Vælg en side

TYSKLAND 5. til 12. maj
8 dages rejse
Weser Bergland, Sauerland og Harzen
Den store forårsrejse i Tyskland

Flot MC rejse til Tyskland i
Kristi Himmelfartsferien

Søndag 5. til søndag 12. maj 2024.

8 dages rejse med 7 overnatninger.
Rejsen garanteres gennemført.
2 danske turledere.

Enkelt- og dobbeltværelser ledig.

Pris fra kr. 7.350,-.
Se priser nedenfor.

MC rejse til Tyskland i Kristi Himmelfartsferien.

Et dejligt gensyn med skønne Weser Bergland og med mulighed for at deltage i flotte udflugter til Harzen og Sauerland.

Nyd forårets første MC-rejse i Kristi Himmelfartsferien i starten af maj.

Rejsen er tilrettelagt, så rejsedeltagerne mødes på vores hotel i Weser Bergland om søndagen. Således bestemmer du selv dit rejsetempo til destinationen og kan fint nå det den første rejsedag eller evt. tage en overnatning på vejen og starte hjemmefra om lørdagen.

Rejsemålet er Nordrhein-Westfalen, hvor vi bor på et dejligt familiedrevet hotel i en middelalderby, der er kendt helt tilbage til år 1127. Byen har egen borg og et meget stort antal bindingsværkshuse, der i centrum af byen skaber et smukt miljø. Vores hotel er tillige beliggende i centrum af byen og er naturligvis i bindingsværksstil. Idyllen og harmonien har siden det 19. århundrede tiltrukket kunstnere fra alle egne og lande, og kunsten lever også stadig i byen. I de gamle bindingsværkshuse findes adskillige små gallerier, som vidner om, at kunstmalere stadig inspireres af dette smukke område.

Her er god tysk gæstfrihed og rigelig hjemmelavet mad samt gode priser i baren. Fredag og lørdag aften kan vi møde vægterne i byens gader, og de kommer også på besøg på vores hotel.

I løbet af denne rejse på 8 dage bliver der 6 udflugtsdage, der både bringer dig til Harzen og Sauerland, men naturligvis primært har fokus på de smukke naturområder i Weser Bergland, der er kendetegnet ved smuk natur og stemningsmættede middelalderbyer langs den smukke Weser-flod.

Vi bor kun et par kilometer fra det kendte “Köterberg”, et bjerg, der ligger ca. 600 meter over havets overflade og er områdets højeste bjerg. Köterberg kommer vi også til at køre op på mere end én gang på turen, for ruten er populær og rigtig fin at køre. Herfra er der en flot udsigt over Weser Bergland, hvor vi opholder os.

Hvis du evt. ikke har lyst at køre en lang udflugt til Harzen og Sauerland, så tilbyder vi også en kortere udflugt disse to dage, som den ene turleder kører. Det kan naturligvis gøres, fordi vi er to turledere på rejsen.

Der er udsigt til dejlige udflugtsdage, hvor der er tid til at køre de mange fine ruter og opleve mange dele af Weser Bergland. På udflugterne skal vi naturligvis krydse Weser-floden flere gange, besøge flotte udsigtspunkter, som f.eks. det kendte og højeste bjerg i området og en meget specielt – og højt placeret – udsigtsplatform over Weser-floden. Vi skal tillige besøge Weser-flodens udspring, besøge motorcykelbutik/udstyrsbutik, ligesom vi skal besøge et par kendte motorcykeltræfsteder. Vi besøger tillige verdens største samling af historiske motorcykler og et af verdens ganske få helikoptermuseer, der regnes for det mest interessante af disse.

Jeg har gennem mange år lavet rejser til Weser Bergland og denne rejse har et stort udvidet program med endnu flere fine ruter og besøgssteder. Se den specifikke beskrivelse her nedenfor.
Himmelfartsferien byder altid på dejlige veje og skønt vejr. Vejret i Tyskland er 3 uger foran vores vejr i Danmark.

MC-rejsen i Kristi Himmelfartsferien er på 8 dage i alt, og det passer fint med en hel ferieuge. Hvis du kun har tid til at rejse i lidt af Kristi Himmelfartsferien, så er der her på siden præsenteret to andre valgmuligheder, der enten er første halvdel eller sidste halvdel af denne rejse.

