Tyskland Sauerland 5 Dages MC rejse
3. til 7. maj – i starten af uge 19

Flot forårs rejse i Sauerland
4-stjernet bjerg hotel med spa og wellness

Lørdag 3. til onsdag 7. maj 2025.

5 dages rejse med 4 overnatninger.

Rejsen er garanteret gennemført efter
1 uges salg! Der er 2 turledere på rejsen.

Enkelt- og dobbeltværelser ledig.

Pris fra kr. 5.550,-.
Se priser nedenfor.

4 stjernet MC rejse til skønne Sauerland i Tyskland – du oplever foråret i Tyskland når det er bedst!

Denne 5 dages forårs rejse går i starten af maj til det smukke Sauerland. Vi bor på et dejligt 4-stjernet hotel på toppen af et af Sauerlands højeste bjerge. Her er dejlige faciliteter og rigtig god mad og det helt rigtige udgangspunkt for flotte og varierede udflugter i hele området.

Sæsonen i Sauerland er ca. 3 uger foran vejret i Danmark. Det betyder, at det er dejligt forår. Her har træerne grønne blade og de gule rapsmarker står i fuldt flor.

Rejsen er tilrettelagt, så rejsedeltagerne mødes på vores hotel i Sauerland den første dag. Du bestemmer således selv dit rejsetempo til destinationen.

Rejsen går til delstaten Nordrhein-Westfalen, hvor vi bor på et dejligt 4-stjernet hotel, der er drevet af samme familie siden 1952. Her er god tysk gæstfrihed og rigelig hjemmelavet mad samt gode priser i baren.

Hotellet har foruden god forplejning, en velindrettet bar og hyggelige opholdslokaler. Her er også en fin og varm svimming-pool, spa- og wellness afdeling. Der er naturligvis mulighed for at parkere motorcyklerne i garage og mc-vaskefaciliteter forefindes også. Her er en god udendørs terrasse og rigtig fine vandremuligheder på bjerget, hvor hotellet er beliggende i ca. 700 meters højde.

Video af hotellet og området vi bor i.
Da jeg var på studietur i Sauerland i maj 2024 lavede jeg en video med min drone af hotellet og området vi bor i. Se videoen ved at klikke HER.

Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk

I løbet af denne 5 dages rejse er der tilrettelagt 3 flotte udflugtsdage, der viser dig Sauerland fra sin smukkeste side. Du har samtidig fin lejlighed til at køre gennem Sauerland på vej til og fra hotellet. Jeg har planlagt rejsen således, at vi kommer til at køre nogle af de flotte panoramaveje, hvor vi kører på toppen af mange af bjergene og de fine små pasveje fra dal til dal.

Vi kommer tillige gennem flere byer, der er præget af bindingsværks huse og huse bygget med brug af skifer. Vi kommer naturligvis også til et skifer-brud og sågar et museum, der viser, hvorledes man har brudt skifer. Hver dag er en ny flot udflugt med gode stop og fotomuligheder. På udflugts dagene kører vi også til nogle af de store opdæmmede søer, der gennem mange år er brugt til vandkraft, og som i dag er store rekreative ferieområder, men hvor vandet stadig bruges til drikkevand.

På denne rejse er følgende inkluderet:

  • Dansk turleder på motorcykel, der kender Sauerland rigtig godt.
  • Der forventes at være 2 turledere på rejsen.
  • 4-stjernet hotel med svimming-pool, jacuzzi, sauna og spa afdeling.
  • Halvpension på rejsen med morgenbuffet og 3-retters middag med salat buffet til aften.
  • Besøg på hjemstavns museum.
  • Besøg på skifer museum.

Jeg har rejst mange gange i Sauerland med grupper på motorcykel, ligesom jeg i 2024 var der på en lille studietur. Sauerland er efter min mening det smukkeste bakkede og bjergrigeste område af det, der betegnes ”Mittelgebirge” i Tyskland. Her er masser af veje i fortrinlig kvalitet, mange flotte udsigter, skønne landsbyer og frem for alt mindre trafik end vi oplever i de andre bjergområder i Tyskland. Men det kræver naturligvis, at man ved, hvordan ruterne skal lægges og i hvilket forløb man skal køre, – og det har jeg øvet mig på gennem mange år.

