der producerede tændkapsler og granattændsatser til krigsbrug.
Efter 1. verdenskrig blev et dampkraftkøretøj til det danske landbrug udviklet og sidenhen en totaktsmotor, der blev udviklet til en 1-hestekræftshjælpemotor. Historien er lang, og den skal jeg nok fortælle lidt af, når vi er på museet i Zschopau. I 1920 bliver firmaets navn ændret til “Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen”. I 1920-erne bliver de kendte DKW-motorcykler udviklet og kendes dengang specielt som fantastiske konkurrencemaskiner. Under 2. verdenskrig bliver Audi-, Horch- og DKW-fabrikkerne lagt sammen til Auto Union, og der produceres stadig et utal af DKW-motorcykler, f.eks. er der i 1934 3.340 ansatte, der bl.a. gennem tiden havde produceret 350.000 motorcykler!
Efter krigen bliver DDR skabt, og efter ministeriel beslutning må DKW-navnet ikke bruges mere, og i 1955 bliver navnet “MZ” brugt officielt første gang som forkortelsen for “Motorradwerk Zschopau”.
Vi har god tid til at se de mange flotte motorcykler og fordybe os i motorcyklens historie her på museet. Gæsterne går selv rundt og ser musseet.
Her ved museet holder vi tillige vores frokostpause. I kort afstand fra vores mc parkering er der flere gode spisesteder, hvor vi kan få god mad til en billig penge.
Vi fortsætter nu i sydøstlig retning og krydser grænsen til Tjekkiet, hvor vi her i grænse området kører vores eftermiddagsrute. Fabriks rejsen er ikke en rejse til Tjekkiet, men denne eftermiddag giver en mulighed for en lille rute ind gennem Tjekkiet. Det kan være, at nogle af rejsedeltagerne ønsker at foretage lidt grænsehandel, så der bliver også tid til dette – i en af de frygteligt grimme grænsebutikker. Vi tanker sikkert også op i Tjekkiet, idet der er en god besparelse i dette.
Vi ankommer til vores hotel sidst på eftermiddagen efter en flot udflugtsdag. Middagen på hotellet spises igen i hyggelige rammer. I aften fortæller turlederen om morgendagens udflugt til Harzen.
Rejsedag 8. Søndag 6. Juli 2025: Ca. 320 km udflugt til Harzen.
Efter sidste morgenmåltid i Sachsen kører vi fra hotellet kl. 09.00. Vi har en flot rute foran os, og jeg ønsker at den foregår på almindelige landeveje. Vi har tiden til det og så oplever vi meget mere, når vi kører ude på landet.
Hvis du kun har en uges ferie, kan du i dag afbryde rejsen og køre hjem til Danmark. Der er i alt 700 km til Padborg, og du kan fint køre ad motorvej en stor del af ruten, og skal således ikke med på vores udflugt. Se mere herom i prislisten.
Vores udflugt går gennem Sachsen, lidt af Thüringen og videre til Sachsen-Anhalt og Niedersachsen, som Harzen er beliggende i. Vi kører et kort stykke på motorvej, og det er udenom Chemnitz, og ellers går ruten gennem bakkede landskaber, og vi kommer også gennem DDR’s største vinområde, der stadig er aktivt og byder på rigtig gode hvidvine og frem for alt en meget fin Sekt, der jo ikke må kaldes champagne, selvom den er det. Vi kører gennem landskabet og vinmarkerne.
Hvis vejret og stemningen er hertil, vil vi stoppe ved et lille supermarked, der også har et bageri, hvor vi kan vælge vores frokost, og så køre videre og stoppe på ruten.
Herefter fortsætter vi mor Harzen, og tager den kendte vej over Kyffhäuser Panoramavejen, der – fordi det er søndag – er fyldt med tyske motorcyklister, der kører race på bjerget. Det gør vi ikke, men vi kan stoppe og holde en pause og se på tosserierne.