På udflugterne bliver der naturligvis også gode kaffe- og frokostpauser, bl.a. skal vi på selve Kristi Himmelfartsdag, der kaldes ”Vatertag” i Tyskland, spise grill frokost direkte ved Weser floden, – som vi har gjort så mange gange før.

Video fra Weser Bergland.
Jeg har lavet en lille video, der viser nogle af rejseoplevelserne, du får på denne rejse. Du ser både landskaber, Weser floden, de flotte bakker og bjerge samt byer, hotellet, spisesteder og meget andet. Brug 8 minutter og få en god oplevelse, og glæd dig til at deltage!

Rejseinformationer

Rejsebeskrivelse – dag for dag.

Rejsedag 1. Søndag 5. maj 2024: Ca. 400 km fra den danske grænse.
På denne første rejsedag kører du selv til rejsemålet i Weser Bergland.
Fra Padborg er der 410 km, og fra Puttgarden er der 390 km til hotellet.
Du kan allerede checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Hvis du kommer tidligt, kan du nå at vandre en tur i det hyggelige brostensbelagte centrum af byen med de mange bindingsværkshuse.

Vi forventer, at alle er ankommet kl. 17.00, hvor der er et informativt velkomstmøde, som alle rejsedeltagere skal deltage i. Vi forventer, at vi spiser aftensmad i fællesskab kl. 19.00. Der bydes hver aften på en 3-retters menu, hvor man kan vælge mellem 2 hovedretter. Der er ofte salattallerken eller grøntsager til hovedretten.

Som hver aften vil turlederne i aften under middagen fortælle om morgendagens udflugter, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til.

Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning i de pæne værelser.

Rejsedag 2. Mandag 6. maj 2024: 290 km udflugt til og rundt i Sauerland eller 110 km udflugt i Weser Bergland.
Hotellet byder i dag på en god tysk morgenmad med godt mørkt brød, “semmel”, pålæg og røræg. Der er naturligvis også sunde ting på morgenbordet, f.eks. frugt, yoghurt og mysli. Her er tillige udvalg af juice, kaffe og te.

Deltagerne gør sig klar iht. deres ønsker om deltagelse på en af dagens to udflugter.

Da der er to turledere på rejsen, har jeg valgt at tilbyde en lang dagsudflugt og en almindelig dagsudflugt, så du kan vælge din dags forløb efter temperament.

Du har således mulighed for at vælge iblandt disse to fine udflugter:

Udflugt til og i Sauerland. Ca. 290 km.
Udflugten starter kl. 08.00 fra hotellet og bringer dig til et helt nyt område i syd-vestlig retning, nemlig det populære Sauerland, som jeg også tidligere har lavet mc-rejser til.
Den fine udlflugt går gennem Nordrhein-Westfalen, hvor formiddagen køres på fine hovedveje mod Sauerland. Ruten er letkørt og går bl.a. forbi Paderborn, hvorefter der køres ad mindre veje, og landskabet bliver bakket og bjergrigt, som det er i Sauerland. På ruten holdes en pause ved en stor opdæmmet sø, hvor deltagerne kan gå ad en smuk ”Himmeltrappe” op til søen. Her er kun 333 trin, så det er hurtigt klaret.
Efter pausen går ruten nu ind mod det centrale Sauerland, der er kendetegnet ved gode veje og bakker og bjerge. På ruten er der mulighed for at køre ind til et skiferbrud, hvor der ligger en kæmpe stor bunke skiferaffald. Skifer bruges til tagbelægning i Danmark, men i Tyskland også i meget stor grad til beklædning af huse, hvilket deltagerne vil se på denne udflugt. Det bliver blot et kort stop for at se den måske 50 meter høje bunke skifer.
Herefter går ruten mod den kendte by Winterberg, hvor ruten først går op på det 842 meter høje bjerg Kahler Asten med udsigt over en stor del af Weser Bergland. Her bliver der en kort udsigtspause, inden vi kører til bobslædebanen i Winterberg, hvor der kan spises frokost med udsigt over Winterberg by og bobslædebanen.