Tidligere havde jeg denne korte forårsklassiker i Kristi Himmelfartsferien, men i 2025 ligger Kristi Himmelfart i slutningen af maj, – ja den sidste dag i disse helligdage er faktisk 1. juni, og det syntes jeg ikke er det rigtige forårs tidspunkt. I 2025 er priserne også meget dyrere i kristi himmelfartsferien, idet det er hotellernes højsæson.

Jeg er sikker på, at du vil nyde dette fantastiske område – velkommen til en dejlig forårsrejse med Rejserog.dk.

Se det fuldstændige rejseprogram her nedenfor.

Du kan lave din bestilling her nederst på siden.

Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk
Rejserog.dk

Rejseinformationer

Rejsebeskrivelse – 5 dages rejse dag for dag.

Rejsedag 1. Lørdag 3. maj 2025: Ankomstdag. (530 km fra Padborg. 510 km fra Puttgarden).
På denne første rejsedag kører du selv til rejsemålet i Sauerland.
Fra Padborg er der 530 km, og fra Puttgarden 510 km til hotellet. Ruten vælger du selv, men rejsen til Sauerland er let og kan køres ad motorvej eller hovedveje, som du har lyst til. Når jeg sender dig de sidste rejseinformationer vil jeg angive et forslag til ruten, du kan køre. Du kan naturligvis også rejse hjemmefra om fredagen og tage en overnatning på vejen. Jeg giver dig gerne forlag, hvis du ringer til mig. 

Du kan allerede checke ind på hotellet fra kl. 15.00. Hvis du kommer tidligt, kan du nå at se dig lidt omkring, nyde hotellets dejlige faciliteter eller vandre en tur her på bjerg plateauet, hvor hotellet ligger.

Jeg forventer, at alle er ankommet kl. 17.00, hvor der er et informativt velkomstmøde, som alle rejsedeltagere skal deltage i. Jeg planlægger, at vi spiser aftensmad i fællesskab kl. 18.30. Der bydes hver aften på en 3-retters menu, og hertil en salatbuffet. Der er menu-valg af hoved menuen, hvilket du gør direkte ved bordet, og så tilberedes den hovedret, du har lyst at spise.

Som hver aften vil turlederen i aften under middagen fortælle om morgendagens udflugt, så rejsedeltagerne ved, hvad de kan glæde sig til.

Herefter hyggeligt samvær, hvor vi lærer hinanden at kende inden overnatning i de pæne værelser.

Rejsedag 2. Søndag 4. maj 2025: 155 km udflugt i Hochsauerland.
Hotellet byder i dag på en god tysk morgenmad med godt mørkt brød, tillige “semmel”, der er deres form for rundstykker. Hertil forskellige slags pålæg og varmt som f.eks. røræg, bacon etc. Der er naturligvis også sunde ting på morgenbordet, der serveres som buffet, f.eks. frugt, yoghurt og müsli. Du kan naturligvis spise alt det, du har lyst til. Her er tillige et fint udvalg af juice, kaffe og te, ligesom der er oste, syltetøj og lokale specialiteter.

Første udflugtsdag starter kl. 09.00, hvor vi mødes ved parkeringspladsen og alle er klar til afgang. Her vil turlederen kort informere om første dags kørsel, og have fokus på sikkerhed og køre-kultur, så alle føler sig trygge.

Dagens udflugt går gennem ”Hochsauerland”, hvilket er betegnelsen af de primære bjergruter og høje områder i Sauerland. Jeg har udvalgt det bedste for første udflugts dag, og vi kommer i løbet af dagens rute gennem mange af de kendte områder i Sauerland.

Når vi forlader hotellet starter vores bjerg-dag med en rute mod Sauerlands højeste punkt, hvor vi kommer op i 841 meters højde, hvorfra der er en fin udsigt over noget af det nordlige område i Sauerland. Dagens rute går nu ad små varierede landeveje med skarpe sving og flotte udsigter. Vi kommer gennem det centrale Sauerland og kører gennem de store skovområder, der hører til Wittgesteiner Hof, dvs. det vi bedre kender som Bad Berleburg, – Princesse Benediktes slot. Her kører vil bl.a. forbi et område, hvor der går vilde Wisent, der også kaldes europæisk bison.