Nu fortsætter den sidste del af ruten mod Braunlage, hvor vi bor i hjertet af byen, hvor der kun er få meter til konditorier, barer og ander interessante butikker.
Vores hotel er et lille privatdrevet 3-stjernet hotel. Alle værelser er pæne standard værelser med bad og toilet, tv og gratis internet. Efter vi er checket ind er der tid til afslapning, et kig på byen og middag efter en god dags udflugt.
Rejsedag 9. Mandag 7. Juli 2025: Ca. 170 km udflugt i Harzen.
Et nyt hotel med ny morgenmad her i Harzen. Efter morgenmaden forlader vi hotellet kl. 09.00 og kører mod det gamle øst-harz. Jeg har lagt en lidt alternativ rute, men det er naturligvis helt uundgåeligt ikke at komme forbi nogle af de mest kendte og fedeste veje i Harzen, og sådan skal det være.
Undervejs kører vi naturligvis langs den kendte smalsporsbane, og det skulle undre mig, om vi ikke ser et damp-lokomotiv eller to undervejs, – specielt når vi kommer forbi en af de fine gamle stationer. Vi kommer ud ad små fine landeveje med sving og bakket terræn. Vi kommer også gennem et af de områder, hvor der har været mest minedrift og en af de store opdæmmede søer, der skaber vandkraft, og i dag er blevet en stor turist attraktion.
Her kører vi også gennem et af de smukkeste skovområder jeg kender i Harzen, – langs en flot å. Vi ender i en gammel østysk provinsby, hvor vi gør vores formiddagspause ved et spændende DDR museum, som jeg aldrig har besøgt før.
Her er der mulighed for at se og opleve lidt af livet i DDR tiden, og frem for alt se husgeråd, møbler, tøj produceret i øst-europa. Alting ligner ting som fandtes i Danmark i 1970’erne, og det kan være, at vi opdager produkter, som også solgtes i Danmark, f.eks. de meget gode barnevogne fra Østtyskland.
Her er også tid til frokost pause, og måske vi kan være heldige at findet en god bratwurst tæt på museet?
Efter frokost går ruten nu gennem den sydlige del af Harzen og områder vi ikke har kørt så meget i. Vi kommer til en af de smukke dale, som vi kører op ad og ender i den kendte by med den stejle 22% gade. Her kan det være vi holder en kaffepause ved bobslæde banen. Her er der en god udendørs terrasse og mulighed for at bestille kage!
Eftermidagen afsluttes med en lille fin rute tilbage mod Braunlage, og vi får naturligvis tanket op inden vi er på hotellet, så maskinerne er klar til en lang etape mod Danmark i morgen. Der er sikkert tid til at se mere på byen og evt. gå en tur.
Efter middagen informerer jeg om mulighederne for hjemrejse i morgen. Jeg laver ikke fællestur til Danmark, men der er sikkert rejsedeltagere, der gerne følges ad.
Rejsedag 10. Tirsdag 8. Juli 2025: Hjemrejsedag. (430 kmtil Padborg. 370 km til Puttgarden).
I dag kan jeg gerne forsøge at få lavet morgenmad tidligt på morgenen, således at man kan køre allerede kl. 08.00. Dog skal bageren lige nå at kunne aflevere brød på hotellet inden der skal spises morgenmad.
Alle har lagt egne planer for hjemrejsen, og det er en forholdsvis let hjemrejse dag efter en flot fabriks rejse rundt gennem Tyskland.
Indkvartering.
På rejsen bor vi på 4 forskellige indkvarteringer. Hotellerne er af 3- og 4-stjernet kvalitet. Der er to byhoteller i Berlin og Magdeburg. Begge hoteller har jeg brugt mange gange, og de fungerer godt. Her er tillige gode parkeringsforhold for motorcyklerne. I Sachsen bor vi på et lille privatdrevet hotel, hvor vi har størstedelen af værelserne. Her er god plads, fine opholdsrum og lyst og luftigt. Til sidst bor vi i hjertet af Harzen i den hyggelige by Braunlage også på et privatdrevet hotel. Her bor vi meget centralt og lokalt. Alle indkvarteringer tilbyder fri internet.