Efter frokostpausen i Winterberg fortsætter ruten gennem det nordlige Sauerland og fortsætter gennem skove og bakkede landskaber. Undervejs bliver der et stop ved endnu en opdæmmet sø, inden ruten fortsætter ad mindre veje gennem Weser Bergland mod hotellet. Dagen slutter sent omkring kl. 17-18 ved hotellet efter en flot tur til Sauerland.

Udflugt i vestlige Weser Bergland. Ca. 110 km.
For de rejsedeltagere, der ikke ønsker at have så lang en udflugt, er der afgang kl. 09.00 fra hotellet.
Vi skal i dag til et område i det vestlige Weser Bergland. Ruten går ad små landeveje gennem landbrugsarealer til et meget stort område, som ikke kan ses detaljeret på noget landkort. Det er en såkaldt ”Truppenübungsplatz”, der er et meget stort militærområde. Her vil vi forsøge at køre gennem noget af militærområdet, naturligvis ad tilladte asfalterede veje. På ruten stopper vi ved en gammel togviadukt, og vi stopper tillige ved udspringet for Ems-kilden, der skaber floden Ems, som er 371 km lang og løber til det nordøstlige Holland ved Emden og Nordsøen. Ems-kilden er beliggende nede i en lille slugt og er ganske lille – ja, til tider, når det er tørt, ganske undselig, men her er der forhåbentlig en åben café, hvor vi også kan få en kop kaffe og en pause.
Her ved militærområdet forsøger vi også at køre gennem kaserneområdet, og jeg har fundet en enkelt gammel tankvogn, som vi kan stoppe ved.
Herefter fortsætter vi mod dagens destination, der er beliggende i Teutoburgerksoven vest for Weser Bergland. Vi skal se det store ”Hermannsdenkmal” der er et mindesmærke og monument rejst for at hylde Hermann, der var en cheruskerhøvding, som slog romerne i det afgørende Varusslag i år 9 e.Kr., som fandt sted i Teutoburgerskoven.
Kæmpestatuen står i det skovklædte og 386 meter høje Teutbjerg. Statuen er bygget fra 1841 til 1875 og er 53,46 meter højt! Alene hovedet er godt 4 meter højt, og sværdet, som Hermann løfter i sin højre hånd, er 7 meter langt. Det står samtidig på en høj monumental bygning. Det giver hele bygningsværket et kæmpe monumentalt udtryk, og det betegnes også som Tysklands største mindesmærke af denne art. Vi har set lignende store skulpturer, f.eks. ”Bismarcks Denkmal” i det sydlige Harzen ved Kyffhäuser, der hylder ”jernkansleren” Bismarck.
Her bliver der en frokostpause med mulighed for at vandre til monumentet og naturligvis købe frokost.
Efter dette besøg går ruten nu tilbage mod vores hotel, og der er tid til en hyggelig eftermiddag i området, hvor vi bor. Hvad med en vandretur til den flotte borg med skøn udsigt over byen vi bor – og mulighed for kaffe på terrassen med udsigt.

Det forventes, at vi er tilbage ved 15-16-tiden.

Der er happy hour på hotellet og middag til aften og mulighed for hygge og afslapning på hotellet. Turlederne fortæller om morgendagens udflugt.

Rejsedag 3. Tirsdag 7. maj 2024: 300 km udflugt til og rundt i Harzen eller 160 km udflugt i Weser Bergland.
I dag er der også en god og stor morgenmadsbuffet på hotellet.

Da der er to turledere på rejsen, har jeg valgt at tilbyde en lang dagsudflugt og en almindelig dagsudflugt, så du kan vælge din dags forløb efter temperament.

Du har således mulighed for at vælge iblandt disse to fine udflugter:

Udflugt til og i Harzen. Ca. 300 km.
Udflugten starter kl. 08.00 fra hotellet og bringer dig over Weser-floden og gennem det østlige Weser Bergland ind i de skønne bakkede landskaber i Harzen. Efter ankomsten i Harzen er der dejlige stejle veje ved Bad Lautenthal, inden ruten går gennem de mange sving ved Wildemann og Clausthal-Zellerfeld til den skønne udsigt over Ocker Stausee, der er en af de største opdæmmede søer i Harzen, og som er grunden til at en hel landsby blev flyttet, for at man kunne skabe elektricitet fra vandkraften.
Den smukke rute fortsætter gennem Nationalparken i Harzen, hvor rejsedeltagerne vil forbløffes over de mange døde grantræer og meget store øde sletter, hvor træerne allerede er fældet. Turlederen fortæller naturligvis om denne ulykke, der er hændt i Harzen. Frokosten spises ved Torfhaus, hvor der er smuk udsigt til Bloksbjerg 1.242 meter over havet.
Efter frokosten går ruten gennem det centrale af Harzen Nationalparken og et besøg på den stejleste vej i Harzen med sine 22% stigning/fald inde midt i en by. Ruten ud af Harzen bringer deltagerne gennem en meget smuk dal, der syntes aldrig at ende – det går nedad og nedad i meget lang tid, og her er grønt og meget smukt.
Nu køres der mod Weser Bergland igen ad små landeveje, og ved kaffetid er der sikkert besøg på en hyggelig café med mulighed for at få kage eller is og en kaffe til.
Dagen slutter sent omkring kl. 17-18 ved hotellet efter en skøn tur til Harzen.

Udflugt i østlige Weser Bergland. Ca. 160 km.
For de rejsedeltagere, der ikke ønsker at have så lang en udflugt, er der afgang kl. 09.00 fra hotellet. Vi skal i østlig retning i Weser Bergland og kommer ud på ganske små veje, hvor vi krydser Weser-floden, inden vi kører ad de smukke højdedrag langs floden. Ruten er letkørt, og vi har god tid.
Tidligt på formiddagen kommer vi til en lille provinsby, der har en speciel udstilling af motorcykler. Her er der ca. 800 motoriserede køretøjer fra 1920-erne til 1980-erne. Museet betegnes som verdens største af sin art og er ganske interessant at besøge.
Samtidig med god tid til at besøge motorcykelmuseet er der også god tid til at besigtige den hyggelige provinsby, der har en hyggelig markedsplads og god mulighed for at finde sig den rigtige frokost.
Efter frokost går ruten mod Weser-floden igen, og hvis der er stemning for det, gør vi stop ved en stor motorcykelforretning, der har specialiseret sig i Honda Goldwing. De har naturligvis også salg af udstyr og andre motorcykler, men deres speciale er Goldwings, og du vil opleve modeller, du ikke har set før – både med sidevogn og som trikes. Det er godt at se og opleve noget nyt!

Hjemvejen mod hotellet bringer os igen over Weser-floden og med mulighed for en eftermiddagspause i en hyggelig by direkte ved floden. Her kan du drikke kaffe ved floden eller gå de få meter ind i den hyggelige middelalderby, som vi parkerer ved.

Det forventes, at vi er tilbage ved hotellet ved 16-tiden.

Hvis der er stemning og tid til det, vil turlederen gå en lille tur med gæsterne inden middagen på hotellet.

Happy hour, hygge og god mad afslutter en fin køredag. Turlederne fortæller i aften om morgendagens udflugter.

Rejsedag 4. Onsdag 8. maj 2024: Ca. 200 km udflugt.
Efter det store morgenbord skal vi gerne afsted kl. 08.30, for vi har den store udflugtsdag gennem Weser Bergland foran os i dag.

Ruten i dag byder på mange flotte landskaber og en dag med specielt meget fokus på at køre langs Weser-floden her i det centrale Weser-område.

På formiddagens udflugt kører vi langs den østlige side af Weser-floden og en stor strækning går direkte langs floden. Første pause bliver ved et stort flot udsigtssted over Weser-floden. Her går vi ca. 200 meter ned til en stejl skråning lige over floden, hvor vi kan gå ud på en udsigtsplatform og se op og ned ad floden. Vi kan også se ned på den lille by, hvor vi holder kaffepause lidt senere efter udsigtsplatformen.
Nu fortsætter ruten på kryds og tværs af floden med et fint frokoststop ved Weser-flodens start. Den skabes nemlig af to floder ved en smuk gammel middelalderby, hvor vi holder pause og spiser frokost. Du får naturligvis også informationer om floderne.

Nu går ruten i nordlig retning gennem smukke og fredfyldte skove – ja, vi kommer sågar forbi ”Torneroseslottet”, der efterhånden har været lukket længe. Eftermiddagskaffen drikkes enten på et gammelt kornlager, der er lavet til café eller ved det højeste bjerg i Weser Bergland, nemlig Köterberg, der er ca. 600 meter højt, og hvorfra der er en flot udsigt i alle retninger og et fint kaffested.