Senere på ruten kommer vi til et flot skovområde, der byder på en række serpentiner sving og et besøg ved et tårn ude i en skov, hvor vi forhåbentlig kan få en kop kaffe og en god pause.

Efter en god rute gennem endnu en naturpark fortsætter vi mod nord og holder vores frokost pause i en flot by, der er kendetegnet ved de smukke skifer huse. Her i udkanten af byen ligger tillige en stort skifer bearbejdnings fabrik, hvor vi gør en kort pause ved et stort affalds bjerg med skifer. Herefter kører vi til det lokale hjemstavns museum, der også er et spændende skifer museum, hvor man beretter om liv og levned og altså også den specielle fremstilling af skifer i området, hvor vi bor.

Nu går ruten tilbage mod det centrale bjergområde i Sauerland. Her gør vi holdt ved en sjov ”mælke-automat”, hvor vi kan købe frisk ko-mælk og is. Man betjener sig selv, så det er en god idé at have en flaske med. Sidste gang jeg var der, fik jeg en fantastisk flaske sødmælk på 0,75 ltr. for € 1,-. Jeg købte også en is og sad udenfor og nød det i solen.

De sidste små dale køres inden vi kører op i 700 meters højde og slapper af på vores hotel. Vi er sikkert tilbage ved 15-16-tiden, og drikker eftermiddags kaffen på hotellet. I dag ankommer andre gæster, der er på 8-dages rejsen og således slutter sig til os.

Kl. 18.30 er der middag på hotellet. Turlederen fortæller om morgendagens udflugt.

Overnatning i de pæne værelser.

Rejsedag 2. Mandag 5. maj 2025: Ca. 200 km gennem det vestlige Sauerland.
I dag kender vi allerede det gode morgenbord, og som vi så i går der der nok at vælge af.

Dagen starter igen kl. 09.00, hvor vi mødes ved parkeringspladsen og alle er klar til afgang. Her vil turlederen kort informere om første dags kørsel, og have fokus på igen at fortælle om fælles kørsel, sikkerhed og køre-kultur, så alle føler sig trygge. Det er vigtigt at gentage det i dag, idet der kom flere deltagere i går. 

Dagens udflugt går gennem Sauerland og derved en del af Nordrhein-Westfalen, som delstaten vi befinder os i hedder. Delstaten er en af Tysklands største og er mest kendt for at være en del af Ruhr-distriktet, ligesom den gamle rigsstads by Bonn ligger i delstaten.

På vores udflugter kører vi naturligvis ikke på motorveje, men primært landeveje og små biveje. Det giver mere ro på kørslen og samtidig smukke udsigter og skønne varierede vejforløb. Jeg kan sagtens finde på at lave en ekstra “sløjfe” på dagens udflugt, blot fordi jeg ved, at det giver et ruteforløb med en dejlig udsigt, – også selvom vi lige har kørt i den dal der ligger ved siden af. Vores egentlige formiddags pause, gøres ved en større opdæmmet sø. Her er der mulighed for at gå ned til søen eller nyde en pause med en kop kaffe og evt. kage på en terrasse ved en café eller restaurant ved søen.