Hvis du evt. ønsker at vaske din motorcykel, kan vi ofte låne vandslange til dette (du skal som sædvanlig selv have sæbe, børste eller vaskeklud med).
Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 15 deltagere, hvilket oftest svarer til 10-12 motorcykler. Der er maximalt plads til 20 deltagere, idet det er det maximale antal besøgende som flere af fabrikkerene vi skal besøge, ønsker på deres rundvisninger.
Turleder/e:
Der er som udgangspunkt én turleder på denne rejse. Det er Henrik Tang.
Hvem kan deltage på denne rejse?
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i en gruppe sammen med andre, og at du har kørt motorcykel i udlandet før.
Da der på denne rejse er en del blandet kørsel i Tyskland og ganske lidt kørsel i bakket terræn, behøver du ikke at være meget vandt til bjerg kørsel. Du skal dog være vandt til at køre motorcykel sammen med andre og vandt til at følge den almindelige trafik i enhver henseende.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse.
Alle, der ønsker at deltage, og som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, ringer jeg til og taler med. Så kan jeg fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster, og så får du hurtigt en fornemmelse af det gode system. Ingen gæster er på rejse med mig uden at jeg har talt med dem på forhånd.
Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne, og at du deltager på eget ansvar.
Din deltagelse i rejsen:
En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen. Jeg forventer naturligvis, at du er interesseret i at deltage i det sociale islæt i rejsen, at du er årvågen, påpasselig og viser hensyn over for alle andre trafikanter, ligesom du lytter til turlederens råd og vejledning.
Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1995.
Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således at du kan få vejservice på rejsen og blive hjulpet, hvis der opstår problemer med din motorcykel.
Sværhedsgrad:
Denne rejse er for alle motorcyklister der har evnen og ønsket om at opleve en flot motorcykel rejse med forholdsvis mange kilometer på den samlede rejse over 10 dage. Rejsen er middelsvær, og det skyldes primært, at der køres i gennemsnit ca. 200 km pr. dag.
De længste dages kørsel er ca. 300 km og det forekommer kun to gange. Udejsen til Berlin og hjemrejsen fra Harzen er ca. 430-450 km og disse strækninger skal du køre selv, og kan evt. tage en overnatning på ruten.
Der er naturligvis lokal trafik, både af motorcykler, biler og cyklister, som vi alle tager hensyn til.
Guidning på fabriksbesøg og evt. museumsbesøg:
Jeg gør venligst opmærksom på, at alle virksomhedsbesøg og rundvisninger foregår på engelsk. Der bliver IKKE oversat til dansk, for det er der ikke tid til i besøgs programmet. Der kan evt. være et enkelt besøgs sted, hvor der kun er rundvisning på tysk, og der vil turlederen – med få ord uden at spilde rejseplanens tidsforløb – forsøge at oversætte, det der forklares.
Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.
Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen/færgen i Rostock eller Puttgarden.
Gps-ruter.
Der kan på rejsen ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederen.
Rejsemateriale ved bestilling af rejsen.
Når du bestiller rejsen, vil du modtage en skriftlig bekræftelse, der specificerer det du har bestilt. Her får du naturligvis også en hotel oversigt. Samtidig modtager du depositum- og restbeløb-faktura og et deltageroplysningsskema, du skal udfylde og returnere til mig inden en uge.
Deltageroplysnings skemaet benytter jer for at få personlige oplysninger fra dig samt informere dig om forsikringsmuligheder, hvilket er en pligt for hvert rejsebureau, der er medlem af Rejsegarantifonden. Du skal samtidig skrive under på, at du deltager under eget ansvar og har kaskoforsikring med sos-hjælp på din motorcykel.
Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager ca. 30 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen.
Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes til rejsedeltagerne med de sidste rejsepapirer.
Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt pris- eller kurs-stigninger. De fabrikker, vi besøger har betinget sig muligheden for, at de annullerer en rundvisning, hvis der er store fabriks-produktionsmæssige ændringer, der gør at de ikke rent fysisk kan lave rundvisninger. Dette accepterer du som gæst, når du tilmelder dig rejsen. Priser er kalkuleret pr. 25. oktober 2024.
Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 13.450,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 1.450,-.
Inkluderet i prisen:
10 dages rejse med 9 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse.
Ophold på 4 stk. 3- og 4-stjernede hoteller.
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedagen. Morgenmad serveres som buffet.
Aftensmad fra 1. rejsedag til næstsidste rejsedag (7. juli). Aftensmad serveres som 3 retters middag eller buffet.
Dansk turleder på motorcykel.
Alle udflugter som angivet i programmet.
Besøg på center for klassiske biler. Privat rundvisning med lokalguide.
Besøg og rundvisning på BMW motorcykel fabrik.
Besøg og entré til flyplads museum.
Besøg og rundvisning på Schuberth styrthjelm fabrikken.
Besøg og rundvisning på BMW bil fabrik.
Besøg på Louis motorcykel udstyrs butik.
Besøg og rundvisning på Heidenau dæk fabrik.
Besøg på DKW og MZ Museum.
Besøg på DDR museum.
Lokal moms og diverse afgifter.
Udvidet ansvarsforsikring for rejsebureauer.
Afgift til Rejsegarantifonden.
Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger ved hoteller (2 hoteller ca. € 6-10,- pr. nat), frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, evt. afbestillings- og rejseforsikring.
Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Enkeltværelsespris: Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du lægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse. Enkeltværelses prisen er forholdsvis høj, idet de fleste indkvarteringer bruger dobbeltværelser som enkeltværelser, og det opkræver de mere for.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser, men du er naturligvis velkommen til at finde en makker at dele værelse med.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelophold, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen.
Fradrag for ophold i Harzen.
Hvis du ønsker at fravælge opholdet og udflugterne i Harzen, dvs. fra 6. til 8. Juli, så er det en mulighed. Du finder således selv hjem fra Sachsen, mens resten af gruppen kører til Harzen.
Ved tilmelding til rejsen, skal du oplyse, at du ikke ønsker ophold i Harzen. Dette kan ikke fravælges senere, men skal gøres ved bestilling.
Rabat pr. person i delt dobbeltværelse kr. 1.000,-. I tillæg enkeltværelses rabat kr. 150,-. Rabatten er for begge nætter.
Prisstigninger.
Gennem det sidste åringer er priserne steget meget for omkostninger til varme, brændstof, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurationsbranchen. Det er efter coronapandemien blevet svært at finde godt hotelpersonale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger. Dette betyder også, at der i stor grad er ansat østeuropæisk personale på restauranter, rastepladser etc.
Over de sidste 4-5 år er priserne steget ca. 40-50%. Tidligere steg priserne op til 5% pr. år. Ja, nogle enkelte ting er steget 80-100% – ja, sågar langt over 100%. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, hvor vi stadig oplever god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen.
Jeg ønsker ikke at gå på kompromis med kvaliteten, og derfor har jeg naturligvis besøgt og boet på alle de hoteller, som jeg bruger på rejserne. Jeg ønsker at holde en god kvalitet på alle mine rejser.
Kurs:
Rejsen er kalkuleret på basis af en Euro kurs 7,50 pr. 25. oktober 2024. Hvis kursen stiger over dette niveau, vil prisen ændre sig tilsvarende.
Klik på ikonet til venstre for H’et i den grønne cirkel, og du ser rejse forløbet på indkvarteringerne.
Zoom ud og ind, så du kan se destinationernes placering på rejsen.
Udfyld din bestilling her:
Turlederne

Henrik Tang
Ejer og turleder
Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.
Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.
Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.
Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.
Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.
Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.
Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure og en BMW GS1250R.

Peter Holst
Turleder
Peter er turleder hos Rejserog.dk.
Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.
En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.
Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.
Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.
Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.