De sidste få kilometer fra Köterberg til hotellet er let kørt, og vi er nok tilbage ved 17-tiden efter en flot dag ved Weser-floden.

Middag og hygge på hotellet med informationer om morgendagens udflugt inden overnatning.

Rejsedag 5. Torsdag 9. maj 2024: Ca. 150 km udflugt. Kristi Himmelfartsdag!
Dagen i dag er en helligdag for os og en ganske anden dag for tyskerne. Det er nemlig Fars Dag! Det betyder, at man i høj grad fejrer fædrene og specielt her i Nordrhein-Westfalen, hvor vi bor. Der er også normalt lidt specielt i byen, hvor vi bor, og derfor er dagen planlagt således, at vi er tilbage tidligt på eftermiddagen.

Efter morgenmaden forlader vi hotellet kl. 09.00.

Mændene har en tradition for at holde fri, og så tager de ud i og omkring byen eller området, hvor de bor, for at fejre Fars dag. De mødes bestemte steder og kommer med trækvogne med musik og drikkevarer, og i mange byer og landsbyer er der fest, og der grilles pølser og drikkes rigeligt med øl. Vi vil helt sikkert opleve disse – til tider optog – når vi kører vores udflugt.
Formiddagen bringer os ad nye ruter mod Weser-floden, hvor vi stopper i en mindre provinsby med et hyggeligt torv, hvor vi holder pause. Ruten fortsætter nu gennem skove og ned til floden, hvor vi kører til vores frokoststed, hvor Jennifer og hendes far laver grillfrokost til os. Vi ankommer sikkert tidligt, så der er tid til at gå ned og se færgelejet, hvor man krydser Weser-floden med en lille pram.

Der er nu grillfrokost på terrassen, og her bydes normalt på et meget fint udvalg af kød og pølser, brød og salat. Vi hygger os, for vejret er med os, og vi sidder udenfor og kan samtidig se på Weser-floden og det lille færgeleje.

Efter frokost tager vi færgen over Weser-floden og kører ad små landeveje tilbage til vores hotel, hvor vi er tilbage tidligt på eftermiddagen. Her i byen er der sikkert Far-dags aktiviteter, og jeg vil tro, at den lokale vinkyper har åbent for sin terrasse, og der er ligeledes åbent for en speciel bar i den anden ende af byen, hvor der festes for fædrene.

Hvis rejsedeltagerne har lyst, vil turlederne gå en tur rundt og kigge på det hele.

Der er naturligvis happy hour på hotellet og en god middag til aften.

Rejsedag 6. Fredag 10. maj 2024: Ca. 160 km udflugt.
Efter en god morgenmad vil vi i dag gerne afsted kl. 08.30, for vi har en lang dag foran os – rent tidsmæssigt. Udflugtens længde rent km-mæssigt er ikke lang, men vi har mange interessante stop, så derfor bruges dagen rent tidsmæssigt.

I dag oplever vi mere af det skønne Weser Bergland. Vi kommer bl.a. til at køre på nogle af de kendte veje som f.eks. “Weser Talstrasse”, “Strasse der Weserrenaissance”, “Deutsche Märchenstrasse” og “Deutsche Mühlenstrasse”, der, som navnene angiver, byder på nogle flotte oplevelser.

Vi kører i en ny egn, nemlig i nordlig retning gennem bakkede landskaber og skønne dale. Vi kommer bl.a. til at krydse Weser-floden 4 eller 5 gange, og vi kommer forbi det kendte område ved “Porta Westfalica”, ligesom vi holder en formiddagspause ved en mc udstyrsbutik, hvis nogen har lyst at se på lidt tysk motorcykeludstyr.

Målet i dag er et besøg på “Wasserstrassekreuz Minden”. Her bliver der pause for at se det store bygningsværk, der gør, at Weser-floden og Mittellandkanal krydser hinanden – uden at de berører hinanden! Vandene løber ikke sammen, men der er lavet et kæmpe bygningsværk med en bro, der leder Mittellandkanal over Weser-floden – et storslået bygningsværk.