I Nordrhein-Westfalen er der rigtig mange opdæmmede søer, der reelt naturligvis var et vandløb, hvor der evt. også var en mindre sø, – ofte meget lille sø. I starten af 1900-tallet, hvor befolknings tallet steg kraftigt og industrialiseringen i Tyskland tog fart, besluttedes det, at der skulle udvikles såkaldte ”Stausees”, dvs. opdæmmede søer. Disse skulle ligge strategisk vigtigt ift. storbyers og industriers beliggenhed. Rent praktisk valgte man ofte et dal-område, hvor der var et naturligt vandforløb, og hvor undergrunden var stabil, så vandet kunne holdes i et stort bassin. Flere steder tvang man lokalbefolkningen til udflytning. Her blev så bygget en stor opdæmning, hvor søen skulle have sin nye afslutning. Her blev der også bygget et turbine anlæg, der skulle skabe strøm til befolkningen i lokalområdet. Samtidig og måske endnu mere vigtigt skulle søen levere drikkevand til lokalbefolkningen. Søerne vi kører ved her på rejsen, har alle haft samfundsvigtig betydning, specielt for Ruhr distriktet, der ligger kort væk, og det har de stadigvæk. Foruden vandregulering og vandforsyning er mange af de opdæmmede søer i dag også store rekreative områder. Søen vi holder formiddags pause ved i dag har samme funktion og blev skabt mellem 1926 og 1934. Der er en vandresti på 16 km rundt langs søens bred, som vi heldigvis ikke kan nå at gå, mens vi holder pause.

Her ved formiddagspausen har vi kørt ca. 60 km og vi fortsætter nu vores udflugt, der går gennem landbrugsarealer og ad ganske små snoede veje videre gennem Sauerland.

Vi kommer lidt senere til at køre langs endnu en stor opdæmmet sø, der blev skabt mellem 1956 og 1965 og som er med til at regulere to store floder, nemlig Ruhr og Lenne og samtidig giver vand til hele Ruhr-området. Her er også en elektrisk pumpe station for enden af søen. Den samlede kapacitet af dette sø-område er 172 milioner m3, hvilket er svært at forholde sig til, men sø-systemet er Tysklands 5. største med en samlet overflade på 289 km2. Da denne opdæmmede sø skulle skabes, blev ca. 2.550 borgere tvunget væk fra deres beboelse. Det var både små landsbyer og landbrug, der skulle forlades. Da den opdæmmede sø skulle bygges, blev der tillige anlagt flere nye veje og sågar en ny tog-strækning. Der blev også bygget 8 store nye broer og 24 små broer. I dag er området også et stort turist område, og vi gør holdt ved en lille provinsby her langs søen. Her er der flere muligheder for at spise frokost og vi skal nok finde et hyggeligt sted, der ligger ned til søen og måske et lille havne område.

Efter frokost går ruten tilbage mod det centrale Sauerland. På ruten gør vi stop inde i naturparken i en lille by, hvor der er et lille kapel og et skovarbejder museum. Vi gør pause, så der er tid til at opleve det ganske lille museum, ligesom du kan se det lille kapel eller evt. prøve en ”kneipp”, der er et lille bassin, hvor du kan gå i bare tæer, og opleve det skønne kolde vand.

Efter denne lille pause fortsætter ruten nu tilbage mod vores hotel. Vi skal dog lige tanke op på to måder, – både motorcyklerne men også maverne, hvis der er lyst. Vi gør en hyggelig kaffe- og kage pause, forhåbentlig et skønt sted ude i en skov i et smukt bakket landskab.

Udflugtsdagen slutter med en fin rute tilbage op på bjerget vi bor på og vores hotel. Der er nu tid til afslapning og hygge på hotellet og måske en dukkert i svimming poolen inden middagen, der sikkert spises kl. 18.30.

Turlederen fortæller om morgendagens udflugt inden dagen slutter.

Rejsedag 3. Tirsdag 6. maj 2025: Ca. 200 km udflugt gennem Sauerland mod øst. Masser af natur.
Det bliver endnu en flot udflugts dag igen i dag. Ruten går stik modsat af gårsdagens rute, men inden vi forlader hotellet kl. 09.00 er der et stort morgenbord, som skal nydes.

Efter morgenmaden mødes vi igen til kort info fra turlederen, hvorefter vi kører mod en af de store byer i Sauerland, nemlig Winterberg, der specielt er kendt for sit store alpine skiområde. Vi besøger dog byen i eftermiddag, så nu kører vi blot gennem byen. Vi stopper udenfor Winterberg og gør en kort pause ved en skov-gravplads. Det fænomen findes gennem mange år i Tyskland, og er nu også ved at blive etableret i Danmark. Her gør vi en kort pause, inden ruten fortsætter i østlig retning.

Der bliver formiddags pause i en lille provinsby, hvor vi kan besøge et bageri, og her kan vi sidde udenfor og nyde en kop kaffe, og måske et stykke kage? Efter kaffen fortsætter vi til et kort stop ved en ruin af et Benediktiner kloster, der er kendt siden 1223. Vi ser i dag kun lidt af klosterkirkens ruin, idet klostret blev lukket 1591, hvorefter det blev brugt i anden kirkelig sammenhæng.

Nu fortsætter ruten af små snørklede veje, gennem skove til endnu en stor Stausee, hvor vi stopper ved vores frokost sted. Det er et rigtigt biker mødested, hvor der kan købes al slags biker-frokost, lige fra en ”Pluto” til steaks, bratwurst, burgers og spare ribs. Restauranten er meget kendt og populær.

Den opdæmmede sø vi befinder os ved, blev skabt i 1914, hvor der oprindeligt blot var en flod, der på sin 177 km lange rejse gik ud i floden Fulda, der sidenhen bliver til Weser floden. Ved lavvande, når søen er ca. 10 meter under normalt vande, kan man se lidt af de 3 oversvømmede landsbyer, ligesom man kan se, – og gå tørskoet over – en gammen stenbro. Landsbyernes beboere blev flyttet, så der kunne skabes et vandreservoir med 200 millioner kubikmeter vand. Vi kører også forbi den store dæmning, der er 400 meter lang på tværs af den opdæmmede sø, og skaber vandkraft til de omkringliggende byer. Under 2. verdenskrig blev denne dæmning også sprunget i luften af et britisk bombefly, hvilket skabte en enorm katastrofe, da 160 millioner kubikmeter vand blev sluppet løs. Dæmningen blev genopført på bare 4 måneder, – med brug af ufrivillig hjælp fra ca. 2.000 krigsfanger.

Efter vores biker frokost går ruten tilbage ad så mange småveje som muligt. Det betyder også en del snirklede veje gennem landbrugsarealer og masser af smuk udsigt.

Eftermiddagens mål er hjertet af skisportsbyen Winterberg. Her er der pause med mulighed for at besøge en god café eller is-bar. Efter lidt by-hygge fortsætter ruten nu til vores dejlige hotel ude i naturen. Det forventes, at vi er tilbage ved hotellet ved 16-17-tiden, så der også er tid til afslapning og evt. en tur i svimming poolen.

Hvis der er stemning og tid til det, vil nogle af gæsterne sikkert gå en lille tur på bjerget inden god mad afslutter en fin køredag. 

Turlederne fortæller om det praktiske for hjemrejsedagen i morgen.

Rejsedag 4. Onsdag 7. maj 2025: Hjemrejsedag. (530 km til Padborg. 510 km til Puttgarden).
I dag er det hjemrejsedag, og jeg forsøger at sørge for, at der er morgenmad tidligt på hotellet, for dem der gerne vil tidligt afsted.

Det er let at køre hjem til Danmark på én dags kørsel. Ruten i dag vælger gæsterne selv at køre, således at man kan køre hjem i det tempo, der passer bedst. Hvis du vælger den hurtigste rute, er det ad landeveje de første ca. 80 km og herefter motorvej mod nord.

Indkvartering.
Vores hotel på denne rejse er en del ”over niveau” i forhold til det, jeg normalt vælger på forårsklassikeren. Grunden hertil er at priserne generelt er høje i Sauerland, og jeg syntes, at når vi skal betale for det, så kan det lige så godt være det bedste til prisen. Derfor har jeg valgt et bjerghotel, der ikke bare byder på en flot udsigt, men også er et flot og veldrevet 4-stjernet hotel.

Her er rummelige værelser, en stor svimming pool og jacuzzi med et stort sauna område. Tillige et såkaldt hvile område og en eksklusiv privat spa, hvor du kan få forskellige behandlinger for både krop og sjæl. I hotellets park findes også et ”kneipp”, der typisk kendes som et koldtvands bad, man går igennem i bare fødder, således at blod cirkulationen kan holdes godt i gang.