Efter det betagende bygningsværk kører vi igen ud på landet, og efter kort tid er vi i en mindre provinsby, der huser et af største helikoptermuseer. Her holdes der pause, og dem der har lyst at opleve museet er velkomne – du bestemmer selv dit tidsforbrug, for i forbindelse med helikoptermuseet er der også planlagt frokostpause her, så vi har god tid.
Efter frokost kører vi igen sydover, hvor vi holder en pause ved et typisk biker-treff, hvor vi møder andre motorcyklister. Stedet er fint, og der er sikkert en del andre motorcyklister her fredag eftermiddag. Vi har tid til at kigge på motorcykler og få en kop kaffe, hvis det passer ind i tidsplanen.

Eftermiddagen går tilbage mod vores hotel, hvor vi kører ad mere kurvede veje med en del sving. Vi krydser i dag Weser-floden mange gange ad broer.

I aften er der også en god menu på hotellet. Vi spiser som sædvanligt ca. kl. 19.00, og i aften er der sikkert mulighed for at opleve de lokale vægtere, der går rundt i byen og synger deres sange og kontrollerer, at alt er, som det skal være, før byen går til ro. Vi kender det f.eks. fra Ebeltoft, hvor det også er vægtere, og det er faktisk her, at de lokale tyske vægtere har lært faget. Hvis der er rejsedeltagere, der har lyst at gå med vægterne, er man meget velkommen til det, og derved hører man lidt historie og hører vægterne synge.

Rejsedag 7. Lørdag 11. maj 2024: Ca. 120 km udflugt.
Sidste udflugtsdag byder på nye ruter i Weser Bergland. Inden dagens udflugt, der starter kl. 09.30, er der endnu et godt morgenbord.

Ruten i dag går ad små og u-kørte veje i nordlig retning mod floden, som vi har kørt så meget langs i løbet af ugen. Der bliver små landeveje og nogle fine hårnålesving, som bl.a. har en speciel betydning for nogle af rejsedeltagerne, der allerede har tilmeldt sig rejsen.

Vi kører også gennem en af de fine små middelalderbyer, der ligger ved Weser-floden, og vi vil besøge det kendte Schloss Tonenburg, hvor jeg startede rejserne til Weser Bergland. Schloss Tonenburg er et tysk motorcykelslot, som passer godt til tyske gæster, men er for dårlig kvalitet til mine gæster. Tanken er dog, at vi holder frokostpause ved Tonenburg, og herefter går ruten via Köteberg tilbage mod vores hotel.

Hvis rejsedeltagerne har lyst, er der mulighed for en vandretur til borgen ovenfor vores by, hvor der er mulighed for en god udsigt og kaffe og kage om eftermiddagen – eller et besøg til det lokale vinhus, inden der er happy hour på hotellet og middag.

Turlederne fortæller om det praktiske for hjemrejsedagen i morgen.

Rejsedag 8. Søndag 12. maj 2024: Ca. 400 km til grænsen.
I dag er det hjemrejsedag, og vi sørger for, at der er morgenmad tidligt på hotellet, for dem der gerne vil tidligt afsted. Det er let at køre hjem på én dags kørsel, både fordi der er få kilometer til Danmark, og fordi der ingen lastbiler kører på motorvejene i dag.

Ruten i dag vælger gæsterne selv at køre, således at man kan køre hjem i det tempo, der passer bedst. Hvis du vælger den hurtigste rute, er det ad landeveje de første ca. 70 km og herefter motorvej mod nord, og det giver samlet en strækning til grænsen på ca. 400 km.

Indkvartering.
Vores hotel på rejsen er et pænt hotel af tysk 3-stjernet kvalitet. Her har jeg haft mange grupper gennem tiden, for her er god personlig service. Hotellet er privat ejet, og Diane og hendes far Klaus står for det. Hotellet er bygget i bindingsværksstil og er i 3 etager. Hotellet er charmerende med historiske møbler og små hyggelige kroge i restauranten. Alle værelser er indrettet i traditionel tysk stil med bad og toilet og tv. Der er normalt gratis adgang til wi-fi. Her er tillige en fin bar med happy hour. Som motorcyklist er der mulighed for at vaske sin motorcykel (du skal selv have en klud eller børste med).
På hotellet serveres morgenbuffet med et fint udvalg af brød, pålæg, marmelade, ost,  nutella etc. samt youghurtprodukter og mejerigtige drikkevarer. Der er ofte røræg eller kogte æg. Her er naturligvis kaffe, te og juice.
Til aften serveres en 3-retters middag med valg af hovedret (vælges iblandt 2 hovedretter om morgenen). Der er ofte tillige en salattallerken eller grøntsager til hovedretten. Hvis du er mere sulten, kan du altid få ekstra af hovedretten.

Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 12 deltagere. Hvis der er 18 deltagere eller flere, vil der være 2 turledere på rejsen.

Turledere:
Der er 2 turledere på denne rejse. Se fanen OM.

Hvem kan deltage.
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i gruppe, og at du har kørt motorcykel i udlandet før. Du skal have god erfaring med mc-kørsel. Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse.
Alle, der ønsker at deltage, som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, skal lige tale med mig, så jeg kan fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster.

En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen, og at de i trafikken er årvågne, påpasselige og viser hensyn. Du skal naturligvis deltage på en fuldt funktionsdygtig motorcykel og have kaskoforsikring på din motorcykel, så du kan få hjælp af SOS International, hvis du har et problem med din motorcykel.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne.

Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1990. Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således at du kan få vejservice på rejsen, hvis der opstår problemer med din motorcykel.

Sværhedsgrad:
Denne rejse er letkørt for alle motorcyklister. Den længste dags kørsel er til eller fra hotellet på første eller sidste dag. På udflugterne køres der mellem 110 og 300 km og der køres i bakket landskab, hvor der til tider kan være hårnålesving. Der er naturligvis lokal trafik, både af motorcykler, biler og cyklister, som vi alle viser hensyn. På rejsen køres der efter færdselsreglerne og hastigheder overholdes. Udflugtsdagene varer typisk fra 9 til 17 – se mere specifikt under den enkelte udflugtsdag.

Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.

Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen.

Gps-ruter.
Der kan på rejsen ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederne.

Bil og mc-trailer.
Der er mulighed for, at du kan parkere din bil og trailer ved vores hotel, således at du kan køre bil med mc på trailer frem og tilbage til Weser Bergland. Dette er kun muligt ved forudgående aftale med Rejserog.dk, og der må forventes at blive pålagt et parkeringsgebyr.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager senest 14 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen. Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes med de sidste rejsepapirer.

Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt prisstigninger. Priser er kalkuleret pr. 1. september 2023.

Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 7.350,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 1.250,-.

Inkluderet i prisen:
8 dages rejse med 7 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedag, morgenmad serveres som buffet
Aftensmad fra 1. rejsedag til og med aften før hjemrejse, aftensmad serveres som 3-retters valgmenu
Dansk turleder på motorcykel sammen med gæster
Alle udflugter som angivet i programmet
Entré til besøg på helikoptermuseum
Entré til motorcykelmuseum
Overfart med færge på Weser-floden
Lokal moms og afgifter
Dansk rejsebureaumoms
Udvidet ansvarsforsikring
Afgift til Rejsegarantifonden

Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger, frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, afbestillings- og rejseforsikring.

Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelopholdet, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen.

Prisstigninger.
Gennem det sidste år er priserne steget meget for omkostninger til varme, brændstof, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurationsbranchen. Det er efter coronapandemien blevet svært at finde godt hotelpersonale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger. Dette betyder også, at der i stor grad er ansat østeuropæisk personale på restauranter, rastepladser etc.

Over de sidste 4-5 år er priserne steget ca. 40-50%. Tidligere steg priserne 5% pr. år. Ja, nogle enkelte ting er steget 80-100% – ja, sågar langt over 100%. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, hvor vi stadig oplever god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen.
Jeg ikke ønsker at gå på kompromis med kvaliteten, og derfor har jeg naturligvis besøgt og boet på alle de hoteller, som jeg bruger på rejserne. Jeg ønsker at holde en god kvalitet på alle mine rejser.

Zoom ud og ind, så du kan se destinationens placering i Tyskland.

Udfyld din bestilling her:

Værelsestype (angiv enkelt- eller dobbeltværelse):

10 + 4 =

Turlederne

Henrik Tang

Ejer og turleder

Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.

Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.

Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.

Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.

Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.

Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.

Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure.

Peter Holst

Turleder

Peter er turleder hos Rejserog.dk.

Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.

En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.

Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.

Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.

Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.