Indenfor bydes der på flotte og rummelige værelser, hvoraf mange med udsigt og evt. balkon eller terrasse. Her er flere store opholdsrum og lounge, hvor der er sofaer og god plads. Tillige en hyggelig terrasse, hvor der også serveres mad og drikkevarer. Hotellet har en hyggelig bar og en rummelig restaurant. Her er et godt udvalg af øl og vin. Morgenmaden serveres som en stor varieret morgen buffet, og til aften serveres 3 retters valgmenu og stor salat buffet. Der er valgmenu på hovedretten.

Vi bor i et naturbeskyttelses område på toppen af et bjerg – ca. 700 meter over havet. Her er fred og ro, for det er kun hotellet, der er beliggende heroppe. Her er dejlig ren luft og i løbet af en times vandring, kan du gå rundt omkring bjergets top, og sågar finde en ”skovsofa”, hvorfra du kan nyde den flotte udsigt over bjergene og dalene i Sauerland. Området er et yndet vandrerområde, og derfor er der gode stier, der er afmærket, så det er let at finde rundt.

Som motorcyklist får vi mulighed for at stille vores motorcykler i nogle af hotellets garager, men der er naturligvis også fin parkering udenfor på p-pladserne ved hotellet. Vi har adgang til vand og vandslange, så hvis du ønsker at vaske din motorcykel, så skal du blot selv have klud eller børste og sæbe med.

Antal deltagere.
Rejsen gennemføres ved minimum 15 deltagere, hvilket oftest svarer til 10-12 motorcykler.

Turleder/e:
Der er som udgangspunkt én turleder på denne rejse. Det er Henrik Tang.
Hvis der er mere end 20 gæster på rejsen (dvs. typisk 12-15 MC) vil der være en ekstra turleder med på rejsen. Det vil være Peter Holst.

Hvem kan deltage på denne rejse?
På alle mine rejser med turleder forventes det, at du er vant til at køre motorcykel i en gruppe sammen med andre, og at du også har kørt motorcykel i udlandet før. Da der på denne rejse er en del kørsel i bakket terræn og lidt bjergkørsel, bør du have en vis erfaring i denne type kørsel.
Læs venligst informationerne om sværhedsgraden på rejsen, og kontakt mig, hvis du er i tvivl om sværhedsgraden og dine evner for deltagelse. Du skal ikke tænke, at det er umuligt for dig at deltage, men i stedet ringe og tale med mig, hvis du er i tvivl. Alle, der ønsker at deltage, som jeg ikke kender fra tidligere rejsedeltagelse, taler naturligvis med mig, når rejsen bestilles. Så kan jeg fortælle dig om, hvorledes jeg kører fællestur med mine gæster, og så får du hurtigt en fornemmelse af det og bliver tryg. Ingen gæster er på rejse med mig uden at jeg har talt med dem på forhånd, – det er en del af servicen, og det er naturligvis vigtigt, at du lige har en fornemmelse af manden bag rejsen.

Ved bestilling af rejsen såvel online som pr. e-mail eller telefon, bekræfter du som rejsedeltager, at du har læst rejsebeskrivelsen og rejsebetingelserne, og at du deltager på eget ansvar.

Din deltagelse i rejsen:
En god rejseoplevelse skabes ved, at alle rejsedeltagere er positive og interesserede i at være med til at skabe et godt og positivt fællesskab under rejsen. Jeg forventer naturligvis, at du er interesseret i at deltage i det sociale islæt i rejsen, at du er årvågen, påpasselig og viser hensyn over for alle andre trafikanter, ligesom du lytter til turlederens råd og vejledning.

Krav til din motorcykel for denne rejse:
Du er velkommen som rejsedeltager, hvis du kører på en motorcykel, der er 500 ccm eller større og som ikke er ældre end årgang 1995.
Hvis du kører på en el-motorcykel kan du ikke deltage.
Din motorcykel skal være serviceret og klar til en længere rejse. På denne rejse forventes det, at du har tegnet en kaskoforsikring på din motorcykel, således, at du kan få vejservice på rejsen og blive hjulpet, hvis der opstår problemer med din motorcykel.

Sværhedsgrad:
Denne rejse er for alle motorcyklister der har evnen og ønsket om at opleve det flotte naturområde Sauerland i Tyskland. Rejsen er årets letteste rejse, for det er let at køre til Sauerland, vi bor på samme hotel under hele opholdet, og ruterne er op til 200 km på en dag, som alle kan klare. Hvis du vil holde en fridag eller køre tidligt tilbage til hotellet er det helt ok.
Vi kører i bakket terræn med bakker og små bjerge op til ca. 600-800 meters højde. Her køres også på små landeveje og en enkelt gang et stykke grusvej, fordi vi skal parkere ved et spisested eller lignende. Vi kører naturligvis altid efter forholdene.
Hvis der er deltagere nok til to turledere på rejsen, vil der naturligvis blive kørt i to hold. Et almindeligt hold og et hold, der kører friskere.
På rejsen køres der efter færdselsreglerne, og hastigheder overholdes naturligvis.
Udflugtsdagene varer typisk fra 9 til 16-17, og enkelte dage kan være kortere eller længere.

Afbestillings- og rejseforsikring.
Se mulighederne under fanen INFO. Jeg anbefaler, at du tegner både afbestillings- og rejseforsikring. Ring gerne til mig for at høre mere om forsikring.

Afstande.
I rejsebeskrivelsen er angivet de enkelte dages udflugtslængder samt afstande til og fra grænsen/færgen.

Gps-ruter.
Der kan ikke udleveres gps-ruter til rejsedeltagere, idet det for ofte giver misforståelser ift. turledernes ændringer undervejs på ruterne. Gæsterne skal blot nyde ferien og følge turlederen. Vælger du en dag at køre en anden rute eller køre tidligere til hotellet, så hjælper jeg dig gerne med at finde ruten på din egen gps.

Rejsemateriale ved bestilling af rejsen.
Når du bestiller rejsen, vil du modtage en skriftlig bekræftelse, der specificerer det du har bestilt. Samtidig modtager du depositum- og restbeløb-faktura og et deltageroplysningsskema, du skal udfylde og returnere til mig inden en uge.
Deltageroplysnings skemaet benytter jer for at få personlige oplysninger fra dig samt informere dig om forsikringsmuligheder, hvilket er en pligt for et rejsebureau, der er medlem af den danske rejsegarantifond. Du skal samtidig på dette dokument skrive under på, at du deltager under eget ansvar og har kaskoforsikring med sos-hjælp på din motorcykel.

Rejsemateriale inden afrejse:
Alle rejsedeltagere modtager ca. 30 dage inden afrejse de sidste rejsepapirer med alle praktiske informationer for hele rejsen.
Der medsendes tillige en simpel deltageroversigt, så der er mulighed for at tage kontakt med de andre rejsende. Ved tilmelding til rejsen accepterer du, at Rejserog.dk kan angive dit navn, din hjemby og dit telefonnummer på deltageroversigten, der udsendes til rejsedeltagerne med de sidste rejsepapirer.

Forbehold.
Der tages forbehold for ændringer i programmet grundet samarbejdspartneres produktændringer samt pris- eller kurs-stigninger. Der tages forbehold for Bad Berleburgs annullering af deres guide og rundvisning grundet alderdom. Priser er kalkuleret pr. 10. november 2024.

UNDER UDARBEJDELSE.

Priser:
Pr. person i delt dobbeltværelse kr. 5.550,-.
Tillæg for ophold i enkeltværelse kr. 850,-.

Inkluderet i prisen:
5 dages rejse med 4 overnatninger i dobbelt- eller enkeltværelse.
Morgenmad fra 2. rejsedag til hjemrejsedag, morgenmad serveres som buffet.
Aftensmad fra 1. rejsedag til og med aften før hjemrejse, aftensmad serveres som 3-retters valgmenu.
Dansk turleder på motorcykel sammen med gæster. Det forventes 2 turledere på rejsen.
Alle udflugter som angivet i programmet.
Entré til skovarbejdermuseum.
Entré til hjemstavnsmuseum.
Entré til skifermuseum.
Lokal moms og afgifter.
Udvidet ansvarsforsikring.
Afgift til Rejsegarantifonden.

Ikke inkluderet i prisen:
Brændstof, evt. parkeringsomkostninger (pt ingen kendte), frokost og forplejning/drikkevarer ej nævnt i programmet, afbestillings- og rejseforsikring.

Priser:
Alle priser er angivet i danske kroner pr. person i delt dobbeltværelse.
Hvis du ønsker et enkeltværelse, skal du tillægge enkeltværelsestillægget til prisen pr. person i delt dobbeltværelse.
Der sælges ikke halve dobbeltværelser.
Eventuelle tillægspriser er angivet separat i teksten eller i forbindelse med prislisten. Jeg forsøger dog altid at inkludere alt relevant, dvs. hotelopholdet, halvpension (aftensmad og morgenmad) samt de besøg og entréer, som er naturlige for at få en god oplevelse på rejsen.

Prisstigninger.
Gennem det sidste år er priserne steget meget for omkostninger til varme, brændstof, mad, forbrugsvarer og lønninger i hotel- og restaurationsbranchen. Det er efter coronapandemien blevet svært at finde godt hotelpersonale – hvis noget overhovedet, hvilket betyder, at nogle indkvarteringer har måttet omstrukturere deres virksomheder. Efterfølgende usikkerhed og brændstofproblemer pga. krigen i Ukraine giver hotel- og restaurationsbranchen svære vilkår, og forståelige prisstigninger. Dette betyder også, at der i stor grad er ansat østeuropæisk personale på restauranter, rastepladser etc.

Over de sidste 4-5 år er priserne steget ca. 40-50%. Tidligere steg priserne 5% pr. år. Ja, nogle enkelte ting er steget 80-100% – ja, sågar langt over 100%. Jeg har derfor desværre også været nødsaget til at hæve priserne tilsvarende. Jeg kan til gengæld fortsat præsentere kvalitetsrejser, hvor vi stadig oplever god service både på indkvarteringer og de inkluderede besøg på rejsen.
Jeg ønsker ikke at gå på kompromis med kvaliteten, og derfor har jeg naturligvis besøgt og boet på alle de hoteller, som jeg bruger på rejserne. Jeg ønsker at holde en god kvalitet på alle mine rejser.

Zoom ud og ind, så du kan se destinationens placering i Sauerland. Området er angivet omtrentligt.

Udfyld din bestilling her:

Værelsestype (angiv enkelt- eller dobbeltværelse):

11 + 13 =

Turlederne

Henrik Tang

Ejer og turleder

Jeg er årgang 1966 og har arbejdet i rejsebranchen siden 1986.
Som 22-årig startede jeg som “kørende rejseleder” dvs. jeg var guide og turistbuschauffør – i 2 år primært til Paris og lidt til Østrig.

Sidenhen har jeg været skiguide i Østrig og Schweiz og turleder på mange specialrejser, både på snescooter i 24 år og på motorcykel i 31 år.

Her i Rejserog.dk er jeg kontormanden, der tilrettelægger alle rejserne og en af turlederne, der rejser på MC-rejser med gæsterne.

Jeg har naturligvis besøgt alle rejsemålene, som jeg laver rejser til, både på studierejser for at planlægge og lave kontrakter for rejserne, og naturligvis i forbindelse med afvikling af rejserne med gæster.

Jeg er turleder på alle mine motorcykelrejser med dansk turleder.

Jeg har kørt motorcykel siden 1987. Jeg har gennem tiden haft mange forskellige motorcykler.

Jeg kører nu på en BMW GS 1200 Adventure.

Peter Holst

Turleder

Peter er turleder hos Rejserog.dk.

Peter har arbejdet sammen med Henrik i mange år og været turleder på mange rejser sammen med mig, både på motorcykel og snescooter.

En del af rejsedeltagerne vil kende Peter fra hans deltagelse på mange motorcykelrejser.

Når der er to turledere på en rejse – som der er på alle motorcykel- rejserne i 2024 – er det Peter, der er turleder sammen med mig.

Peter har kørt motorcykel siden 2006 og kører rigtig mange km hvert år.

Peter har i 2023 købt en ny Suzuki V-Strom 1050. Tidligere havde han en Suzuki V-Strom 650 som han kørte godt 97.000 km på i løbet af 5 år.